ללמוד משועלי קרבות: מה עושים משקיעים חכמים בשווקים דוביים

מכיוון שאתם לא יכולים לחזות את הבלתי ניתן לחיזוי, תנסו לשלוט על מה שכן ניתן לשליטה

ללמוד משועלי קרבות: מה עושים משקיעים חכמים בשווקים דוביים / צילום: Associated Press, Seth Wenig
ללמוד משועלי קרבות: מה עושים משקיעים חכמים בשווקים דוביים / צילום: Associated Press, Seth Wenig

אודות המשקיע האינטליגנט

הטור שבועי של 'המשקיע האינטליגנט' מאת ג'ייסון צוויג, מתפרסם ב־Wall Street Journal מזה כעשור ומתפרסם בגלובס באופן בלעדי. לדברי צוויג: "המטרה שלי היא לסייע לכם להבחין בין העצה הטובה לבין זו שרק נשמעת טוב"

אודות ג'ייסון צוויג

מבכירי העיתונאים של The Wall Street Journal. מחברו של הספר "הכסף שלך והמוח שלך: איך מדעי המוח יכולים לסייע לכם להיות עשירים", והעורך של הגרסה המעודכנת של רב־המכר "המשקיע הנבון", שהוגדר על ידי וורן באפט כ"ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב אי־פעם"

חלק ממה שהופך שווקים דוביים לכל כך בלתי נסבלים הוא שאף אחד - ואני מתכוון אף אחד - לא יודע איך או מתי הם ייגמרו.

זה לא עוצר שום פעיל בוול סטריט מלהזכיר מדדים, ניחושים וסיפורי פולקלור המתיימרים לנבא מתי מניות יפסיקו סוף כל סוף לרדת.

עם זאת, משקיעים חכמים לא טורחים לנסות לנבא את הבלתי ניתן לניבוי; הם מתמקדים בשליטה על מה שניתן לשלוט עליו. זה המפתח הפסיכולוגי להישרדות בשוק הדובי הזה - ובכל שוק דובי, לא משנה כמה זמן הוא נמשך.

על מנת לראות בבהירות למה כל כך חשוב לסדר את העדיפויות באופן נכון, בואו נסתכל בקצרה על שלוש אמונות לגבי הזמן שבו שווקים דוביים נגמרים.

שאלו כל שועל שווקים מתי יתחילו מניות להשתקם, וכנראה תשמעו משהו כזה: שווקים דוביים לא נגמרים עד שמשקיעים פרטיים מוותרים ומוכרים, הפחד מגיע לשיאים חדשים או שהמניות נעשות זולות לבסוף.

נבחן את האפשרויות האלה אחת אחת, ונראה למה מדובר במיתוסים.

● משקיעים פרטיים צריכים להיכנע - המקצוענים הפיננסיים אוהבים לטעון ששווקים דוביים מגיעים לתחתית כשמשקיעים פרטיים מוותרים על מניות, בקרשנדו או "כניעה" של מכירות פאניקה.

הבעיה היחידה היא שזה לא קרה ב־1932, ב-1974, 1982 או 2002, ועוד דוגמאות רבות. שווקים דוביים לעתים נגמרים בטרפת מכירות, אבל לרוב נמוגים לערפול חושים אדיש.

 ● הפחד חייב לזנק - אנשי מקצוע רבים מסכימים שמדד התנודתיות של Cboe, המכונה VIX, נמצא בנקודה "נמוכה מדי" כעת, כך לדברי ניקולאס קולס, מייסד שותף של DataTrek Research, עיתון בנושאי השקעות מניו יורק.

ה־VIX, שמכונה לעתים קרובות "מדד הפחד" של וול סטריט, זינק באוקטובר 2008 לרמות שנחשבו אז לשיא בזמן המשבר הפיננסי העולמי - אבל מניות עדיין המשיכו לצנוח ביותר מ־19% לפני שהשוק הדובי נגמר לבסוף במרץ 2009.

"כשהשווקים מנסים לתמחר מחדש את הציפיות שלהם לעתיד, הם רק מכרסמים עוד יותר באמת", אמר קולס. אין אף אינדיקטור יחיד כמו ה־VIX שמסוגל ללכוד את הרגע שבו הציפיות האלה צפויות להשתנות.

 ● מניות חייבות להיות הרבה יותר זולות - משקיעים רבים מאמינים ששווקים דוביים נגמרים רק אחרי שמניות המוערכות בהערכת יתר הופכות שוב לעסקה טובה לרכישה.

זה פשוט לא נכון. במרץ 2009, בנקודה הנמוכה של המשבר הפיננסי העולמי, מניות נסחרו יותר מפי 13 מהרווחים שלהן לטווח ארוך, בחישוב בהתאמה לאינפלציה, על פי נתונים שמסר הפרופסור לכלכלה רוברט שילר מאוניברסיטת ייל. בסך הכול, היה אז המחיר זול רק ב־20% לעומת ממוצע שבדק שילר החל מ־1881.

למרות שמניות לא נראו בזמנו כעסקה טובה מבחינה סטטיסטית, הן עלו בערך ב־15% לשנה, בהסתכלות על העשור שלאחר מכן.

כל זה מראה את השיגיון שבלנסות להבין מתי מניות הגיעו לתחתית.

גם אם החלטתם להחזיק בנכסים - זו לא חייבת להיות אחיזת חנק

מה שכדאי לכם לעשות הוא להבחין בין הדברים שעליהם יש לכם שליטה לדברים שלגביהם אתם חסרי אונים. במקום לבזבז זמן בניסיון לקרוא עלי תה שינבאו את השוק, קחו אחריות על הסיכונים שאתם נוטלים, המסים שאתם צוברים ואופק הזמן של ההשקעות שלכם.

אתם יכולים להיות מסוג המשקיעים שרוכשים נכסים ומחזיקים בהם, אבל זה לא מחייב אתכם לאחיזת חנק. אם חלק מהמניות או הקרנות שלכם הציגו ביצועים מחפירים בנפילות האחרונות, אפשר למכור אותן ולהשיג רווחים משמעותיים כתוצאה מכך.

ראשית, מכירת הנכסים המפסידים ביותר תקטין את הסיכון מבחינתכם, ואת החרדה שלכם לגבי הפסדים נוספים בעתיד.

סביר להניח שאתם מסתכלים על ההפסדים שלכם כנקודת תורפה בגלל שהם יכולים להיות כל כך מכאיבים ומביכים. למעשה, אתם יכולים בקלות להפוך אותם לנכסים.

 
  

היפטרות מההשקעות הכי גרועות שלכם צריכה לאפשר לכם לרשום הפסד. בהמשך תוכלו להשתמש בזה על מנת לאזן מסים על רווחי הון מההשקעות שאתם מוכרים ברווח, השנה או בשנים הבאות.

אתם יכולים גם לנכות 3,000 דולר מההפסדים האלה כל שנה כנגד ההכנסה הרגילה שלכם ולצבור כל הפסד שעובר רף של 3,000 דולר לעתיד, שישמש לאיזון כנגד ההכנסה הניתנת למיסוי בשנים הבאות.

עוד צעד החלטי שיכולים משקיעים לנקוט בשוק דובי הוא לשקול להמיר חשבון פנסיה אישי מסורתי לחשבון מסוג רות' (Roth IRA).

בחשבון כזה, הנכסים יכולים לגדול בלי להיות נתונים למיסוי בהווה, בדיוק כמו בחשבון פרישה רגיל. בנוסף המשיכות מחשבון רות' פטורות ממס, שלא כמו בחשבון המסורתי, שבו התשלומים לרוב נתונים למיסוי בשיעור מס ההכנסה הרגיל.

המשמעות מבחינתכם היא שחשבון רות' יכול להיות הגיוני אם אתם צופים ששיעורי המס שלכם יהיו גבוהים יותר בעתיד.

הערך של חשבון פרישה פרטי שהומר לחשבון רות', "יכול לפרוח לאורך זמן בלי שום חבות מס", אמרה איימי בארט מ־Barrett Wealth Connection, חברה לייעוץ השקעות מספרינג גרוב, אילינוי.

המרת רות' - למי שיכול ומכיר את ההשלכות

אתם יכולים גם להוריש חשבון פרישה מסוג רות' ליורשיכם, שיוכלו להיות בעליו ולבצע ממנו משיכות פטורות ממס, וכך בפועל להאריך את משך חיי ההשקעות שלכם לכמה שנים אחרי מותכם.

הגורם המרתיע שבהמרת חשבון פרישה שגרתי לחשבון מסוג רות', הוא שההמרה ניתנת למיסוי ברמת מס ההכנסה הרגיל. עם זאת, "כשהשקעות כה רבות ירדו ב־10% עד 20% ויותר, אתם תשלמו מסים על סכומים הרבה יותר נמוכים", מדגישה מליסה לבנט, מנהלת נושאי מס ב־CLA LLP, חברת הנהלת חשבונות ושירותים מקצועיים מארלינגטון, וירג'יניה.

המרת רות' היא בהחלט לא לכל אחד, ויכולה לכלול ביורוקרטיה מסובכת. היו בטוחים שאתם עוברים בזהירות על כל ההשלכות עם רואה החשבון שלכם, יועץ המס או המתכנן הפיננסי לפני שתעשו את הצעד.

אבל הכי חשוב: שכחו פתרונות עכו"ם לניבוי קיצו של השוק הדובי. במקום זה, שלטו במה שאתם יכולים.