נשיא סרי לנקה נמלט מביתו לאחר שהמוני מפגינים השתלטו עליו

מפגינים מרחבי המדינה הגיעו לבירה קולומבו כדי לדרוש מהנשיא להתפטר והשתלטו בין על השאר על משכנו ומשרדו • ההפגנות בסרי לנקה לא פוסקות מאז מרץ, במחאה על אחד מהמשברים הכלכליים החמורים שהמדינה ידעה אי פעם ומאגרי המזון, הדלק והתרופות אוזלים במהירות

מפגינים מסתערים על בית נשיא סרי לנקה בקולומבו הבירה / צילום: Reuters, Dinuka Liyanawatte
מפגינים מסתערים על בית נשיא סרי לנקה בקולומבו הבירה / צילום: Reuters, Dinuka Liyanawatte

מפגינים מכל רחבי סרי לנקה צעדו לבירה קולומבו בדרישה להתפטרותו של הנשיא גוטבאיה ראג'פקסה, לאחר חודשים של הפגנות בלתי פוסקות בכל המדינה בשל הניהול הכושל של המשבר הכלכלי בסרי לנקה. ישנם דיווחים על כך שהנשיא הועבר למקום בטוח.

סרי לנקה סובלת מאינפלציה הולכת ותופחת ומתקשה ליבא מזון, דלק ותרופות.

מפגינים בתוך בית הנשיא בסרי לנקה / צילום: Reuters, Pradeep Dambarage
 מפגינים בתוך בית הנשיא בסרי לנקה / צילום: Reuters, Pradeep Dambarage

אלפי של מפגינים נגד הממשלה נסעו שעות לבירה, כאשר בכירים בממשל אמרו לסוכנות החדשות AFP שחלקם אף השתלטו על רכבות כדי להגיע לשם. הם הסתערו למחוז הממשלתי של קולמבו, צועקו ססמאות כמו "גוטה לך הביתה!" ופרצו מחסומים משטרתיים כדי להגיע לביתו של הנשיא. המשטרה ירתה באוויר והשתמשה בגז דמע כדי למנוע מההמונים להסתער על מגורי הנשיא, אך לא הצליחו לעצור את הקהל. "הנשיא לווה למקום מבטחים", סיפר יועץ בטיחות בכיר, "הוא עדיין הנשיא, הוא מוגן על ידי יחידה צבאית".

שידורי לייב סטרים בפייסבוק הציגו את פנים משכנו של נשיא סרי לנקה, עם המוני מפגינים בכל החדרים והמסדרונות, בעוד מאות התגודדו מחוץ למבנה. בחלק מהצילומים ניתן לראות מפגינים שוחים בבריכה הנשיאותית. מפגינים במיקום אחר הצליחו לחדור גם למשרדו של הנשיא, שהיה במוקד של הפגנות במשך חודשים. לפחות 33 בני אדם, כולל אנשי כוחות הביטחון, נפצעו ומטופלים בבית החולים הלאומי של סרי בקולומבו.

המפגינים בסרי לנקה השתלטו לחלוטין על בית הנשיא בבירה קולומבו / צילום: Associated Press, Dinuka Liyanawatte
 המפגינים בסרי לנקה השתלטו לחלוטין על בית הנשיא בבירה קולומבו / צילום: Associated Press, Dinuka Liyanawatte

כוחות הביטחון ניסו גם לעצור את המפגינים באמצעות עוצר בליל שישי. אך המפגינים לא חדלו ולא היו ניתנים לעצירה, והעוצר הופסק לאחר שקבוצות מחאה ומפלגות אופוזיציה התנגדו לו בחריפות.

ראש הממשלה ראניל וויקרמסינג זימן ישיבת חירום של כל מנהיגי המפלגות הפוליטיות בססרי לנקה כדי לדון במשבר. הוא גם ביקש מיו"ר הפרלמנט לכנסו.

בשבוע שעבר, הרשויות השעו את מכירות הבנזין והדיזל לרכבים שאינם חיוניים בנסיון לשמור על מאגרי הדלק המתרוקנים של סרי לנקה. הממשלה מנסה ליבא דלק תמורת אשראי ממדינות, כולל רוסיה, אך לבינתיים ללא הצלחה.

סרי לנקה מתחננת לסיוע כלכלי באופן מיידי ומאשימה את מגפת הקורונה שחיסלה את תעשיית התיירות במדינה, אחת המרוויחות העיקריות במטבע זר. עם זאת, מומחים רבים משערים שניהול כלכלי לקוי הוא הסיבה העיקרית למשבר.

בינתיים, ההפגנות במדינה ממשיכות מאז חודש מרץ והמפגינים טוענים שלא יפסיקו עד להתפטרותו של הנשיא. מוקדם יותר במשבר המתמשך במדינה התפטר אחיו הבכור של הנשיא, מהינדה ראג'פקסה, מתפקידו כראש ממשלת סרי לנקה.