ביהמ"ש קבע שחברות בקבוצת יעדים נדל"ן של מוטי אברג'יל חדלות פירעון ומינה נאמן

מונה נאמן לחברות בקבוצת יעדים של מוטי אברג'יל, החשוד בהונאת משקיעים. השופטת עירית וינברג נוטוביץ: "הוכח להנחת דעתי כי המשיבות חדלות פירעון" • אברג'יל טען כי החברות לא חדלות פירעון והוא צפוי לקבל מיליוני שקלים אך הממונה טען כי לא הוכיח זאת

לובי משרדי ''יעדים נדל''ן''. בעיגול: מוטי אברג'יל / צילום: יוסי כהן, יוטיוב
לובי משרדי ''יעדים נדל''ן''. בעיגול: מוטי אברג'יל / צילום: יוסי כהן, יוטיוב

בית המשפט המחוזי מרכז קבע כי חברות בקבוצת יעדים של מוטי אברג'יל, החשוד בהונאת משקיעים, הן חדלות פירעון ומינה להן נאמן. אברג'יל טען כי אינו חדל פירעון וצפוי לקבל מיליונים לחברות שבבעלותו, אך הממונה על חדלות פירעון אמר בבית המשפט כי הדוח שהוגש מתוך תוכנה של החברה לא מלמד על מצבן הכלכלי של החברות או היכולת שלהן לפרוע את חובן.

בית המשפט המליץ לאברג'יל להסכים ועורכי הדין של החברות התנגדו תחילה אך הסכימו לבסוף למינוי נאמן לחברות שבקבוצת "יעדים המרכז לקורסים" ו"מ.א. לוח יעדים".

השופטת עירית וינברג נוטוביץ קבעה כי "הוכח להנחת דעתי כי המשיבות חדלות פירעון ולאחר ששמעתי את הצדדים, אני מורה בזאת על פתיחת הליכי חדלות פירעון". עו"ד אלעד עפארי ממשרד כהן וילצ'יק מונה לנאמן על החברות.

טענה להונאת פונזי

מי שהגיש את הבקשה הוא משקיע שיוצג על ידי עו"ד אור עדיני. אברג'יל הפסיק לשלם למשקיע החזר הלוואה בגובה של 600 אלף שקל. החוב שנותר עומד על 320 אלף שקל. לבקשה הצטרפו 48 נושים, המיוצגים על ידי עו"ד שלמה כהן, שהלוו כספים לחברות של אברג'יל. לטענת הנושים, אברג'יל נטל מהם כספים תוך הצגת מצגי שווא והבטחות לתשואות של 15%-20%. הוא נסע במכוניות יוקרה, מימן חיי פאר ועושר על חשבון נושים תמימים בהם מבוגרים, חולים סרטן סופניים, נכים וחיילים.

בנוסף נטען כי מדובר בהונאת פונזי, מהסוג שבה מובטח למשקיעיים החזר כספי גבוה, אך החזרים, אם משולמים, מוחזרים מכספם של משקיעים אחרים. בנוסף טענו הנושים כי "כל דקה שבו לא מתמנה ממונה נאמן, מותיר בידי אברג'יל את היכולת להעדיף נושים, להעלים נכסים ולהבריחם".

מאז החקירה ברשות לניירות ערך, ערך אברג'יל פגישות נפרדות עם המשקיעים במטרה לעכב תביעות ובקשות לפירוק נגדו. הוא הבטיח להם להחזיר את הכסף, עם חלק ערך הסכמים. עד היום לא הוחזרו הכספים או חלקם למרות ההבטחות.

"שום דבר לא נעשה בזדון"

אברג'יל שלח הודעה למשקיעים בקולו בה הוא מבקש מהם להמתין עם בקשת הפירוק ולתת לו לנסות להשיג את הכסף. בהודעה פנה אברג'יל לליבם. "שום דבר לא נעשה בזדון", אמר, וביקש מהם להמתין בסבלנות בזמן שהוא מנסה להשיג כספים, ולא ימהרו לבקש את פירוק החברות.

"החברה לא מצליחה לעמוד בהתחייבויות גם בהסכמים האחרונים. יש מצב אבסורד שלחברה יש כסף אבל היא לא יכולה להפקיד כי יש עיקולים. אני פועל להסיר את העיקולים", אמר אברג'יל והוסיף "זה לא קל. אני עובד 14 שעות ביום כדי לעשות הרבה מהלכים שיבטיחו את הכסף. זה אולי לא יחזיר מחר בבוקר את הכסף, אבל יבטיחו את הכסף".

החקירה ברשות לניירות ערך נגד אברג'יל נמצאת בעיצומה. במרץ נחשפה הפרשה ואברג'יל נחקר בחשד להונאת משקיעים בחשד לעבירות תרמית בניירות ערך, קבלת דבר במרמה, הצעה ומכירת ניירות ערך ללא תשקיף והלבנת הון. הוא חשוד כי בין השנים 2018-2021 פעל יחד עם אחרים, באמצעות חברות פרטיות למכור לציבור המשקיעים ניירות ערך, תוך שגייס למעלה מ-100 משקיעים בסכומים של עשרות מיליוני שקלים, תוך הטעיית המשקיעים והצגת מצגי שווא בנוגע להשקעתם ותוך העברה של כספי המשקיעים במרמה לצרכיו הפרטיים או שלא לטובת ההשקעה שלשמה גויסו.

***חזקת החפות: החקירה בעניינו של אברג'יל טרם הסתיימה. הוא לא הורשע ועומדת לו חזקת החפות.