גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אפילו מנכ"ל לופטהנזה לא מצא טיסה לסינגפור: "יש כאוס שמוביל לתסכול"

כמי שעומד בראש אחת מחברות התעופה הגדולות בעולם, קרסטן שפור מכיר היטב את הכאוס בענף, וכבר מכין את עצמו ל"הרבה התנצלויות שנידרש לתת הקיץ ללקוחות" ● בשיחה עם גלובס הוא קורא לממשלות להתערב בנושא העובדים, ומעריך שמחיר הדלק עוד לא הגיע לשיאו

קרסטן שפור. ''הכאוס שאנחנו רואים מדי יום מוביל לתסכול'' / צילום: Associated Press, Matthias Schrader
קרסטן שפור. ''הכאוס שאנחנו רואים מדי יום מוביל לתסכול'' / צילום: Associated Press, Matthias Schrader

לאחרונה הכריזה חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה על ביטול של 900 טיסות שתוכננו לחודש יולי, לנוכח העומסים בנמלי התעופה באירופה. "אנחנו מעדיפים לספוג הפסדים מאשר לאכזב נוסעים עם ביטולים של הרגע האחרון", אומר לגלובס מנכ"ל לופטהנזה, קרסטן שפור, שהשיחה עמו נערכה בקטאר במסגרת כנס AGM של ארגון יאט"א, המאגד את מנכ"לי חברות התעופה מכל העולם.

מזוודות נשכחות ועשרות אלפי עיכובים וביטולים: כאוס הטיסות העולמי מחריף
לא מחפשים את חוויית הטיסה: המילניאלז הגדילו את כוחן של חברות הלואו קוסט
● משבר הטייסים באל על: מה עושים אם טיסה התבטלה ומה יהיה בקיץ | שאלות ותשובות

"ההתאוששות בענף הגיעה מאוחר ממה שציפינו מראש, אבל בעוצמה שלא חזינו. עלינו מאפס למאה", אומר שפור. "בסוף השבוע האחרון 10,000 נוסעים שלנו נאלצו לספוג ביטולי טיסות. אומרים שאנחנו קורסים מעומס, אבל אילו תעשיות היו יכולות להתמודד עם מצב כזה? יתרה מכך, אנחנו מכירים בעובדה שהמראות שרואים כיום בנמלי תעופה בעולם ילכו ויחמירו. למעשה, אני מכין את עצמי להרבה התנצלויות שיידרשו מאיתנו הקיץ ללקוחות.

"הכאוס שאנחנו רואים מדי יום מוביל לתסכול", מודה שפור. "יש ביקוש עצום, ואנחנו יודעים שלא נוכל להיענות לו. כל כרטיס שנמכר משמח אותי, ואל מול ההגבלות וההכרח לבטל טיסות - הביקוש עדיין בשיא. למעשה, כמעט שאין מקומות על טיסות. אני עצמי ניסיתי למצוא טיסה לסינגפור, הכול היה סולד אאוט. טסתי ללונדון עם המשפחה, ובקושי מצאנו מקומות. לא זכור לי דבר כזה בענף. זו התאוששות מטורפת - לפני שנתיים המושבים היו ריקים, היום אין מושבים מספיקים לנוסעים".

מבחינת שפור, יש בכך גם צד חיובי "אחרי שעשו לענף התעופה Flight Shaming (בכל הנוגע לזיהום הסביבתי, מר"ח), ואחרי שאמרו שהענף לא יחזור לעצמו - אנחנו רואים את הכמויות העצומות של הנוסעים. דיברו על זה שזום יחליף פגישות עסקיות ושהענף יתקשה להתאושש, אבל הביקוש מלמד אחרת, גם בסגמנט העסקי. אמנם עוד לא חזרנו למספרים של לפני המגפה, אבל אנחנו בדרך".

30 אירו בשעה

שפור הצטרף ללופטהנזה ב-1994, התקדם בסולם התפקידים וכעבור 20 שנה הפך למנכ"ל. הוא אחראי על כ-105 אלף עובדים, וב-2021 עמדה עלות שכרו על כ-2.55 מיליון אירו בשנה. בשיחה עמו הוא התייחס לבעיית כוח האדם בענף.

"הבעיה החמורה היום היא מחסור בעובדי הצווארון הכחול - ולמעשה, זו בעיה שלא נעצרת בתעופה. זה במלונות, זה במסעדות ובכל ענף שנשען על עובדים אלה. הפתרון יכול לבוא מכיוון של מהגרים. בגרמניה, למשל, מהגר שרוצה לעבוד נדרש להציג אישור לכך שבעבודה שהוא מכוון אליה לא יועסק עובד גרמני. זה אישור שחייב לחלוף מהעולם, והוא לא רלוונטי כיום.

"מה שרואים עכשיו זה קצה הקרחון. אוכלוסיית עובדי הצווארון הכחול הולכת ונעלמת, והפוליטיקאים חייבים להכיר בכך שיש בעיה חמורה. זו בעיה שלא משבשת רק ענף מסוים, אלא את כל המשק".

בתשובה לשאלה מדוע המחסור בכוח האדם לא נפתר באמצעות העלאת שכר לעובדים, אומר שפור כי "אנחנו מציעים תנאים טובים. עובדי ביטחון בגרמניה יכולים להגיע לשכר של 30 אירו לשעה, לאחר הכשרה של 6 שבועות. סבלי מזוודות מרוויחים הרבה מעל שכר מינימום, אבל עובדים בסגמנט הזה פשוט נעלמו.

"מצד שני, לא מדובר במשחק סכום אפס שנעצר באירופה. התשתיות היום יקרות יותר עם העלאת המסים, הדלק יקר והשכר לעובדים עלה. אם אנחנו רוצים להמשיך להתחרות באירופה ומחוצה לה, ממשלות חייבות להתערב בתחום התעסוקה. העולם הוא כפר גלובלי, ולא כקלישאה, והן צריכות לשנות תפיסה כדי שלדורות הבאים יהיה קל יותר עסקית וחברתית".

בתשובה לשאלת גלובס לגבי המשמעות המעשית עבור הנוסעים, כלומר כמה נשלם יותר הקיץ, השיב שפור כי "מי שכבר הזמין טיסה עשה בחוכמה, משום שהוא כבר שילם מחיר אחר. אין ספק שהביקוש, העלויות של התשתיות והדלק דוחפים את המחירים מעלה. אגב, להערכתי הדלק עוד לא הגיע לשיאו".

אופטימיות גלובלית

ברבעון הראשון של השנה הפעילה קבוצת לופטהנזה 135 אלף טיסות (כולל מטען), ובהן כ-13 מיליון נוסעים, כלומר תפוסה ממוצעת של 65%. למרות זאת אומר שפור כי "יש אופטימיות גלובלית. נוסעים שבוטלה להם הטיסה לאחרונה אולי לא יסכימו איתי, אבל בראייה לטווח הרחוק אנחנו במקום טוב. הגענו למצב שבו יצרניות המטוסים לא מסוגלות לעמוד בקצב של הביקוש, ואנחנו שואפים להגדיל את הצי שלנו גם בטיסות ליפן שנפתחה ממש לאחרונה, וגם להיערך לכך שמתישהו סין תיפתח".

כחלק מההיערכות, לופטהנזה שוקלת להשמיש את צי ה-A380 שלה, שנחשב יקר להפעלה. "תהליך הכשרת המטוסים יקח תשעה חודשים, אז ריאלית במידה וזה יקרה, אנחנו מכוונים לקיץ 2023", מציין שפור. החברה גם צפויה להשמיש או להצטייד במטוסי 777ER רחבי גוף, שגם הם נחשבים יקרים להפעלה.

"אני לא יכול לבטל טיסה ולהגיד לנוסעים ‘תסתדרו’, אני חייב למצוא להם פתרון", אומר שפור. "כקבוצה, יש לנו גמישות גדולה יותר, אבל גם בטיסה חלופית קשה לי למצוא מושב לנוסעים שביטלתי להם טיסה, פשוט כי הכול מלא. לביטולי הטיסות יש השלכות, והעיקרית שבהן היא הסיכון לאבד סלוטים (מועדי המראות). יש לנו סלוטים שאנחנו מחזיקים עשרות שנים, ולא נוכל לוותר עליהם".

לשאלת גלובס על ההשלכות הכספיות של ביטולי הטיסות אמר שפור כי "זה עניין יקר לבטל טיסה, אבל לבאס נוסעים זה יקר יותר. המטרה היא למצוא איזון בין שני הדברים. בסוף גם יש גבול לכמות הטיסות שאפשר למחוק מהלו"ז, ומדובר בטיסות שכבר מכרנו אליהן כרטיסים".

התרחשות אחרת שמטרידה את שפור היא הלחימה באוקראינה. "המרחב האווירי של רוסיה לא ייפתח בקרוב, ואנחנו ממשיכים להאריך את הטיסות במסלולים עוקפים. מתי זה יחזור לקדמותו? יום אחד, אבל אני לא האיש שיוכל לדעת מתי".

הזרועות של לופטהנזה: בראסלס לא רווחית, ITA על הכוונת

קבוצת לופטהנזה כוללת ארבע חברות תעופה אירופיות נוספות, ולצד המחסור בעובדים היא מתמודדת גם עם שביתות. כך, למשל, לאחרונה התמודדה החברה עם שביתת עובדים שנטרלה את הפעילות של בראסלס איירליינס בנמל התעופה בבריסל למשך ימים שלמים.

"עובדים הגיעו לנקודת רתיחה בקורונה, הם לא קיבלו שכר מספק, רבים איבדו את מקום עבודתם ואחרים נוכחו בשבריריות של התעשייה", אומר שפור. "שביתות זה לא משהו שאנחנו שולטים בו או מחליטים לגביו, אבל זה גם לא משהו שיכול לקרות באירופה מהרגע להרגע, וגם בתוך שביתה העובדים מחויבים לשירות מינימלי. אני מקווה שהדיאלוג יצליח, והתהליך יהיה מהיר".

לדברי שפור, עד כה הקבוצה לא נהנתה מרווחיות של החברה הבלגית. "בינתיים הכסף זורם מגרמניה לבלגיה, ולא להיפך. אלמלא הקורונה, בראסלס הייתה רווחית כבר. זה יקרה".

התוכניות העתידיות של לופטהנזה כוללות גם השתלטות על חברת התעופה האיטלקית ITA (שקמה לאחר סגירת אליטליה), בשיתוף חברת הקרוזים MSC. "התהליך מתמהמה מצד הרשויות באיטליה, וזה חבל. אנחנו סבורים ש-ITA לבדה תתקשה להתרומם, ואנחנו משוכנעים שאנחנו השותף המתאים ביותר עבורה".

ת"ז קרסטן שפור

אישי: בן 55, נשוי ואב לשתי בנות, גר במינכן.
מסלול קריירה: בעל תואר ראשון בהנדסה תעשייתית מהמכון הטכנולוגי של קרלסרוהה, לאחר מכן עבר הסמכה כטייס. הצטרף ללופטהנזה ב-1994, וכשנה לאחר מכן מונה כעוזר למנכ"ל. ב-2007 מונה למנהל חטיבת הקארגו, ומאז 2014 עומד בראש החברה.
עוד משהו: ב-2014 הוזמן לבית הלבן על ידי הנשיא אובמה, במסגרת מפגש עם מנהיגים עסקיים מכל העולם.

ת"ז: לופטהנזה

תחום עיסוק: חברת תעופה
היסטוריה: החברה הוקמה בגרמניה ב-1953, והיא כוללת את החברות לופטהנזה, סוויס, אוסטריאן איירליינס, בראסלס איירליינס ויורוווינגס.
נתונים: החברה מעסיקה כ-105 אלף עובדים, ויש לה כ-710 מטוסים. ההכנסות ברבעון הראשון של 2022 עמדו על 5.36 מיליארד אירו, עלייה של 109% ביחס לרבעון אשתקד. ההפסד הנקי הסתכם ב-584 מיליון אירו, צמצום של ההפסד ב-44% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

***גילוי מלא: הכותבת היא אורחת של ארגון התעופה העולמי יאט"א בכנס שנערך בקטאר. 

עוד כתבות

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים, אך עדיין יש כמה שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזיג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל ● יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל