אבי חסון: "נראה האטה בגיוסי העובדים אבל הצמיחה תימשך"

מנכ"ל ארגון Startup Nation Central העריך בכנס אתגרי ההון האנושי בתעשיית ההייטק של גלובס כי למרות ההאטה בעיית המחסור בכוח האדם בענף לא תיעלם בקרוב • "חברות שתכננו לגדול ב-1,000 עובדים השנה, יגייסו רק 700 או אולי אפילו 300 עובדים. אבל הביקוש לעובדים עדיין קיים"

אבי חסון, מנכ''ל Start-Up Nation Central / צילום: איל יצהר
אבי חסון, מנכ''ל Start-Up Nation Central / צילום: איל יצהר

"ייתכן ונראה האטה בגיוסי העובדים, כך שחברות שתכננו לגדול ב-1,000 עובדים השנה, יגייסו רק 700 או אולי אפילו 300 עובדים, אבל הביקוש לעובדים עדיין קיים וחברות ממשיכות לצמוח", כך אמר הבוקר (ד') אבי חסון, מנכ"ל ארגון Startup Nation Central, ולשעבר ראש רשות החדשנות, בכנס אתגרי ההון האנושי בתעשיית ההייטק של גלובס. "הביקוש לכוח אדם איננו קשור למחזורים כלכליים, לדעתי, והוא רק ילך ויתעצם. אם נראה ירידה זמנית, היא לא תשפיע על הגיוס בטווח הארוך. בעיית המחסור בכוח אדם לא תיעלם והיא ארוכת טווח".

"צרכי ההון האנושי בהייטק רק הולכים וגדלים. מגיעים לישראל יותר ויותר פרויקטים בינלאומיים, והגיוון בתפקידים רק הולך וגדל, עם צמיחה של משרות בכל מגוון בעלי התפקידים בחברות הייטק, כמו שיווק, מכירות ודאטה. לכן האתגר של הממשלה הוא גדול יותר והתפקיד שלה בהכשרת ההון האנושי מורכב יותר. הפתרונות קיימים, אבל לצערי מערכת החינוך לא ערוכה לטפל בצרכי התעשייה נכון להיום. אם נסתכל על בוגרי 5 יחידות במתמטיקה, ונבחן היכן המספר צמח, נראה שהחזקים התחזקו: עיקר הגידול היה באזורי המרכז ובערים החזקות. זו לא רק בעיה של אינטגרציה או שוויון, אלא בעיקר הצורך להגדיל את בסיס הפירמידה של המועסקים בהייטק הישראלי".

Start Up Nation Central היא עמותה שמסייעת לפיתוח מדיניות ותהליכים לקידום ההייטק הישראלי. "בשנים האחרונות מיקדנו את הפעילות לא רק במיפוי מידע, אלא גם בבניית מודלים לפתרונות שונים, שאותם אנחנו מנגישים לתעשייה, לממשלה שלנו וגם לממשלות ורשויות זרות" ציין חסון. "שילבנו ידיים יחד עם תעשיית ההייטק, הלקוח המרכזי שלנו, כדי להבין את הצרכים המדויקים ולבנות מודל משותף לפתרון - שישמש בסיס לסקייל רחב יותר".

"בנינו מודל יעיל ופרקטי, שמתחיל בריכוז של כלל השותפים הרלוונטיים לפתרון סביב השולחן - תעשיה, אקדמיה, ממשל, פילנתרופיה, ונציגי אוכלוסיות, ומשם התקדמנו לתהליך אפקטיבי של הגדרת הבעיה, הגדרת הפתרון, וניהול פיילוטים, כמו פרויקט אדווה, אקסלנט טים ולוחמים להייטק. את התהליכים האלה אנחנו מקדמים לא רק בישראל, אלא גם מחוצה לה, לאחרונה גם במרוקו ובאיחוד האמירויות על בסיס הניסיון והלקחים מישראל".

גילוי מלא: הכנס בשיתוף Start Up Nation Central