שוק ההון | שאלות ותשובות

מדד ה-S&P 500 נכנס לשוק דובי: מה כדאי לדעת ומה מלמדת ההיסטוריה על ההמשך?

שוק דובי מתאר ירידה של 20% מנקודת השיא, אירוע הנמשך בממוצע כשנה • מתי נרשם השוק הדובי הקצר ביותר וממה כדאי להיזהר? • גלובס עושה סדר

שוק דובי. ממה כדאי להיזהר?
שוק דובי. ממה כדאי להיזהר?

מדד ה-S&P 500  נסגר אמש (ב') בירידה של כ-3.9% ונכנס רשמית ל"שוק דובי". ברקע הדברים נמצאת עלייה של 8.6% באינפלציה בארה״ב בחודש מאי (בחישוב שנתי) - שיא של יותר מ-40 שנה וחששות של משקיעים כי הפדרל ריזרב יצטרך להעלות את הריבית באופן יותר אגרסיבי כדי לאלף את האינפלציה, תוך סיכון במיתון.

מה זה שוק דובי?
שוק ייחשב כדובי כאשר ישנה ירידה של 20% מנקודת השיא של מדדי המניות המובילים. אמש נסגר ה-S&P 500 בירידה של כ-21% מאז השיא של חודש ינואר האחרון ולכן הירידות עונות על ההגדרה של שוק דובי (Bear market).

S&P 500 נסחר מתחת לרף השוק הדובי במהלך חודש מאי האחרון, אך לא נסגר מתחתיו. המניות זינקו לאחר מכן, אך ההתאוששות התפוגגה מאז כשחששות המיתון גברו. ישנם משקיעים ואנליסטים שטוענים שהכרזה על כניסה לשוק דובי מעט מיושנת, אולם בכל מקרה מדובר באירוע שהוא לכל הפחות סמלי וראוי לציון.

מה אפשר ללמוד מההיסטוריה על שוק דובי?
אסטרטג השווקים של LPL Financial צוטט באתר "MarketWatch" מסביר כי נהוג להצביע על קיומם של 17 אירועי שוק דובי - או כמעט דובי מאז מלחמת העולם השנייה. אירועים אלו נמשכו בממוצע, כשנה.

יחד עם זאת, נרשמה שונות רבה באורך ובעומק של אירועי שוק דובי בעבר. הנפילה התלולה ביותר, ירידה מהשיא לשפל של כמעט 57%, התרחשה ב-17 החודשים שליוו את המשבר הפיננסי של 2007-2009.

השוק הדובי הארוך ביותר נמשך כמעט 21 חודשים בשנים 1973-4 ובמהלכו נרשמה ירידה של כ-48% מהשיא. (אם הולכים עוד יותר לאחור בהיסטוריה הרי שאפשר לציין שוק דובי ארוך עוד יותר בן 62 חודשים בין 1937-1946). אירוע השוק הדובי הקצר ביותר הוא גם הקרוב ביותר - ירידה של 34% עם פרוץ מגפת הקורונה בין פברואר למרץ 2020.

ממה כדאי להיזהר?
בתוך שוק דובי, לעיתים מתרחשת תופעה המכונה "מלכודת דובים" - עליות נקודתיות יותר או פחות, שנותנות תחושה שהשוק הדובי הסתיים. קיימת לעתים נטייה להיכנס לשוק בניסיון לתפוס את השפל, אולם פעמים רבות כלל לא מדובר בסיום השוק הדובי ומיד לאחר מכן השווקים ממשיכים ליפול.

איך מסתיים שוק דובי?
שוק דובי מסתיים כאשר המדד מגיע לשפל ובהמשך עולה ב-20%. לרוע המזל, ניתן לדעת זאת רק בדיעבד.

איך מומלץ להשקיע בזמן משבר?
לאחרונה פרסמנו בגלובס מדריך הכולל סדרת כתבות בהשתתפות מיטב המומחים, אנחנו ממליצים לשוב ולעיין בחומרים.