השופטת אגמון גונן תקפה את רשות האוכלוסין, המנכ"ל יצא להגנת העובדים

מיכל אגמון גונן פרסמה החלטה בערעור שעסק באזרחית אוקראינה שנמלטה מן המלחמה וכניסתה סורבה לישראל, ובה פסקה כי חל איסור מוחלט וגורף על רשות האוכלוסין להרחיק אף אזרח אוקראינה מסורב כניסה חזרה למדינה ממנה הגיע • מנכ"ל רשות האוכלוסין: "החלטת בית המשפט מהווה חריגה מסמכות ועומדת בניגוד להוראות חוק הכניסה לישראל"

תומר מוסקוביץ, מנכ''ל רשות האוכלוסין וההגירה / צילום: דוברות רשות האוכלוסין וההגירה
תומר מוסקוביץ, מנכ''ל רשות האוכלוסין וההגירה / צילום: דוברות רשות האוכלוסין וההגירה

המחלוקת בין רשות האוכלוסין והשופטתמיכל אגמון גונןמחריפה. אתמול פרסמה מיכל אגמון גונן החלטה בערעור שעסק באזרחית אוקראינה שנמלטה מן המלחמה וכניסתה סורבה לישראל.

בפתח החלטתה ובפונט מודגש, מתחה השופטת אגמון גונן ביקורת קשה על רשות האוכלוסין: "עניינה של ההחלטה שלפניי בניסיון נוסף של רשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים, לעקוף, אם לא לומר להפר, את החלטות בית המשפט בעניין אזרחי אוקראינה שהגיעו לישראל לאחר שברחו ממדינתם בשל המלחמה, וכניסתם סורבה בשער".

השופטת אגמון גונן קבעה כי חל איסור מוחלט וגורף על רשות האוכלוסין להרחיק אף אזרח אוקראינה מסורב כניסה חזרה למדינה ממנה הגיע לישראל, אלא לאחר 48 שעות ולאחר שנועץ בעורך דין. לדבריה, שלא גובו באסמכתות משפטיות , "הרשות לא תרחיק מסורבי כניסה מאוקראינה בטרם חלפו 48 שעות מעת הגיעם לישראל, ללא כל חריג".

עוד כתבה אגמון גונן כי "הרחקתם של אזרחי אוקראינה, שכניסתם סורבה, לפני תום 48 שעות, מהווה הפרה ברורה של הוראות בית המשפט, גם אם יוחתמו על תצהיר ובו הם מסכימים לעזוב קודם לכן".

אגמון גונן פקפקה בכנות גרסת מנכ״ל רשות האוכלוסין כי אזרחיות אוקראינה שסורבו להיכנס לישראל, החליטו לעלות חזרה על המטוס מבחירתן החופשית ואף חתמו על כך שהן עושות זאת באופן חופשי ומרצון.

מנכ"ל רשות האוכלוסין: "החלטת בית המשפט מהווה חריגה מסמכות ועומדת בניגוד להוראות חוק הכניסה לישראל"

אגמון גונן הורתה בהחלטתה למנכ"ל רשות האוכלוסין תומר מוסקוביץ להעביר את תוכן החלטתה לידיעת כל עובדי הרשות. מוסקוביץ לא נותר חייב, ובצעד חריג ביותר הוא שלח מכתב ליותר מ-2,000 עובדי רשות האוכלוסין, ובו הוא מבקר את "הדברים החמורים" של השופטת אגמון גונן .

לדבריו, "חרף המילים הקשות שנכתבו בהחלטת בית המשפט כנגד עובדי הרשות, אבקש להביע את תמיכתי והערכתי הרבה לעבודתכם הטובה תמיד, וביחוד בימים אלו והתמודדותכם היומיומית עם סוגיות מורכבות ואנושיות".

לגופו של עניין, כתב המנכ"ל מוסקוביץ כי "משמעות החלטה זו, היא ככל שיוחלט לסרב את כניסתו של אזרח אוקראינה זה או אחר, ולאחר שהוסברו לו זכויותיו בהתאם להחלטת בית המשפט, הוא יבקש לשוב למדינה ממנה הגיע, הרשות תהיה מנועה מלהשיבו למדינה ממנה הגיע בטרם יחלפו 48 שעות שנקבעו בהחלטת בית המשפט והוא יועבר למתקן המסורבים שם ימתין לחלוף משך הזמן שנקבע בהחלטת בית המשפט".

בכירים ברשות האוכלוסין טוענים כי מדובר בהחלטה מופקרת וכי השופטת אגמון גונן מחייבת את רשות האוכלוסין לכלוא כליאת שווא במשך 48 שעות אנשים שהודיעו מרצונם החופשי שאין רצונם להישאר בישראל לאחר שהובהרו להם זכויותיהם, ואף הסכימו לחתום על כך.

לדברי מוסקוביץ, "אבקש להביא לידיעתכם כי מאחר ואני סבור כי החלטת בית המשפט מהווה חריגה מסמכות ועומדת בניגוד להוראות חוק הכניסה לישראל בכך שהיא כופה על הרשות להחזיק במשמורת ולכלוא כליאת שווא במשך 48 שעות את מי שזכויותיו הוסברו לו והוא מעוניין לשוב למדינה ממנה הגיע, פנינו לפרקליטות בבקשה להגיש עיכוב ביצוע להחלטה זו ובמקביל בבקשה להגיש בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליו".

יש לציין כי השופטת מיכל אגמון גונן הביעה תסכול לאחרונה על כך שהנהלת בתי המשפט לא מגבה אותה מול שרת הפנים איילת שקד ומול הביקורת כלפיה. בכירים במערכת המשפטית מבקרים בחריפות את התנהלותה וטוענים כי היא מביאה לפגיעה באמון הציבור במערכת המשפט ונעשית לאחר שהבינה כי היא לא צפויה להתמנות לבית המשפט העליון.