ח"כ ניר אורבך הודיע שמעתה לא יצביע עם הקואליציה

למרות פגישותיו התכופות של רה"מ בנט עם ח"כ ניר אורבך, המשבר בקואליציה ממשיך להחריף: אורבך הודיע כי לא יצביע עם הקואליציה עד שחוק תקנות יו"ש יעבור • אלא שהוחלט שלא להעלות את החוק להצבעה היום, בין היתר בשל אמירות של ח"כ רינאווי זועבי נגד החוק ודברים דומים של ח"כ מאזן גנאים

ח''כ ניר אורבך / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח''כ ניר אורבך / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ח"כ ניר אורבך מימינה הודיע להנהלת הקואליציה שלא יתמוך עוד בחוקים שהממשלה מביאה לאישור מליאת הכנסת. זאת עד שיעבור חוק תקנות יהודה ושומרון. ברקע הדברים, פגישה נוספת מהבוקר (ב') של ראש הממשלה נפתלי בנט עם אורבך, שמיד לאחריה בימינה טענו כי "איבדו שליטה" על חברם לסיעה.

פגישות התחזוק התכופות של בנט עם אורבך נועדו לגרום לו לדחות את החלטת הפלת הממשלה עד לסוף החודש, אז תהיה זו גם ההזדמנות האחרונה לאשר את חוק תקנות יהודה ושומרון. בינתיים הוחלט שלא להעלות את החוק להצבעה היום, בין היתר בשל אמירות של ח"כ רינאווי זועבי נגד החוק ודברים דומים של ח"כ מאזן גנאים. כל עוד ראשי המפלגות של השניים לא מצליחים לגרום להם להתפטר מהכנסת - לקואליציה אין רוב של תומכים בחוק.

בימינה מנסים לשכנע את אורבך שלא לקדם מהלכים חד צדדיים לפיזור הכנסת. בינתיים החוק לפיזור הכנסת לא יעלה להצבעה ביום רביעי הקרוב והדרך לפיזור הכנסת גם אם נסללה על ידי הודעת אורבך- תידחה לפחות לשבוע הבא.

האולטימטום של אורבך ניתן עד לסוף חודש יוני - עד אז או שחוק יהודה ושומרון יעבור בכנסת או שהוא כבר לא יהיה חלק מהקואליציה. בינתיים הקואליציה משותקת ולא תוכל להעביר חוקים למעט חוקים בהסכמה רחבה עם האופוזיציה. הממשלה ככל שתהיה תלויה בכנסת ובחקיקה - לא תוכל לתפקד.

הממשלה לא יכולה להעביר חוקים בכנסת

כבר היום, בעקבות איומי יו"ר ועדת כלכלה מיכאל ביטון והעובדה שאורבך לא נוכח בכנסת משכה הקואליציה את סדר היום ולא יתקיימו היום הצבעות במליאה על חוקים ממשלתיים. בין היתר נפלו מסדר היום חוק הדיוור הממשלתי וחוק חלופת שקד לתמ"א 38.

בפועל, ללא אורבך וסילמן אין לקואליציה רוב להעביר חוקים וברשימה המשותפת השעו את שיתוף הפעולה מאחורי הקלעים עם הקואליציה והודיעו כי יפעלו יחד עם יתר חברי האופוזיציה להפלת הממשלה.

בהודעה רשמית שהעביר אורבך נמסר כי "אחרי שבוע של פגישות עם רה"מ וגורמים נוספים - הגעתי למסקנה כי הקואליציה לא יכולה להמשיך ולהתקיים בהתנהלות הנוכחית. לפני כשנה, חבריי ואני האמנו שאפשר וצריך להוציא את ישראל מהסחרור, הקמנו קואליציה על בסיס קווי יסוד מאוד ברורים, הן ברמה האידיאולוגית והן ברמה הביצועית.

"לצערי הקואליציה כיום - איננה ממלאת את ייעודה. מחד, לאורך השנה פעלנו במגוון נושאים לחיזוקה ולביצורה של מדינת ישראל, ומאידך גורמים קיצוניים ואנטי ציוניים כדוגמת חה"כ גנאיים וזועבי לקחו את הקואליציה לכיוונים בעייתיים, והשתמשו בה לאורך הדרך כבת ערובה שלהם. בד בבד, נכשלנו לחלוטין בהרמת רוח העם וזוהי משימתה העיקרית של הממשלה, כל ממשלה.

"חשוב לציין, כפי שהתבטאתי בעבר, כי לא אתן לממשלה להסתמך על הרשימה המשותפת. לצערי, אנחנו על סיפו של מדרון חלקלק שעלול להוביל אותנו לשם. אינני חושב שהליכה לבחירות היא החלופה המועדפת. סבבי בחירות אינם משרתים את היציבות הנדרשת לשלטון במדינה. בשבוע הקרוב לא אצביע בעד פיזור הכנסת. אפעל בכל כוחי לממשלה יציבה עם רוח לאומית, כפי שהתחייבנו לפני כשנה. הודעתי הבוקר לרה"מ שבמצב הדברים כפי שהוא כיום - אינני חלק מהקואליציה".