שלוש המילים שמלמדות מה צפוי כעת לממשלת לפיד-בנט

לאחר כישלונה של הקואליציה להעביר את חוק תקנות יהודה ושומרון, נראה שעתידה של הממשלה מאחוריה • חוץ מראש הממשלה ושר החוץ נראה שכולם מבינים שהקואליציה בדרך לפירוק, והשאלה שנותרה פתוחה היא רק מי יהיה זה שיחתום על תעודת הפטירה

ראש הממשלה נפתלי בנט אמש (ב',) במליאה. למרות הכישלון, בטוח בעתיד הממשלה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ראש הממשלה נפתלי בנט אמש (ב',) במליאה. למרות הכישלון, בטוח בעתיד הממשלה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"הניסוי איתכם נכשל": שלוש המילים שהטיח אתמול ח"כ ניר אורבך בח"כ מאזן גנאים במליאה לאחר שנפל חוק תקנות יהודה ושומרון היו אלו שסימנו את עתיד הממשלה. אחרי יממה של לחצים ואיומים על עתידו הפוליטי של גנאים הוא החליט להצביע נגד החוק. גם שלושת חבריו למפלגה לא עמדו בלחצים מבית ולבסוף נמנעו ויצאו מהמליאה ברגע האמת.

■ כישלון לקואליציה: חוק תקנות יהודה ושומרון נפל במליאה
■ לשכת בנט ממשיכה להתרוקן: דובר ראש הממשלה, מתן סידי, פורש

■ הכוורת של בנט מתפרקת ומותירה אותו תלוי לחלוטין בלפיד | שירית אביטן כהן, פרשנות

רק שעות ספורות לפני כן היה זה השר גדעון סער שאמר בכנסת כי ללא קשר לתוצאות ההצבעה על סיעות הקואליציה לתמוך בחוק והוסיף: "ח"כ מהקואליציה שאינו תומך בחוק מוביל באופן אקטיבי לפירוקה". לשיטת סער לא היה זה רק גנאים אלא גם מנסור עבאס, טאהא וחטיב יאסין שהובילו אתמול (ב') במו ידיהם לפירוק הקואליציה.

ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד מיהר לצייץ "כמו תמיד אחרי הפסד-נחזור חזקים יותר בסיבוב הבא". אלא ששעה קלה לאחר מכן נפל גם המינוי המחודש של מתן כהנא לשר הדתות בתיקו 55. חברת הכנסת עידית סילמן רשמה את ההצבעה הראשונה שלה נגד הקואליציה.

חברת הכנסת עידית סילמן אמש (ב') במליאה
 חברת הכנסת עידית סילמן אמש (ב') במליאה

סביר שאחריה יבואו עוד הרבה ויחד עם ההתנהלות הבלתי צפויה של חברי רע"ם וח"כ רינאווי זועבי, לקואליציה אין את הרוב הדרוש להישרדותה ללא קשר לאיומי סער, אך בהנחה שאיש מחברי הכנסת הערבים לא יעשה מעשה אקטיבי לפירוק הממשלה, הכדור הלילה עבר למגרש שלו.

הקלפים של סער והקורבן של מרצ

מה יעשה גדעון סער? בנאומים שקדמו להצבעה בעיקר של השר זאב אלקין התקיימה מלחמה פסיכולוגית בינו לבין שותפיו לשעבר. אלקין הלם בהם כך שהיה נראה כי כל שיחות השלום שמתקיימות מאחורי הקלעים לא באמת הופכות את השותפות עם הליכוד בכנסת הזו בממשלה אחרת לברי קיום.

בשבוע הבא יוכל סער להביא את החוק להצבעה פעם נוספת אך אם לא יוולד באורח נס חבר כנסת נוסף לקואליציה אין כל דרך להעביר את החוק. תאריך היעד לפקיעת התקנות נזכיר: סוף חודש יוני ושם ייבחן האולטימטום של סער לגבי המשך קיום הממשלה.

ההצבעה על חוק תקנות יו"ש בכנסת הראתה עד כמה רחוק מוכנים חברי מרצ ללכת כדי לשמר את הקואליציה שהם חברים בה. כמו בחוק האזרחות ואחרי שנים של התנגדות אידיאולוגית נכנסו חברי מרצ למליאה בזה אחר זה ותמכו בתקנות שמאפשרות דה פקטו את החיים הישראלים ביהודה ושומרון.

אלא שהפעם הקורבן האידיאולוגי שלהם, לעומת הצבעת הנגד של רינאוי-זועבי, הוכיחה שאין אפשרות לתחזוקת קואליציית מורדים. מרצ רוצה את הממשלה אבל רינאוי-זועבי תכריע את גורלה.

במהלך הלילה גברו הלחצים על זועבי להתפטר מהכנסת כמו על גנאים אך אלו רק המורדים השבועיים. בעוד שבוע נחזור גם לאיומי מיכאל ביטון ולזה שיבוא אחריו. למעט העומד בראשות הממשלה שאמר אתמול במספר הזדמנויות לכתבים שעתיד הממשלה בטוח, לכולם כבר ברור שהקואליציה סיימה את דרכה והשאלה הפתוחה היא מי יחתום על תעודת הפטירה/הסיום במלאת שנה להשבעתה.