כישלון לקואליציה: חוק תקנות יהודה ושומרון נפל במליאה

חה"כ מאזן גנאים מרע"ם וג'ידא רינאוי זועבי ממרצ הצביעו נגד הצעת החוק • שלושת חברי הכנסת הנוספים של רע"ם לא נכחו במליאה בזמן ההצבעה וכך גם עידית סילמן מימינה • ניר אורבך: "הניסוי עם רע"ם נכשל"

שר המשפטים גדעון סער / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר המשפטים גדעון סער / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הצעת החוק לחידוש התוקף של תקנות יהודה ושומרון לא עברה בכנסת (58 מתנגדים מול 52 תומכים), לאחר שחה"כ מאזן גנאים מרע"ם וג'ידא רינאוי זועבי ממרצ הצביעו נגדה. יתר חברי הכנסת של רע"ם לא נכחו במליאה בזמן ההצבעה. ח"כ עידית סילמן מימינה שהודיעה שלא תתמוך בחוק לא נכחה במילאה בזמן ההצבעה.

בתגובה להצבעתו שלו גנאים אמר ח"כ ניר אורבך מימינה כי "אתם לא רוצים להיות שותפים. הניסוי אתכם נכשל".

לאורך היום בקואליציה הייתה מתיחות לקראת ההצבעה על תקנות יהודה ושומרון היום (ב') במליאה. האצבע ה-60 של האופוזיציה, ח"כ עידית סילמן, הודיעה לאחר שיצאה מפגישה עם יריב לוין כי בכוונתה להצביע נגד החוק, בעוד ברע"ם דיווחו כי כל חברי המפלגה מתכוונים לתמוך בו בניגוד לעמדתם האידיאולוגית. אלא שגם בתמיכת רע"ם, החוק היה צפוי ליפול אם סילמן אכן תצביע נגדו. גם ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי ממרצ הודיעה כי תתנגד לחוק. 

היום הכנסת צפויה להצביע על חידוש תקנות יו"ש. במה מדובר? 

הבוקר הודיע שר המשפטים גדעון סער כי לא יאפשר דחייה בהצבעה על התקנות פעם נוספת ובשבוע שעבר הודיע כי אם הן לא יאושרו בכנסת תהיה לכך השפעה על הקואליציה כולה.

ח''כ עידית סילמן / צילום: נועם מושקוביץ
 ח''כ עידית סילמן / צילום: נועם מושקוביץ

תקנות יו"ש, או בשמן הרשמי: "תקנות שעת חירום (יהודה והשומרון - שיפוט בעבירות ועזרה משפטית)" הותקנו מיד לאחר מלחמת ששת הימים, והן מסדירות למעשה את המסגרת החוקית של שליטת ישראל ביהודה ושומרון. זאת בהעדר החלת ריבונות ישראלית על שטחים אלו. התקנות מוארכות בחוק מדי חמש שנים, ותוקפן יפוג ב-30 ביוני 2022. התקנות אמורות היו לעלות כבר בשבוע שעבר אלא שאז ביקשה הקואליציה די זמן להשיג את הרוב הדרוש לתמיכה בהן.

סער: "בקואליציה אי אפשר רק לקבל, יש גם אחריות"

חוות דעת של המשנה ליועמ"ש אביטל סומפולינסקי מן השבוע שעבר מסבירה כי לפקיעת התקנות יהיו השלכות דרמטיות. פקיעה של התקנות תגרור בהכרח היווצרות של חיץ בין מערכת אכיפת החוק ביו"ש לבין מערכת אכיפת החוק בתוך הקו הירוק. כך למשל, לדברי עו''ד סומפולינסקי, לא ניתן יהיה להעביר ראיות, עדויות וכו' שנאספו על ידי המשטרה וגורמי הביטחון במסגרת חקירות פליליות לישראל ולהפך - למעשה, יהיו משטרת יו"ש ומשטרת ישראל מופרדות פורמלית ומשפטית.

בהיבט הביטחוני, ציינה המשנה ליועמ"ש כי פקיעת התקנות משמעה שלא תהיה סמכות להחזיק בכלא בישראל את מי שהורשע בעבירות בבית משפט צבאי. כיום מעל 3,500 אסירים ביטחוניים תושבי איו"ש מוחזקים בבתי כלא בישראל. כתוצאה מכך, יידרש למצוא מענה ביו"ש לכליאתם של כל אותם אסירים ביטחוניים הכלואים בבתי כלא בישראל: "דבר שניתן להניח שיהיו לו גם השלכות ביטחוניות חמורות והשפעות לוגיסטיות דרמטיות".

שר המשפטים גדעון סער אמר בפתח ישיבת סיעת תקווה חדשה בכנסת כי "כל נבחר ציבור אחראי יצביע בעד החוק. חיסול הזיקה המשפטית בין ישראל ליהודה ושומרון והפיכתן דה פקטו לשתי ישויות שונות היא תסריט בלהות משפטי ולאומי. והדברים האלה נכונים ללא קשר לעמדה פוליטית כזאת או אחרת".

לדברי סער, "התנגדות האופוזיציה בראשות נתניהו לחוק היא, אפוא, פגיעה בליבת האינטרס הלאומי של ישראל, כמו גם פגיעה בחצי מיליון אזרחי ישראל המתגוררים ביהודה ושומרון. שוב יש כאן העדפת אינטרסים פוליטיים ואישיים על אינטרסים לאומיים.
איך ניתן בדעה צלולה לפגוע כך באינטרסים של מדינת ישראל ושל אזרחיה? איך ניתן לעשות כך לגבי מה שנטען כל השנים כי הוא בליבת הערכים והאידיאולוגיה הלאומית?".

"חבר כנסת מהקואליציה שאינו תומך בחוק כה יסודי פועל אקטיבית לפירוקה. קומפוזיציה אפשרית אולי כשיש קואליציה מאוד רחבה. היא בלתי אפשרית בקואליציה המונה 60 חברים. בקואליציה אי אפשר רק לקבל, יש גם אחריות. מי שלא יתמוך - לא יוכל לרחוץ בנקיון כפיו", אמר סער.