אחרי שבדיה ופינלנד: גם דנמרק משנה את מדיניות הביטחון

דנמרק מתקרבת צעד נוסף לתוך אינטגרציה עמוקה יותר באיחוד האירופי • לפי מדגמי משאל העם שנערך היום במדינה, 68% מתושבי דנמרק בעד אימוץ מדיניות הביטחון המשותפת של האיחוד • עד כה דנמרק הייתה היחידה באיחוד שלא לקחה חלק במדינות הביטחון וההגנה שלו

ראשת ממשלת דנמרק מדה פרדריקסן מצביעה במשאל העם / צילום: Reuters, Ritzau Scanpix/Liselotte Sabro
ראשת ממשלת דנמרק מדה פרדריקסן מצביעה במשאל העם / צילום: Reuters, Ritzau Scanpix/Liselotte Sabro

תושבי דנמרק הצביעו היום (ד') ברוב גדול בעד אימוץ מדיניות הביטחון המשותפת של האיחוד האירופי, כחלק מהשלכות המלחמה שבה פתחה רוסיה באוקראינה לפני כשלושה חודשים. עד כה, דנמרק הוחרגה ממדיניות הביטחון האירופית, כפי שנהגה לגבי האירו ושורת נושאים אחרים שבהם זכתה לעצמאות יחסית. כעת, תוצאות המדגמים שהתפרסמו אחרי סגירת הקלפיות מראות "רוב היסטורי" להצטרפות למדיניות האיחוד, מה שמקרב את המדינה הסקנדינבית צעד נוסף לתוך אינטגרציה עמוקה יותר בארגון.

לפי המדגמים, 68% מתושבי דנמרק הצביעו בעד המהלך, לעומת 32% שהתנגדו לו. הצעד נתמך על ידי רוב המפלגות בפרלמנט, לרבות המפלגה הסוציאל-דמוקרטית שבשלטון. ההשלכות המעשיות של הצעד אינן רבות, אך עשויות להיות בעתיד, אם אירופה תצעד לעבר הקמת צבא אירופי משותף. עד כה הייתה דנמרק המדינה היחידה באיחוד שלא הייתה חלק ממדינות הביטחון וההגנה המשותפת של הארגון.

הרקע להכרזה על משאל העם, שעמד בראש סדר היום במדינה וכלל שלטי חוצות רבים בעד או נגד המהלך, היה פלישת רוסיה לאוקראינה בפברואר. ראשת הממשלה מדה פרדריקסן אמרה כי הממשלה תומכת בצעד משום שהוא "משדר מסר של אחדות בנוגע לאיחוד האירופי". היא זו שקבעה את משאל העם. "זו ההחלטה הנכונה לעתידנו", אמרה לפני שנודעו תוצאות המשאל, "אנו ניצבים בפני חוסר ודאות גובר, ואנחנו רואים שעלינו לעמוד יחד". לפני הפלישה לאוקראינה היו הדעות בדנמרק בנושא חלוקות שווה בשווה.

דנמרק היא חברה בנאט"ו, ושלחה כוחות לוחמים לאפגניסטאן ולזירות קרב נוספות. היא נחשבת לבעלת ברית הדוקה של ארה"ב. "נאט"ו תישאר הכלי החשוב ביותר שלנו", אמרה פרדריקסן, "אך האיחוד האירופי מעניק לנו כלי נוסף כדי להבטיח את הביטחון שלנו ממזרח". בחודש שעבר הודיעו פינלנד ושבדיה השכנות הנורדיות כי בכוונתן להצטרף לנאט"ו, אחרי עשורים בהן נמנעו מלעשות זאת.