שאלת 30 מיליארד האירו: האיחוד מתלבט מה לעשות עם הנכסים הרוסיים שנתפסו

מאז הסנקציות בפברואר, מדינות האיחוד האירופי הקפיאו יותר מ-22 מיליארד אירו השייכים לבנק המרכזי הרוסי  וקרוב ל-10 מיליארד אירו בנכסים פרטיים של מאות אנשי העסקים • המדינות הבלטיות דורשות להשתמש בכספים כדי לסייע לאוקראינה, אך זהו צעד בעייתי מבחינה חוקית במדינות אחרות

דגלי האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock
דגלי האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock

אחרי צעדי הבזק שהוכרזו על ידי האיחוד האירופי בפברואר, שכללו "תפיסת" נכסים ממשלתיים רוסיים ונכסים של אוליגרכים הקשורים לקרמלין בשווי עשרות מיליארדים, בריסל שוקלת כעת אם ניתן להשתמש בהם למטרות שונות, ביניהן שיקום אוקראינה. הנציבות האירופית הציגה השבוע הצעת חקיקה ברמת האיחוד האירופי, שתשמש בסיס חוקי להחרמה של רכוש פרטי ושל נכסים ממשלתיים, על ידי הפיכת הפרת הסנקציות שאומצו עד כה לעבירה פלילית בכל 27 המדינות החברות בארגון.

נכון להיום, המצב החוקי שונה במדינות שונות באיחוד האירופי. בחלקן הופעה ברשימת הסנקציות של האיחוד היא עבירה מנהלית בלבד, ובחלקן עבירה פלילית. בהתאם, האפשרויות לא רק "לתפוס" (Seize) את הרכוש אלא "להחרים" (Confiscate) אותו שונות ממדינה למדינה. כעת ישנה מחלוקת בתוך האיחוד האירופי בין מדינות שונות בנוגע לאפשרות השימוש בנכסים שנתפסו. המדינות הבלטיות דורשות להשתמש בהם כדי לממן באופן חלקי את השיקום של אוקראינה, או לספק סיוע כלכלי למדינה שהותקפה על ידי רוסיה ב-24 בפברואר, אך זהו צעד בעייתי מבחינה חוקית במדינות אחרות.

שר האוצר הגרמני כריסטיאן לינדנר הבהיר ל"פייננשייל טיימס" השבוע כי הדבר יהיה כרוך בשינוי החוקה הגרמנית, שמגנה על זכות הרכוש הפרטי. הוא אמר כי אין בעיה כזו לגבי נכסים פיננסיים של רוסיה כמדינה, למשל חשבונות בנק של חברות ממשלתיות או של הממשלה הרוסית עצמה, אך כי לא ניתן להשתמש בכספים של אינדיבידואלים. "גרמניה פתוחה מבחינה פוליטית לדיון בנוגע לשימוש בנכסים ריבוניים רוסיים שנתפסו כדי לבנות מחדש את אוקראינה", אמר לעיתון, "אך עלינו להבחין בין נכסים ריבוניים, למשל של הבנק המרכזי הרוסי, לבין נכסים פרטיים".

הנציבות מנסה למצוא מכנה משותף לחקיקה אירופית שתאפשר את החרמת הנכסים

לפי נתוני הנציבות האירופית, מדינות האיחוד האירופי הקפיאו יותר מ-22 מיליארד אירו השייכים לבנק המרכזי הרוסי (חלק מיתרות המט"ח שהבנק החזיק מחוץ למדינה והוקפאו) וקרוב ל-10 מיליארד אירו בנכסים פרטיים של מאות אנשי העסקים, המחוקקים והאוליגרכים שנכנסו לרשימות הסנקציות השונות שאימץ האיחוד האירופי בחודשים האחרונים.

כעת מנסה הנציבות האירופית למצוא מכנה משותף לחקיקה אירופית שתאפשר גם להחרים את הנכסים בכל 27 המדינות החברות באיחוד. חקיקה כזו צפויה לעמוד במרכז דיונים שיימשכו חודשים ארוכים, אם לא שנים, ולאחר מכן לדרוש חקיקה בכל אחת מהמדינות החברות באיחוד, כך שמדובר בהליך של שנים.

"נכון לעכשיו, הגדרות שונות של פעילות פלילית וסנקציות עדיין יכולות ליצור מצב שבו (הנכסים) מוגנים", אמר הנציב לענייני משפט בנציבות האירופית, "עלינו לסגור את כל הפרצות ולספק לרשויות המשפטיות את הכלים הנכונים להוביל הליכים פליליים על מי שעובר על הצעדים המגבילים של האיחוד (הסנקציות)".

"מה שאנו מציעים הוא שאם תהיה החרמה המלווה בהליך משפטי, המדינות החברות האיחוד יוכלו להשתמש בתוצאה של אותה החרמה. הסכום הכולל של הכסף יופקד בקרן למען קורבנות אוקראינים, ואולי גם ישמש בצעדים הראשונים של בנייה מחדש של המדינה", הוסיף הנציב לענייני משפט. "אך כמובן שכדי לעשות זאת, צריך להעביר את הבעלות ולהפוך את ההליך מתפיסה להחרמה המלווה בהחלטה משפטית".