טורקיה | בלעדי

האם טורקיה גירשה כמה עשרות אנשי חמאס בעקבות מידע מישראל?

ישראל העבירה לטורקיה מידע אודות בכירי חמאס העוסקים ישירות בהכנת פיגועי טרור ובמימון פיגועים - דבר שהיווה עילה לגירושם מטורקיה, לפי מספר דיווחים • בדיווח אחר הוכחש כי היה גירוש

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: Associated Press, Burhan Ozbilici
נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: Associated Press, Burhan Ozbilici

אחת הסוגיות העיקריות שהעלתה ישראל במסגרת התחממות היחסים עם טורקיה שיזם נשיאה רג'פ טאיפ ארדואן, היא פעילות אנשי חמאס במדינה והפיכת טורקיה לבסיס כלכלי ומבצעי של ארגון הטרור הפלסטיני נגד ישראל. בחודש האחרון התפרסמו כמה דיווחים כי טורקיה גירשה כמה עשרות אנשי חמאס, וכי הנהגת חמאס אף מחתה בפני אנקרה על כך. בדיווח אחר הוכחש כי היה גירוש.

בדיקת גלובס העלתה כי מספר לא גדול של אנשי חמאס, ככל הנראה כעשרה, אכן עזבו את טורקיה ושבו לקטאר, הבסיס השני של הארגון מחוץ לרצועת עזה, לאחר שקיבלו דרישה חד-משמעית לכך מהשלטונות באנקרה.

לגלובס נודע כי ישראל העבירה לטורקיה ולשירותי הביטחון שלה מידע רב אודות עשרות אנשי חמאס העוסקים בהכוונה ישירה לטרור, גיוס ומימון חוליות טרור, בעיקר מיהודה ושומרון, והכנת פיגועים נגד ישראל. המידע מראה קשר הדוק של גיוס כספים למטרות טרור ולא למטרות אזרחיות, ובכלל זה לרכישת נשק תחמושת וחומרי נפץ, לתשלום למחבלים חברי החוליות ולמגייסים של מחבלים ולמטרות ישירות נוספות.

הגורמים הישראלים המעורבים בנושא העדיפו שלא להעביר תגובה רשמית, לא לאשר ולא להכחיש את הידיעה. 

זרוע כלכלית בינלאומית 

בגלובס חשפנו לפני כחצי שנה כי חמאס מחזיק מזה יותר משני עשורים זרוע כלכלית בינלאומית מסועפת ששווי נכסיה מגיע לחצי מיליארד דולר ומרכזה בטורקיה. הכסף המנוהל בזרוע הכלכלית כולל חברות מסוגים שונים, החזקות נדל"ן, קרנות השקעות וגם ארגוני "צדקה" האוספים כסף לכאורה למטרות הומניטריות. התשואה השנתית מכל אלה מוערכת ב-100 מיליון דולר, והיא מושקעת בפעילות הטרור של הארגון - לרבות רכש וייצור של רקטות ואמצעי לחימה אחרים, בניית מערך המנהרות ואחזקה של תאי טרור במקומות שונים בעולם. זהו לא כל תקציב הטרור של חמאס - הסכום הזה מתווסף לסיוע באמצעי לחימה ורקטות ובצורות אחרות שמעניקה איראן באמצעות משמרות המהפכה לחמאס. בכך מחקה חמאס ארגונים דומים, למשל את חיזבאללה שמממן את עצמו בין השאר ממסחר בינלאומי של סחר בסמים, נשק וסחורות אחרות, לצד פעילות "כשרה" כלכלית בחברות וארגונים שהקשר שלהם לארגון הטרור מוסווה.

המידע שהועבר לטורקים הראה כיצד כסף שמגויס לכאורה למטרות הומניטריות ולרווחת תושבי רצועת עזה, עובר ישירות למימון פעולות טרור, ובהן כאמור הכנת פיגועים ביהודה ושומרון אבל גם רכש של ציוד צבאי לכוחות חמאס ברצועה, מימון הבנייה מחדש של בסיסים ומערך המנהרות שהושמד ברובו לפני שנה ושיקום מערך ייצור הרקטות.

בבעלות חמאס עשרות חברות מסחריות בטורקיה' כשהמוקד הוא בתחום הנדל"ן והתשתיות. אך גם חברות ניהול כספים וחלפנות המשמשות להעברת הכספים בין זרועות הארגון, לרבות לרצועת עזה. החברות בטורקיה מבצעות לכאורה פעילות לגיטימית ותמימה - יש להן קשרים עסקיים עם חברות ובנקים בינלאומיים מובילים באירופה, הן מדווחות לרשויות המס, אלא שהן נשלטות על-ידי חברי חמאס שמכהנים בתפקידי המפתח בהנהלות החברות הללו. חברת ההחזקות הבולטת נקראת טרנד גיו (Trend Gyo) ועוסקת בהשקעות ופיתוח נדל"ן, והיא נסחרת בבורסה באיסטנבול.

מי שמנווט את הפעילות הוא "שר האוצר" הלא רשמי של חמאס, זאהר ג’ברין, פעיל חמאס שמוצאו מהשומרון שהיה כלוא בישראל ושוחרר בעיסקת גלעד שליט. ג’ברין עצמו רשום כאחד מהמנהלים והבעלים של כמה מחברות אלה. הוא קיבל אשרת שהייה קבועה מהשלטונות באנקרה, וממידע שהגיע לידי גלובס עולה כי הוא גם נהנה מקשר ישיר לזרועות הביטחון של טורקיה. הקשר הזה נחוץ להזהירו מפני פגיעה או מעצר מצד ישראל או ארצות-הברית, שגם היא מגדירה אותו מבוקש. שמו של ג’ברין עלה כשנחשפה חוליית חמאס שהוכוונה על-ידו מטורקיה, שבה בין השאר נכלל ערבי-ישראלי מאום אל-פאחם. 

היה או לא היה גירוש? 

בדיווח של הכתב בעזה של העיתון "על עראבי אל ג'אדיד" נאמר כי גורשו עשרות אנשי חמאס מטורקיה, וכי הודקו המגבלות על פעילות הארגון שם. בכיר בחמאס צוטט שם כאומר כי טורקיה נכנעה לסחיטה ישראלית, וכי הנהגת חמאס שלחה מחאה לאנקרה בשל צעדים אלה. בדיווח אחר ב"מידל איסט איי" גורם רשמי טורקי בעילום-שם מכחיש את המידע וטוען כי לא היה גירוש.

לפי גורמים בכירים בישראל ובטורקיה, השלטונות באנקרה העבירו לחמאס דרישה ואזהרה לניתוק הקשר הישיר לפעילות טרור, וכאמור הורו למקצת הבכירים לעזוב את המדינה. לא ברור עדיין עד כמה האזהרה מיושמת אצל חמאס, שכן גם בעבר הוא הצליח להסתיר לא מעט מפעילות הטרור שלו כפעילות אזרחית.

ההתחממות המחודשת בין ישראל לטורקיה היא במסגרת שינוי הכיוון הכללי של מדיניות ארדואן, ובמסגרתה אירח את מוחמד בין זאיד, שליט האמירויות, ואף ביקר בסעודיה לפני כשבועיים. הנשיא יצחק הרצוג  ביקר בטורקיה לאחרונה לביקור רשמי לאחר הפסקה של שנים ארוכות, ושר החוץ הטורקי אמור להגיע לישראל בשבועות הקרובים.

נימוק עיקרי לשינוי המדיניות הזה הוא מצבה הכלכלי של טורקיה שבשפל, האינפלציה גואה, ולא ברור אם לממשלה יש כלים להתמודד עם המשבר.