גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היזם בכיסא גלגלים שמלמד בעלי מוגבלויות להקים עסקים: "70% מהישראלים סבורים שנכה לא יכול לנהל"

מנחם יעקובוביץ' נסע עד לגרמניה כדי להפוך למהנדס וקיבל שם הצעות ממיטב החברות, אבל כשחזר לארץ בקושי הצליח למצוא משרה - פשוט כי הוא בכיסא גלגלים ● שנים אחרי, כשכבר הפך בעצמו ליזם ומייסד של חברות הייטק, הוא מבקש לסייע לרבים כמוהו, כמי שעומד בראש מרכז יזמות לבעלי מוגבלויות: "אנשים מבינים שזו ההזדמנות להיות אדונים לעצמם"

מנחם יעקובוביץ', מנכ''ל winwork / צילום: איל יצהר
מנחם יעקובוביץ', מנכ''ל winwork / צילום: איל יצהר

אישי:  בן 69, נשוי ואב לשניים, מתגורר בראשון לציון
מקצועי: מנכ"ל WINWORK, מרכז הכשרה ליזמות של אנשים עם מוגבלויות

ילדות ומשפחה: "נולדתי ברמלה ובגיל שנתיים חליתי בפוליו. הספקתי עוד ללמוד ללכת בגיל מוקדם מאוד, אבל המחלה עצרה אותי. ההורים שלי קיבלו קשה את המחלה, הם חיפשו כל דרך לעזור לי ורצו לשמור עליי במעין חממה".

בית הספר: "בגלל הטיפולים עברנו לתל אביב ולמדתי בבית ספר יסודי מיוחד לאנשים עם מוגבלויות ביפו. הייתי תלמיד גרוע ואמא שלי הייתה צריכה להתחנן לבתי ספר תיכוניים שיקבלו אותי. בסוף קיבלו אותי לתיכון רגיל, המקצועי ביפו, שם מצאתי את עצמי בכיתה עם 40 בנות. השקעתי בלימודים, השתפרתי מאוד והשגתי מקצוע: שרטט מכונות".

צבא: "עם סיום הלימודים רציתי להתנדב לצה"ל, אבל הם לא רצו. התעקשתי, הצעתי את עצמי כשרטט מכונות וזומנתי לפגישה בצריפין. סגן האלוף שם לא ידע שאני בכיסא גלגלים, רק העיף בי מבט ואמר: 'אני לא יודע אם אפשר לסמוך עליך בנושאים מסווגים, לא אוכל לקבל אותך'. בכך עפה מהחלון כל רוח ההתנדבות שלי".

אפליה: "לקח שנה עד שמצאתי עבודה כשרטט מכונות בטלרד, שפועלת בתחום תשתיות התקשורת. במהלך השנים האלה סבלתי בחיי האישיים מהיחס לבעלי מוגבלויות. לדוגמה, כשישבתי לקפה עם ידיד, המלצרית שאלה אותו 'מה הוא רוצה? מה להביא לו?'. או כשיצאתי לדייט עם בחורה ללא מגבלה, רציתי להיות ג'נטלמן וללוות, אבל אז יצא אביה, נתן לה סטירה וצעק: 'איך את מעזה לצאת עם נכה, מה חסר לך?'. קיוויתי שהאדמה תיפתח ואני איעלם. באותו רגע חשבתי שאולי ישראל היא לא המקום בשבילי".

התחלה חדשה: "מנהל המועדון שבו יריתי בחץ וקשת ראה שאני נסער מהמקרה עם הבחורה, וסידר לי מלגה במרכז אוניברסיטאי מיוחד לבעלי מוגבלויות בגרמניה. היו לי שלושה חודשים ללמוד גרמנית ולספר זאת להוריי, ניצולי שואה. הם הבהירו שלא יבואו לבקר או אפילו לחלץ אותי בשום מקרה. רגע לפני ההמראה חטפתי התקף חרדה והתחלתי לצעוק שאני רוצה לרדת, אבל אף דיילת לא הבינה עברית והמטוס המריא".

גרמניה: "למדתי בגרמניה שלוש שנים הנדסת אלקטרוניקה. חינכו אותנו שם למצוינות, להיות יותר טובים ממהנדסים ממכללות אחרות, והיו לנו מרצים פנטסטיים. התחברתי די מהר לקהילה היהודית והם בחרו בי להיות יו"ר ועד הסטודנטים בעיירה באדן באדן. ישראלים שלבטח הייתי שקוף להם בארץ, פתאום היו זקוקים לעזרתי במציאת דירה ואוכל כשר".

נחיתה: "בגרמניה קיבלתי הצעות עבודה מענקיות גרמניות כמו סימנס. למרות זאת, החלטתי לחזור לישראל, אבל לא מצאתי עבודה. הצעתי את עצמי לחיל האוויר, שהיו רגע לפני מעבר לשימוש בסימולטורים, התחום שבו התמחיתי. הם ענו לי: 'המחלקה בקומה שנייה ואנחנו לא יכולים להוריד אותה'. בסוף קיבלו אותי שוב לטלרד - אבל כטכנאי, לא כמהנדס. הסכמתי, כי הייתי צריך כסף לשכר דירה".

יציבות: "שלושה חודשים אחרי שחזרתי לטלרד קודמתי לטפל בהנדסה, שיווק בארץ ובחו"ל ופרויקטים. עבדתי שם 20 שנה. במקביל, התנדבתי במטה המאבק למען הנכים וניסיתי לקדם את הנושא בכנסת".

יזמות: "אחרי טלרד ייסדתי חברת הייטק שהקימה פורטלים ורטיקליים. אחר כך הקמתי חברה שעסקה בפיתוח פלטפורמות לסביבת האינטרנט; וחברה נוספת שעסקה בלמידה מרחוק".

Winwork: "בפעילות למען הנכים, הבנתי שדוחפים את בעלי המוגבלויות להיות שכירים. לפי סקר בישראל 70% סבורים שאנשים עם מגבלה לא יכולים לנהל עסק. ב־2019 הקמנו, שלושה אנשים עם מגבלה, מרכז הכשרה ליזמות. הצלחנו לשכנע את אגף השיקום בביטוח לאומי לממן, ובנינו הכשרה בת ארבעה חודשים למצוינות ביזמות, פיננסים, ניהול וסטוריטלינג. החודש הראשון מוקדש לשיפור היכולות המנטליות, כי אנשים שקיבלו מאה פעמים לא - הביטחון העצמי שלהם ברצפה. המהפכה הזו תגרום לכולנו לצרוך שירותים ומוצרים מאנשים עם מגבלה".

בוגרים: "עד כה למדו אצלנו 130 אנשים, 80% מתוכם הקימו עסק. יש בוגרת עם מחלה בעמוד השדרה שהצליחה להקים עסק מצליח לקרמיקה שהיא יוצרת. בוגרת נוספת, לקוית שמיעה, הקימה עסק מצליח להדרכת סיורים קולינריים. אנשים מבינים שזו הזדמנות להיות אדונים לעצמנו במקום לעבוד במפעל במשכורת נמוכה".

בית: "העוגן שלי. רעייתי אילנה היא דיילת יופי בסופר פארם, ואנחנו נשואים למעלה משני עשורים. יחד גידלנו את שני הילדים - רותי (38) וניר (35). הם אלה שמניעים אותי ליצור וליזום בלי הפסקה".

טיפ ניהולי: "כל מנהל זקוק לכמה דקות בשביל עצמו במהלך היום, אבל הנטייה שלנו היא לשכוח את זה. אני לוקח את הזמן עם האספרסו, נרגע ונהנה מאנרגיה ומיקוד לאורך כל היום".

עוד כתבות

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה, רפיח, יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

ההפסד הנקי של אופקו הלת' גדל, המניה צוללת בכ-11%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אנלייט הציגה דוחות מעורבים אך בחברה אופטימיים לגבי התוצאות בהמשך השנה ● אופקו הלת' ● ההפסד של אופקו הלת' גדל בהשוואה לתקופה המקבילה והמניה צוללת ●  מדור חדש

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל