גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארבע נקודות מושלמות לפיקניק וצפייה במטס יום העצמאות

מורי דרך ממליצים על פינות יפהפיות וחבויות שבהן אפשר להתמקם בנחת, עם נוף יפה, צידנית מלאה בתוצרת מקומית משובחת והכי חשוב: הרחק מההמונים

המוחרקה, נקודת נוף מצטיינת / צילום: Shutterstock
המוחרקה, נקודת נוף מצטיינת / צילום: Shutterstock

מטס יום העצמאות השנה הוא חגיגי וצבעוני במיוחד, וייטלו בו חלק מעבר למטוסי העפרוני, האדיר, הבז, הרעם והסער גם מטוסי התובלה של מיטב חברות התעופה הישראליות, שיטוסו השנה כמעט מעל כל יישוב, עיר, כפר או קיבוץ ברחבי הארץ. כל שעליכם לעשות הוא לבחור מקום ושעה (חיל האוויר הקים אתר ייעודי לכך), להצטייד בטובין לפיקניק ולצאת מהבית. וזה נחמד וטוב בדיוק כמו שזה נשמע.

לרגל המטס והחג, ליקטנו המלצות שוות מפי ארבעה מורי דרך עם אלפי שעות הדרכה, המציעים ארבע נקודות תצפית מתחת לרדאר, כדי לצפות במטוסים שמעל הרדאר. שורה ראשונה לשמיים.

למיטיבי הלכת צירפנו גם המלצות לטיול בקרבת נקודת התצפית, ולמיטיבי הלסת - הצעות לפינות חבויות לפיקניקים. תיהנו ואל תשכחו לאסוף את שרידי החגיגה.

11:20 המטס עובר במגן, עין הבשור

דורון ג’ק פלג - מורה דרך ומתמחה בחוויה ואתגר בנגב, ממליץ על תצפית למטס מתל שרוחן.
מה רואים: תצפית של 360 מעלות. בצד המערבי - מבט על מושב עין הבשור, על השטחים, השדות והחממות של המושב; מצפון ומדרום - תוואי נחל הבשור; ואם מביטים מזרחה רואים את אופקים, באר שבע, נתיבות ואת הפריחה ההתיישבותית הגדולה שעוברת על הנגב. ביום של ראות נאה, אפשר לראות מצפון את דרום הר חברון, ומדרום את הילת הזהב המופצת מהתחנה הסולארית של אשלים.
מה מספרים: בחפירות שנערכו בתל שרוחן בשנים 1928-9 נמצאו שרידי ישוב שהחיים בו נמשכו ברציפות מהתקופה הכנענית ועד לתקופה הרומית. זיהוי האתר שנוי במחלוקת: יש המזהים אותה כעיר בנחלת שבט שמעון ואחרים כאחת מערי יהודה.
איפה מטיילים: מתל שרוחן אפשר לצאת למסלול מדברי יפה וממונע לאורך דרך נחל הבשור. 200 מטר נסיעה מהתל אפשר לעצור בגן הבנים ובו עץ שיטה אייקוני ועתיק, ובין ענפיו תלויות נדנדות. בהמשך נוסעים לכיוון באר רבובה, ואז מגיעים לגשר הצינורות ומצפור המאגרים. משם אפשר להמשיך בנסיעה של כשלושה קילומטר דרומה לגשר התלוי.

גבינות במחלבת צאלה / צילום: לבנת גינזבורג
פינה לפיקניק: חניון יעקב הררי הוא חניון נוח ובו שולחנות לפיקניק ומים זורמים. אפשר גם לערוך פיקניק באתר גשר הצינורות.
ומה בצידנית: במחלבת צאלה הסמוכה למקום התצפית, יש מעדנייה מקומית בה אפשר להצטייד במגוון גבינות צאן נהדרות ובעוד אוצרות טעימים מתוצרת משקי הסביבה - שמן זית, זיתים, דבש ויין. אפשר גם לרכוש בהזמנה מראש, סלי פיקניק מגבינות המחלבה, עם לחמים, ירקות ועוד ממשקי האזור.

מחלבת צאלה - עין הבשור, 0528478935,כשר. להזמנת סלסלת פיקניק מראש - tzeela.co.il

11:39 המטס עובר בדליית אל כרמל

צהלה ברוש, מורת דרך המתמחה בכרמל ובכפרים הדרוזים, ממליצה על תצפית למטס בקרן הכרמל, הסמוכה למוחרקה.
מה רואים: נקודת התצפית כאן היא אחת הנקודות הגבוהות בכרמל. גובהה 474 מטר והיא משקיפה על כל הסביבה: יקנעם, עמק יזרעאל ועמק זבולון, על הקישון וגם על בסיס רמת דוד. אפשר גם לצפות במטס מגג המוחרקה ולקבל תצפית פנורמית של 360 מעלות.
מה מספרים: המוחרקה הוא מנזר כרמליתי שהוקם בשנת 1883. על פי מסורת המסדר, במקום התחולל המאבק בין אליהו הנביא לנביאי הבעל (מלכים א’, פרק י"ח).
איפה מטיילים: כבר בחנייה לפני הכניסה למוחרקה תראו סלע גדול ועליו הכיתוב והסימון של "שביל הבנים הדרוזים". בנקודה זו מתחיל שביל צנוע ונסתר המוכר לבני העדה הדרוזית. אורכו כ-200 ק"מ והוא מיועד להולכי רגל ורוכבי אופניים. השביל מנציח בדרך של חיים, טיול וחיבור אל הטבע, את בני העדה הדרוזית שנפלו במשמרתם על המולדת ומעניק הזדמנות להבעת הזדהות עם בני המשפחות השכולות מקרב העדה. השביל מחבר את כל הכפרים הדרוזים בכרמל ובגליל ובקצהו מגיע לקבר נבי שועייב (יתרו) שלמרגלות קרני חיטין.

שביל הבנים הדרוזים, הנצחה בדרך של חיים / צילום: אייל בן חיים 
פינה לפיקניק: מהחנייה שבתחילת השביל מתקדמים ברגל לאורך שביל הבנים הדרוזים עד לפינה מוצלת. משני צדי השביל נטועות חורשות ירוקות ופינות תצפית מקסימות.
ומה בצידנית: למי שלא מתחשק להשתנק מעשן המנגל, יכול להצטייד לפיקניק ב"מאכלי היאם", מסעדה דרוזית צמחונית עם מטעמים מבית אמא שמכינה היאם. מדובר כמעט בלאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה, במובן הזה שאפשר ליהנות ממטעמי המטבח הדרוזי ללא בשר. ממולאים, פלאפל מצוין, שולבטה, טאבולה, חומוס, פאטייר, לבנה.
מאכלי היאם - דלית אל כרמל. 050-9011806

12:17 המטס עובר בצפת

אמנון גופר, מורה דרך ומחבר ספרי טיולים המתמחה בתרבות הגליל, ממליץ על תצפית למטס מאנדרטת המצודה בצפת.
מה רואים: הרי נצרת, התבור, הארבל, רכס פורייה, דרום רמת הגולן ומוצא הירדן אל הכנרת יהוו תפאורה מושלמת למטס חיל האוויר שיחלוף מדרום וממזרח לכם.
מה מספרים: השלב המכריע בתולדות המערכה על צפת התרחש ב-9 במאי, כשתחת גשם סוחף יוצאת מתקפת הפלמ"ח על המצודה. הדווידקות רועשות, הכוחות מטפסים במעלה ההר ובתנופת לחימה עיקשת נכבשת המצודה ומוכרע הקרב.
איפה מטיילים: טיול בגן המצודה - שביל קצרצר שאורכו 200 מטר בלבד ייקח אתכם אל האנדרטה שבקודקודו של ההר.
פינה לפיקניק: גן המצודה המצוי ממש בסמוך לחניון ובו מדשאות, ספסלים ופינות לפיקניק.
ומה בצידנית: אזור הגליל והגולן בורך בקצביות המציעות בשר מגידול מקומי. שתיים מומלצות שפתוחות ביום העצמאות - בשר הגולן, המתמחה בנתחים עסיסים על עצם, ואנגוס מעדני אבו חליל, אטליז שמקומיים אוהבים בראש פינה.
בשר הגולן, מרכז מסחרי מחניים, 050-4488353, כשר. אנגוס מעדני אבו חליל, דרך הגליל ראש פינה, 04-6936622

תדלוק אווירי במטס חיל האוויר / צילום: Shutterstock

12:41 המטס עובר מעל ניר בנים

ניצן מגל, מורת דרך מתמחה בסיורים בחבל לכיש, ממליצה על תצפית למטס ממצפה מושקו רום.
מה רואים: אל תתנו לגובהו הצנוע של מצפה מושקו רם (72 מטר מעל פני הים) להטעות אתכם, שכן מפסגתו תוכלו לצפות לכל עבר: מהרי חברון במזרח ועד מישור החוף הדרומי במערב. בתנאי ראות טובה רואים גם את הים.
מה מספרים: המצפה, המכונה גם מצפור בקעת שפיר, נקרא על שם מושקו רום, האחראי על השטחים הפתוחים במועצה, שהפך את המקום מגבעה שוממה ועזובה עמוסה בפסולת לנקודת תצפית מרהיבה ומזמינה.
היכן מטיילים: טיול קטן ויפה לגבעת התאנים הסמוכה לקיבוץ עין צורים. שולחנות פיקניק, פינות ישיבה מוצלות, צמחייה ועוד.
מה בצידנית: חנות המפעל "אנטריקוט" מתמחה בצלעות כבש, קציצות קבב שמנמנות, נקניקיות ובשר. באר טוביה, כשר, 08-8584358.

עוד כתבות

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות הגנה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

הבורסה בפרנקפורט / צילום: Reuters

מגמה מעורבת באירופה; התמ"ג בגוש האירו הפתיע לחיוב

הניקיי קפץ ב-1.2% ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● האינפלציה בגוש האירו עלתה ב-2.4% באפריל, בהתאם לצפי ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

נגישות או עיוות? מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"