שיא חדש בשוק המשרדים בת"א: בכמה מושכר מגדל ישראכרט?

איירפורט סיטי רכשה לפני 10 חודשים את מגדל ישראכרט בתל אביב לפי שווי של 252 מיליון שקל, ומשכירה אותו כעת לחברת חללי העבודה של פתאל סוויצ' אפ • המחיר מגלם תשואה שנתית של למעלה מ-10%

מגדל ישראכרט בתל אביב / צילום: איל יצהר
מגדל ישראכרט בתל אביב / צילום: איל יצהר

שוק המשרדים התל אביבי ממשיך לבעור בעסקאות שיא, שאחת מהבולטות שבהן נחתמה בימים האחרונים, שעה שחברת איירפורט סיטי השכירה את בניין ישראכרט בתל אביב בשלמותו לחברת חללי העבודה המשותפים סוויצ' אפ ל-20 שנה ב-540 מיליון שקל.

מדובר בסכום שגבוה בכ-290 מיליון שקל משווי המגדל, כפי שגולם בעסקה מלפני 10 חודשים, שבה רכשה איירפורט סיטי מחצית מהמגדל, לפי שווי של 252 מיליון שקל.

המגדל, שנמצא ברחוב המסגר, הוא מדור ותיק יותר של מגדלי המשרדים שהוקמו בתל אביב. הוא תוכנן על-ידי האדריכל דן איתן, הושלם לפני כ-25 שנים והושכר החל מ-1997 לישראכרט ולבנק הפועלים. באותם זמנים המגדל היה בבעלות שווה של נצבא ושל ישראכרט. שטח המגדל הוא כ-20 אלף מ"ר משרדים, ועוד חניון בן 340 מקומות חניה.

ביוני שנה שעברה מכרה ישראכרט את זכויותיה במגדל, כאמור מחצית מהבעלות, ב-126 מיליון שקל, לאיירפורט סיטי, כחלק מהתוכנית האסטרטגית שלה להעביר את משרדיה למגדל חדש יותר בבני ברק.

כאמור, בימים אלה השכירה איירפורט סיטי את המגדל בשלמותו לחברת סוויצ' אפ מקבוצת פתאל ב-27 מיליון שקל בשנה, למשך 20 שנים.

חברת סוויצ' אפ משכירה משרדים לחברות טכנולוגיה עם דגש על חברות גדולות לחוזים ארוכים בניהול מלא. לחברה יש כ-150 אלף מ"ר בישראל בכ-20 בניינים שונים, ובימים אלה מקימה פעילות בלונדון ובניו יורק.

לגלובס נודע כי סוויצ' אפ תשכור באופן מיידי 15 אלף מ"ר מהמגדל, וכאשר בנק הפועלים וישראכרט יפנו את יתרת המושכר, היא תשכור את יתרת השטח ואת מקומות החניה. 

מצוקת שטחים באזור

מנכ"ל חברת סוויצ' אפ, יוני פורת מסר כי "עקב מצוקת השטחים באזור זה ועתיד העיר, ידענו שיש הרבה פניות להשכרת הבניין, אבל בחברת איירפורט סיטי זיהו שהחברה שלנו היא המובילה בתחומה, ולכן היה להם קל לבחור בנו על פני שוכרים פוטנציאליים אחרים". 

את העסקה הובילו מטעם איירפורט סיטי דני שטרן, סמנכ"ל שיווק המשרדים והלוגיסטיקה, ועו"ד אריאל זאבי, מנהלת המחלקה המשפטית, יחד עם סמנכ"ל התפעול של חברת סוויצ' אפ, תום קדוש.

דני שטרן, סמנכ''ל שיווק משרדים ולוגיסטיקה אירפורט סיטי / צילום: יואב אלון
 דני שטרן, סמנכ''ל שיווק משרדים ולוגיסטיקה אירפורט סיטי / צילום: יואב אלון

מבחינה כלכלית העסקה הזו אולי אינה הגבוהה ביותר שנעשתה באחרונה, אולם נראה כי היא אחת מהבולטות. איירפורט סיטי תשלשל לקופתה למעלה מ-10% תשואה על מחיר המגדל ששילמה, וזאת מבלי שתצטרך להשקיע בשיפוצו ועדכונו. 

לאור כל זאת, נראה כי המחיר אותו שילמה איירפורט סיטי לישראכרט בעבור מחצית מהמגדל היה נמוך משמעותית משוויו הריאלי של הנכס, שעה שנמכר לפני כ-10 חודשים. המחיר הנמוך הזה שחרר את איירפורט סיטי מתחשיבי תשואה מסובכים מדי.