שוברת למערב: פינלנד מוותרת על פרויקט גרעין במעורבות רוסית

הכור היה אמור לספק כ-10% מתצרוכת החשמל של פינלנד, לפי הערכות • המדינה הנורדית, שלה גבול משותף ארוך עם רוסיה, צפויה להודיע בשבוע הבא על כוונת הצטרפות לנאט"ו • חברות אמריקאיות וצרפתיות מתחרות על הקמת כורים במקומות אחרים באירופה, כחלק מרנסנס אטומי המתרחש ביבשת בשל קשיי האספקה של גז ונפט רוסיים

כור גרעיני בבנייה בפינלנד / צילום: Reuters, Jussi Rosendahl
כור גרעיני בבנייה בפינלנד / צילום: Reuters, Jussi Rosendahl

בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה ולאחר עשורים של איזון עדין בין מזרח למערב, הודיע קונסורציום פיני כי הוא זונח פרויקט גדול להקמת תחנת כוח גרעינית במעורבות רוסית. המדינה הנורדית, שלה גבול משותף ארוך עם רוסיה ושחוותה התערבות רוסית משמעותית בענייניה מאז שהכריזה על עצמאות, צפויה להודיע בשבוע הבא על כוונת הצטרפות לברית נאט"ו. פינלנד נחשבת למדינה הנסמכת באופן משמעותי על אנרגיה אטומית לטובת ייצור חשמל.

מדובר בפרויקט של קונסורציום בשם Fennovoima, לבנות כור גרעיני באזור Hanhikivi מדרום לעיר אואולו, שבו החברה הממשלתית הרוסית "רוסאטום" היא גם בעלת מניות וגם מי שהייתה אמורה לספק את הדלק הגרעיני להפעלת הכור ואת הידע לעשות זאת. יחד אתה חברות בקונסורציום חברת אנרגיה פינית, יצרנית פלדה מקומית וכן רשויות מקומיות מהאזור. הפרויקט זכה לביקורת על המעורבות הרוסית, ועל התלות האפשרית במדינה, עוד לפני המלחמה באוקראינה.

הבנייה של הכור התעכבה משמעותית, והייתה אמורה להתחיל בשנה הבאה. הוא היה אמור לספק כ-10% מתצרוכת החשמל של פינלנד, לפי הערכות. כעת הודיע הקונסורציום כי "בעקבות עיכובים שהלכו והחמירו בשנים האחרונות" הוא משעה את ההסכם עם "רוסאטום". "ההחלטה להשעות את החוזה לא התקבלה בקלות-דעת", נכתב בהודעה על הביטול, "בפרויקט מורכב כזה ישנם סיבוכים והחלטות מתקבלות לאחר דיונים ממושכים". לפני כן נרמז כי הממשלה לא תעניק אישור התקדמות לפרויקט בשל התלות ברוסיה.

הממשלה הפינית הביעה תקווה כעת כי חלק מהבנייה שכבר נעשתה במקום תוכל לשמש לכור גרעיני בעתיד, במעורבות חברה אחרת. חברות אמריקאיות וצרפתיות כמו "ווסטינהאוז" ו-Framatom הצרפתית מתחרות על הקמת כורים במקומות אחרים באירופה, כחלק מרנסנס אטומי המתרחש ביבשת בשל קשיי האספקה של גז ונפט רוסיים. בהמשך השנה אמור להתחיל בפעילות כור אטומי גדול בפינלנד שבנייתו התעכבה באופן משמעותי.

לעומת פינלנד, הונגריה, שנחשבת לבעלת קשרים טובים עם רוסיה, הודיעה כי היא ממשיכה בתוכניות להקמת תחנות כוח גרעיניות במעורבות חברת "רוסאטום". זאת, למרות המלחמה באוקראינה. האיחוד האירופי לא הטיל סנקציות נכון לעכשיו על יצוא אורניום רוסי המשמש כדלק גרעיני לכורים בסלובקיה ובמדינות אחרות בתוך האיחוד. רוסיה נחשבת לאחת הספקיות המרכזיות בעולם של דלק גרעיני, ואחרית ליותר מ-30% מהשוק בתחום זה.