גמלאי אגד נגד עסקת נצבא: "חברה בשווי יותר ממיליארד שקל נמכרה בסכום מגוחך"

179 גמלאים הגישו כתב תביעה הצהרתי המבקש לפסוק כי עסקת מכירת נצבע לאיירפורט סיטי ב־2006 מבוטלת, זאת בעקבות "מסמכים חדשים שהתגלו" • טוענים כי גובה העסקה האמיתי הוסתר מהם וש-66 מיליון שקל שולמו כשוחד

קובי מימון. התובעים טוענים כי בעסקת הענק ''נעלמו מסמכים מהותיים, וחלק מהם לא נמצאו עד היום'' / איור: גיל ג'יבלי
קובי מימון. התובעים טוענים כי בעסקת הענק ''נעלמו מסמכים מהותיים, וחלק מהם לא נמצאו עד היום'' / איור: גיל ג'יבלי

קבוצה של חברי אגד וגמלאי החברה הגישה כתב תביעה הצהרתי נגד עסקת מכירת נצבא לאיירפורט סיטי של קובי מימון בשנת 2006. התובעים טוענים כי שווי העסקה האמיתי היה 692 מיליון שקל, אך שווי העסקה שהוצג לחברים עמד על 626 מיליון שקל. לטענתם, ההפרש - 66 מיליון שקל - שולם כשוחד ושחברה שהוערכה לפני העסקה בשווי של יותר ממיליארד שקל, נמכרה בסכום מגוחך.

התביעה הוגשה על ידי 179 תובעים, אשר חלק גדול מהם מכרו את מניותיהם בנצבא לחברת אייפורט סיטי במכירה המדוברת לפני כ־16 שנים. נצבא הוקמה על ידי אגד בשנת 1948, ובמהלך השנים הועבר אליה נדל"ן של אגד. היום הם טוענים כי מסמכים חדשים שהתגלו מוכיחים את מה שהעריכו שקרה עוד בזמן המכירה: מידע חשוב הוסתר מהם, וסכום המכירה שהוצג להם לא היה סכום המכירה האמיתי. את התובעים מייצג עו''ד בן ציון ציטרין.

בתביעתם מבקשים התובעים מבית המשפט המחוזי מרכז לתת פסק דין הצהרתי ולפיו עסקת מכירת נצבא לאיירפורט סיטי מבוטלת, "בהיותה נגועה בשחיתות חמורה, שוחד, הטעיית בעלי מניות ופגיעה קשה בשווי חבילת המניות שאולצו למכור".

עוד מתבקש בית המשפט, בין היתר, להורות על הרמת מסך ולייחס חוב של חברת איירפורט סיטי גם לבעליה, קובי מימון; להורות לאגד להשיב לתובעים את מלוא הכספים שהתקבלו בחברה שלא כדין כתוצאה מהעסקה ושלא הועברו לחברי אגד; לתת לתובעים מניות בכמות שהייתה בידיהם בעת המכירה; ולחייב את הנתבעים לשלם לתובעים פיצויים.

המסמכים שהתגלו: פרוטוקול הנהלת אגד והסכם נאמנות

"על פי מסמכים חדשים העסקה נגועה בשחיתות חמורה עד כדי ראיות חד־משמעיות להעברת שוחד בגובה עשרות מיליוני שקלים לבכירים באגד", נכתב בכתב התביעה. הדברים מתייחסים לשני מסמכים מרכזיים: פרוטוקול הנהלת אגד מספטמבר 2006, חודשים ספורים לאחר עסקת המכירה של נצבא, והסכם נאמנות "המדבר ברורות על דרישת מזכירות אגד לקבלת עמלה בגובה 10% מהעסקה של מכירת נצבא".

התובעים טוענים כי העסקה יצאה לפועל תוך הטעיית חברי אגד, וכי "אילו ידעו החברים את כל האמת על עסקת השלמונים, לא היו תומכים בה". בהמשך מובאת השתלשלות האירועים סביב המכירה, שראשיתה בזכיית חברת מישור הולדינג במכרז לרכישת נצבא, תמורת 626 מיליון שקל, והמשכה בהצעה "משופרת לכאורה" של איירפורט סיטי, שהוגשה ביום שבו אמורה הייתה עסקת מישור הולדינג לזכות באישור.

לטענת התובעים, עסקת מכירת נצבא לאיירפורט סיטי "נכפתה על החברים כדי שההנהלה תקבל שוחד מחברת איירפורט סיטי", ונעשתה תוך הטעיית חברי הדירקטוריון. "מזכירות אגד טענה שהמכירה היא קריטית, בשל חוב של 220 מיליון של נצבא". בנקודה זו טענו התובעים כי בעוד לחברי אגד הוצגה עלות עסקה בסך של 626 מיליון שקל, גובה העסקה האמיתי היה 692 מיליון שקל. "ההערכה הייתה שההפרש שולם כשוחד", נכתב שם. מדובר בהפרש של 66 מיליון שקל לכאורה, שצוין כי שולם למזכירות אגד.

התובעים מבקרים גם את סכום המכירה. לדבריהם, נצבא הוערכה בשנה שבה התבצעה העסקה, שנת 2006, ביותר ממיליארד שקל, ולכן סכום של 626 מיליון שקל, כפי שהוצג להם, הוא "סכום מגוחך". עוד הם טוענים כי בהמשך שוויה של החברה בבורסה הוכפל.

"העסקה אושרה באספה כללית של נצבא ביולי 2006, ברוב של כ־96% מהמצביעים", צוין עוד בכתב התביעה, "אבל נכחו בה רק 250 מתוך 4,360 בעלי המניות. מדובר בהליך מפוקפק ובמשחק מכור". עוד הם טוענים כי בעסקת הענק "נעלמו מסמכים מהותיים, וחלק מהם לא נמצאו עד היום".