שנתיים מאסר לראש עיריית כפר סבא לשעבר שהורשע בשחיתות ציבורית

יהודה בן חמו הורשע בגניבה בידי עובד ציבור, הפרת אמונים ומרמה בנסיבות מחמירות, והפרקליטות ביקשה לגזור עליו שלוש וחצי שנות מאסר • בן חמו פיתח בלשכת ראש העירייה מנגנון של איסוף תרומות בתווי קנייה מאנשי עסקים והפיק באמצעותו רווח כלכלי לעצמו ולמקורביו

יהודה בן חמו / צילום: שלומי יוסף
יהודה בן חמו / צילום: שלומי יוסף

בית המשפט המחוזי מרכז גזר היום (א') שנתיים מאסר על יהודה בן חמו (60), ראש עיריית כפר סבא לשעבר, בגין הרשעתו בעבירות גניבה בידי עובד ציבור, הפרת אמונים ומרמה בנסיבות מחמירות - שביצע במסגרת תפקידו כראש העיר. פרקליטות מחוז מרכז ביקשה להטיל על בן חמו שלוש וחצי שנות מאסר.

בן חמו כיהן כראש עיריית כפר סבא בין השנים 2003 ועד 2017. הוא התפטר לאחר שנחשפו החשדות נגדו. המשפט נגדו החל בשנת 2018, וכעבור שלוש שנים הוא הורשע בעבירות השחיתות הציבורית וזוכה מעבירות הטרדת עד והפרת הוראה חוקית.

השופט ד"ר עמי קובו  קבע כי בן חמו פיתח בלשכת ראש העירייה מנגנון של איסוף תרומות בתווי קנייה מאנשי עסקים והפיק רווח כלכלי לעצמו ולמקורביו. מתוך סכום תרומות של 600 אלף שקל, נקבע כי תווי קנייה בהיקף של 250 אלף שקל לא הועברו לחלוקה לנזקקים. סכום זה נותר לשימושו של בן חמו עבור עצמו ועבור מקורביו, וחולק על-ידו כראות עיניו. מתוך סכום זה נקבע כי בן חמו גנב 190 אלף שקל.

בין התורמים נמנו רשת יינות ביתן, חברת ינוב, חברת נווה מרום, רשת ויקטורי ואחרים, שהסכימו לתרום תווי קנייה עבור נזקקי העיר כפר סבא. זאת לאחר שהוצג להם מצג שווא של סיוע לנזקקים, כאשר בפועל חלק מהתרומות הגיעו למשפחות נזקקות, אך חלק הועברו לראש העירייה לשימוש אישי, למקורביו ולעובדי לשכתו.

מנגנון חלוקת התרומות פעל בין 2004 ועד 2016 בהנחייתו של בן חמו ובשליטתו ותופעל על-ידי עוזריו בסיוע עובדי הלשכה. "בפני התורמים הוצג מצג שווא של סיוע לנזקקים ללא הבהרה כי מדובר במנגנון המבוסס על חלוקה למקורבים ומכרים ולא על בסיס קריטריונים ברורים ושוויוניים כפי שפועלת מחלקת הרווחה בעיר", נקבע בהכרעת הדין.

בן חמו הורשע בין היתר כי מסר לעובדת העירייה תווי קנייה בסך 500 שקל לקניית מתנות לבני משפחתו; הוא שילם חלק משכרה של עובדת משק בית שעבדה בביתו במשך כשלוש שנים באמצעות תווים שהתקבלו כתרומה; התווים שימשו לקניית מוצרי מזון לביתו בסכום מצטבר של אלפי שקלים.

בנוסף הורשע ראש העיר לשעבר בהפרת אמונים בכך שעסק באופן פעיל בענייניו של חברו הטוב, רפי כחלון, וקידם אותם תוך ניגוד עניינים. רפי כחלון היה הבעלים של מגרשים בכפר סבא באמצעות חברה שבבעלותו, ובשל כך נזקק לשירותי העירייה בנושא תכנון ובנייה. ראש העיר לשעבר ביצע פעולות רבות למען כחלון, בתיאום עמו, פעל כדי לזרז ולקדם את ענייניו של חברו כחלון בעירייה ובמדור כיבוי אש וחתם על היתרים בנוגע לחברות שבבעלותו של כחלון.