מקרון האשים את לה-פן בעימות לקראת הבחירות: "רוסיה מממנת אותך"

בעימות הטלוויזיוני בצרפת האשים מקרון את לה-פן ב"קשרים הדוקים" עם מוסקבה ובתלות בנשיא רוסיה ולדימיר פוטין • העימות בין שני הפוליטיקאים נמשך כשעתיים וחצי, וכלל נושאים רבים ומגוונים, מסוגיות חינוך ובריאות דרך האיחוד האירופי ונאט"ו ועד לנושאי כלכלה ויוקר המחייה שהיו עיקר הקמפיין של לה-פן

מארין לה־פן / צילום: Associated Press, Ludovic Marin
מארין לה־פן / צילום: Associated Press, Ludovic Marin

הקשרים בין מרין לה-פן ומפלגת "האיחוד הלאומי" מהימין הקיצוני עם רוסיה היו אחד הנושאים המרכזיים שפתחו את העימות הטלוויזיוני שהתקיים אמש (ד') בין הנשיא המכהן עמנואל מקרון לבינה, לקראת סיבוב הבחירות המכריע לנשיאות ביום ראשון הקרוב. על רקע המלחמה שבה פתחה רוסיה באוקראינה ומעשי הזוועה של הצבא הרוסי במדינה, שמזעזעים את הציבור, האשים מקרון את לה-פן ב"קשרים הדוקים" עם מוסקבה ובתלות בנשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

 
  

במיוחד עלתה לדיון הלוואה בגובה תשעה מיליון אירו שהמפלגה ולה-פן קיבלו מבנק רוסי-צ'כי, הנחשב ל"מכונת הלבנת הכספים של הקרמלין", עוד ב-2014. לה-פן אמרה כי קיבלה את ההלוואה רק משום שאף בנק צרפתי לא היה מוכן להעניק אותו למפלגתה, כחלק מסירוב לעשות עסקים עם הימין הקיצוני. בפוסט שפירסם מתנגד המשטר הרוסי אלכסיי נבלני מהכלא שבו הוא נמצא אתמול, הוא השווה את הדבר להלוואה של פוליטיקאי מה"קוזה נוסטרה" (מאפיה איטלקית), וקרא לא להצביע ללה-פן. "כשאת מדברת על רוסיה - את מדברת על מי שמממן אותך", הטיח בה מקרון.

 
  

העימות בין שני הפוליטיקאים נמשך כשעתיים וחצי, וכלל נושאים רבים ומגוונים, מסוגיות חינוך ובריאות דרך האיחוד האירופי ונאט"ו ועד לנושאי כלכלה ויוקר המחייה שהיו עיקר הקמפיין של לה-פן, ושבהם גם פתחה את דבריה. היא הבטיחה "להחזיר את הכסף לעם הצרפתי" ושבה ואמרה כי רפורמות שתבצע יעניקו 150-200 אירו נוספים לכל משפחה מדי חודש. היא אמרה כי תיזום "העלאת שכר גורפת". השניים הרבו להיכנס האחד לדברי האחר, ומקרון ביקר את לה-פן על טעויות בנתונים ורמז לחוסר הבנה כלכלי שלה. הנשיא הצרפתי בעיקר ניסה לעמת אותה עם השלכות ההבטחות שלה, ולהציג לציבור תמונה לפיה הן מופרכות ולא-ישימות. בין היתר, האשים אותה בכך שהיא מכוונת לפרוש למעשה מהאיחוד האירופי, בעוד היא הבטיחה "לבצע שינוי מהותי" באופן הפעילות של הארגון.

לה-פן שבה והאשימה את מקרון ב"ניתוק" מהעם הצרפתי, ואמרה כי "הרגישה את הסבל של העם" במהלך קמפיין הבחירות שלה. היא התרכזה בנושא יוקר המחייה והבטיחה להפחית את המע"מ על אנרגיה, להתנתק משוק החשמל של האיחוד האירופי כדי להוריד את המחירים (בצרפת כ-70% מהחשמל מיוצר בתחנות כוח גרעיניות) וגם הבטיחה להוריד מסים על מוצרי בסיס. היא אמרה כי היא מתנגדת לסנקציות על גז רוסי, בשל ההשלכות על מחירי האנרגיה בעבור הצרכנים בצרפת. "אנחנו לא צריכים לעשות חרקירי כדי להעניש את רוסיה", אמרה. מקרון שב והזכיר את הבטחותיו מהימים האחרונים, להעלות את הפנסיות, לשנות את רפורמות גיל הפרישה לגמלאות שלו וצעדים נוספים שאמורים להעלות את המשכורות לעובדים.

 
  

בנושא האקלים, מקרון כינה את לה-פן קלימו-סקפטית - ספקנית בנוגע לשינויי האקלים - והיא השיבה בתשובה שככל הנראה נוסחה מראש וקראה לו קלימו-היפוקריט, צבוע בנושאי אקלים. היא הבטיחה לפרק טורבינות כוח קיימות ולשים דגש אך ורק על אנרגיה גרעינית.

לעומת ההופעה הנוראה שלה בסיבוב הבחירות הקודם ב-2017, אז היכתה על חטא ואמרה בדיעבד כי "החמיצה את ההזדמנות לדבר לעם הצרפתי", לה-פן נראתה בטוחה יותר, מתבלבלת פחות, מעורה יותר בנתונים. למרות זאת, רוב הצופים לפי סקר-בזק שנערך לאחר העימות עדיין מצאו את מקרון כמשכנע ורהוט יותר (59%). סקר נוסף אחר מצא ששני שלישים מהנשאלים הגדירו את מקרון כמשכנע יותר. מקרון צריך בין היתר להילחם בנטיית רבים להחרים את הבחירות, או לשלשל פתק לבן בקלפי, והודה כי חלק מהציבור מצביע לו אך ורק משום שהוא סולד מהאפשרות שלה-פן והימין הקיצוני ייכבשו את נשיאות צרפת. הסקרים האחרונים מקנים למקרון יתרון של 56% מול 44% ללה-פן, אולם הוא הזהיר כי "הפתעה עלולה להתרחש" וציין למשל את תוצאות משאל העם בנוגע ל"ברקזיט" בבריטניה ב-2016.