רוסיה רומזת: נשק גרעיני באזור הבלטי אם פינלנד ושבדיה יצטרפו לנאט"ו

משרד התובע הראשי של אוקראינה הודיע כי 6,492 מקרים שדווחו כפשעי מלחמה לכאורה שבוצעו על ידי הצבא הרוסי נחקרים • נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע כי אישר לשלוח נשקים חדשים וכבדים יותר לאוקראינה, ביניהם מערכות ארטילריה, פגזים, נגמ"שים וכלי שיט בלתי מאוישים • אוקראינה: פוצץ גשר שעליו היו כוחות רוסים בדרך לעיר איזיום

דמטרי מדבדב / צילום: Associated Press, Yekaterina Shtukina, Sputnik, Government Pool
דמטרי מדבדב / צילום: Associated Press, Yekaterina Shtukina, Sputnik, Government Pool

13:00

ראשת הממשלה בליטא אינגרידה שימוניטה הגיב היום לאיום של סגן יושב ראש המועצה הלאומית הרוסית לביטחון מדבדב ואמרה כי אין שום דבר חדש באיום להציב נשק גרעיני באזור הבלטי. "רויטרס" דיווחו כי שימוניטה אמרה: "האיומים הרוסים לא  חדשים. קלינינגראד תמיד היה אזור צבאי מאוד". 

אוקראינה דיווחה כי הצליחה לגרום לנזקים כבדים לספינת המלחמה הרוסית "מוסקבה",  שהוצבה בים השחור לאחר שפגעה בה עם טילי נפטון. שירות המדיה הממלכתית הרוסית TASS, שציטט את משרד ההגנה הרוסי, אישר כי הספינה עלתה באש לאחר ש"נפגעה באופן חמור" וכי כל הצוות פונה.

מושל אזור חרקיב אמר כי ארבעה אזרחים נהרגו ו-10 נפצעו במהלך ההפגזה הרוסית על העיר היום.

11:20

רוסיה רומזת כי תציב נשק גרעיני באזור הבלטי, אם שבדיה ופינלנד יצטרפו לנאט"ו, כפי שדווח בימים האחרונים. דמטרי מדבדב, לשעבר הנשיא הרוסי וכיום סגן יושב ראש המועצה הלאומית הרוסית לביטחון, אמר כי בתגובה לצעדים האלה - "לא יכולה יותר להיות הסכמה על כך שהאזור הבלטי יהיה חופשי מנשק גרעיני - האיזון חייב לשוב לעצמו. עד היום, רוסיה לא נקטה צעדים כאלה, ולא התכוונה לנקוט צעדים כאלה". ייתכן כי מדבדב רומז לתגבור ארסנל גרעיני במובלעת קלינינגראד שלחופי הים הבלטי, או באזור הגבול עם המדינות הבלטיות. מדבדב הזהיר כי במקרה של הצטרפות פינלנד ושבדיה לנאט"ו שתי המדינות "יהפכו באופן רשמי ליריבות של רוסיה".

רוסיה איימה בימים האחרונים ב"השלכות חמורות" להצטרפות של שתי המדינות הנורדיות לברית הצבאית, שעולה על פסים מעשיים בימים האחרונים. פינלנד הודיעה כי תפרסם "בתוך שבועות אחדים" את החלטה בנוגע להצטרפות לברית, ומקורות הקרובים לממשלה השבדית אמרו כי הפור כבר נפל  וכי שבדיה תודיע על הצטרפותה בפסגת נאט"ו השנתית בסוף יוני הקרוב במדריד.

אוקראינה טוענת כי הצליחה לפוצץ גשר שעליו היו כוחות רוסיים ליד העיר איזיום, השלישית בגודלה במחוז חרקיב. הצבא האוקראיני פגע בגשר באמצעות מל"ט. האוקראינים ציינו כי הם הצליחו לעצור התקדמות של ציוד צבאי לעבר העיר.

לפחות 300 בני אדם נלקחו על ידי הכוחות הרוסים כבני ערובה במשך ארבעה שבועות במרתף בית ספר בעירייה מצפון לצ'רניהיב, כך טוען משרד ההגנה של אוקראינה. על פי דיווחים, בני הערובה עקבו אחרי חלוף הימים על ידי כתיבתם על הקיר. בנוסף, על הקיר נמצאו שמותיהם של 18 בני אדם שעל פי החשד נהרגו. 

אוקראינה מקיימת מו"מ עם רוסיה להחלפת שבויים כדי לשחרר 169 אנשי המשמר הלאומי שנפלו בשבי בתחנת הכוח הגרעינית בצ'רנוביל.

09:25

משרד התובע הראשי של אוקראינה הודיע כי 6,492 מקרים שדווחו כפשעי מלחמה לכאורה שבוצעו על ידי הצבא הרוסי נמצאים כעת בחקירה. חלק מהחקירות עוסקות בנסיבות מותם של 197 ילדים באוקראינה.

מוקדם יותר הבוקר זלנסקי קרא לאיחוד האירופי להפסיק "לתת חסות למכונה הצבאית של רוסיה", ודרש להטיל אמברגו על נפט רוסי.

"קודם כל, אנחנו צריכים אמברגו על נפט, ונכונות ברורה מצד אירופה לוותר על כל האנרגיה הרוסית. האיחוד האירופי חייב להפסיק לתת חסות למכונה הצבאית של רוסיה", אמר.

לדברי זלנסקי, הוא דן במדיניות הסנקציות המערביות עם קבוצת מומחים בינלאומיים ואוקראינים ש"העריכו את הסנקציות שהוטלו וכיצד רוסיה מנסה לעקוף אותן". הקבוצה הכינה הצעות קונקרטיות להסרת הפרצות בעיצומים ודרכים להכבדת הסנקציות כך שהן יהיו מוחשיות יותר עבור מוסקבה, הוסיף זלנסקי.

06:40

לקראת התקיפה הרוסית הנרחבת הצפויה במזרח אוקראינה, נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, הכריז הלילה (ה') על סיוע צבאי נוסף לקייב בשווי 800 מיליון דולר, הכולל ארטילריה כבדה.

החבילה, שמביאה את סך הסיוע הצבאי מאז פלישת רוסיה בפברואר ליותר מ-2.5 מיליארד דולר, כוללת מערכות ארטילריה, פגזים, נגמ"שים וכלי שיט בלתי מאוישים, אמר ביידן בהצהרה לאחר ששוחח בטלפון עם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי.

"חבילת הסיוע החדשה הזו תכיל רבות ממערכות הנשק היעילות שכבר סיפקנו וגם יכולות חדשות המותאמות למתקפה הרחבה שאנחנו מצפים שרוסיה תבצע במזרח אוקראינה. היכולות החדשות האלו כוללות מערכות ארטילריה, פגזים ונגמ"שים", אמר ביידן.

ביידן אמר כי הוא אישר גם העברת מסוקים נוספים לאוקראינה, וכי הציוד שסופק לה "היה קריטי" בהתמודדות עם הפלישה.

"אנחנו לא יכולים לנוח עכשיו. כפי שהבטחתי לנשיא זלנסקי, העם האמריקאי ימשיך לעמוד לצד העם האוקראיני האמיץ במאבקו לחירות", הוסיף ביידן.

החבילה החדשה כוללת 11 מסוקי מיל מי-17, 18 תותחי הוביצר בקוטר 155 מ"מ, 40,000 פגזים, מכ"מים, 200 נגמ"שים ו-300 מל"טים מסוג "Switchblade". זו תהיה הפעם הראשונה שארצות הברית תספק לאוקראינה הוביצרים.

דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, הודיע כי חלק מהמערכות כמו ההוביצרים והמכ"מים ידרשו הכשרה נוספת לכוחות האוקראינים, שאינם רגילים לשימוש בציוד צבאי אמריקאי. "אנחנו מודעים לשעון ואנחנו יודעים שהזמן הוא לא ידיד שלנו", אמר כשנשאל על מהירות שילוח המשלוחים.

במקביל, בתגובה לסנקציות האמריקאיות מוסקבה הכריזה על עיצומים נגד 398 חברי קונגרס בארצות הברית. הצעד, שבוצע כנקמה נגד וושינגטון, שהכניסה בחודש שעבר מאות מחוקקים רוסים לרשימה השחורה, כולל את "המנהיגות ויושבי ראש הוועדות של הבית התחתון של הקונגרס האמריקאי", כך לפי משרד החוץ ברוסיה. כזכור, ב-24 במרץ הודיע משרד האוצר האמריקאי על הטלת סנקציות נגד 328 חברים בדומה - הבית התחתון של הפרלמנט הרוסי.