משרד התרבות והספורט מימן פגיעה בטבע עבור "הישגים תדמיתיים לישראל"

למרות הפגיעה הסביבתית הצפויה, משרד התרבות והספורט בחר לקיים מרוץ אופנועים במדבר • ברשות הטבע מסבירים כי לא ניתן יהיה להשיב את המצב בשטח לקדמותו • משרד התרבות והספורט: "האירוע תרם רבות למדינת ישראל ולהסברה הבינלאומית"

מרוץ ''מינוס 400''. בשטח נמצאו נזקים כבדים / צילום: מדבר קיימא
מרוץ ''מינוס 400''. בשטח נמצאו נזקים כבדים / צילום: מדבר קיימא

בסוף חודש פברואר גילו לתדהמתם תושבי הנגב וארגוני הסביבה שבחשאי, מתחת לאפם, עומד להתרחש בשטח טבע רגיש מרוץ אופנועי שטח בינלאומי בשם "מינוס 400", אליפות העולם ברכיבת אופנועי שטח. תוואי המרוץ תוכנן לשטח מדברי בתולי ובערוצי נחל רצופים ערכי טבע, ללא כל תיאום או בדיקה סביבתית, ובמימון נדיב של משרד התרבות והספורט. במשרד התרבות התגאו בתחרות, אותה הם מחשיבים ל"הישג תדמיתי" לישראל, והיו מוכנים "לספוג" עבורה את הפגיעה בסביבה. אנשי הטבע נשלחו למאבק חודש וחצי לפני המרוץ, כשהשעון מתקתק וכל הפרטים כבר סגורים.

המרוץ התקיים בשבוע שעבר והותיר נזק כבד בשטח. אנשי המקצוע חוששים כעת שהתמיכה הממשלתית במרוץ תדרבן טיולי "חקיינים", ותעודד תופעה הולכת וגוברת בשנים האחרונות: רמיסה של שטחי טבע רגישים באמצעות רכבי שטח שנוסעים מחוץ למסלולים מסומנים, תוך נזק סביבתי חמור ומבלי שניתן לפקח עליהם באופן הדוק. אם לא די בכך, לפי מארגני המרוץ, מדובר רק בסנונית ראשונה: בשנים הקרובות מתוכננים עוד ארבעה מרוצים דומים בים המלח, כך לפי חוזה של מארגני המרוץ עם הפדרציה הבינלאומית לאופנועים.

"בסיור הראשוני שבוצע נמצאה פגיעה משמעותית בנוף המדברי ובמרקם הקרקע שמהווה את הבסיס לחיים במדבר ולנוף המדברי השמור", אומרים ברשות הטבע והגנים לגלובס. "סקר השטח טרם הסתיים, אך ניתן לקבוע כי הנזק שכבר נצפה בשטח חמור מאוד ולא ניתן יהיה להחזירו לקדמותו. יש לבחון את השלכות הרוחב של אירועים מסוג זה לצורך קבלת החלטות בעתיד". בחברה להגנת הטבע הודיעו שילחמו נגד קיום מרוצים דומים בישראל בכל האמצעים העומדים לרשותם.

"יש גבעה שלמה מפוררת ואף אחד לא יודע לשקם את זה"

אלא שכל פעמוני האזהרה צלצלו מראש, וארגוני הסביבה העדיפו בלוח זמנים צפוף "למזער נזקים" בהסכמה, מאחר שסברו שלא ניתן יהיה לבטל את המרוץ בשל ההתעקשות של משרד התרבות והספורט, עיריית ערד והמארגנים. בשטח התושבים זעמו וטענו כי אין היתכנות להסכמות בין הצדדים, אך זמן קצר לפני המרוץ הודיעו משרד התרבות והספורט, רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע: "המרוץ יתקיים לאחר הסכמות, תוואי המסלול שונה", ובחברה להגנת הטבע אף הרעיפו מחמאות על השר טרופר, ואמרו לציבור הרחב: "אנחנו מברכים את השר טרופר על ההחלטה האמיצה שקיבל למזער עד כמה שניתן את הפגיעה בטבע. מדינת ישראל עומדת להיות הצפופה במדינות המערב ואין לנו פריבילגיה להרוס שטחים פתוחים".

חילי טרופר, שר התרבות והספורט / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
 חילי טרופר, שר התרבות והספורט / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

תושבי האזור וחברי ארגון הסביבה המקומי "מדבר קיימא", התקשו להשלים עם הגישה של "צמצום הפגיעה בטבע", במקום התנגדות מוחלטת לפגיעה בו עבור תחביב של קומץ אנשים, ומסר ציבורי שמכשיר מעשים דומים בעתיד. לכן, במדבר קיימא התנגדו לסיכומים ופרשו מהמו"מ שקדם להם. החברה להגנת הטבע לא נכחה בשטח לצפות בנעשה בימי המרוץ, ופעילי הסביבה שהגיעו לשטח תיעדו בתמונות ובסרטונים את הפגיעה. חלק מהרוכבים לא נצמדו לתוואי שסוכם, אופנוענים נסעו בשטח הפתוח ללא פיקוח ומחוץ לתוואי, רוכבי התחרות רמסו קרקע שעד המרוץ הייתה טבעית, פגעו בבתי גידול, הפכו אדמה מדברית ל"פודרה", ואנשי רשות הטבע והגנים אף מצאו באזור כתמי שמן, וסלעים מרוססים בספריי צבע כדי לסמן את תוואי המסלול, תוך פגיעה בשטח. כשהנזק היה צפוי מראש, התושבים תהו כיצד החליט משרד התרבות והספורט להשקיע שבעה מיליון שקלים באירוע ממנו יהנו קומץ חובבי ז'אנר מסוים, בעוד שהפגיעה בטבע תיוותר עבור כלל הציבור והדורות הבאים.

"הוואדי שמטפס לגבעות מסך היה שטח נקי בלי סימני אדם", אומר עודד עובדיה, זואולוג ותיירן, תושב הנגב שתיעד את הנעשה בשטח. "ואז הגיעו האופנוענים, והמקום עבר חורבן. 10 הרוכבים הראשונים שהגיעו היו מקצועיים יותר, ואז הגיעו עשרות אופנועים נוספים ופשוט 'התחרעו' על השטח. יש גבעה שלמה מפוררת ואף אחד לא יודע לשקם את זה. זה בית גידול רגיש, זה טבע קשוח. המרקמים העדינים שם נוצרו במשך עשרות שנים. ראינו התנהגות שקשה להסביר במילים. אלימות, ברוטליות, שום הקשבה ורגש. קשה לראות איך בני אדם שיש להם לב ונושמים אוויר, מתייחסים לטבע חסר אונים. וקשה לראות אנשים שאומרים: 'מה אתם רוצים, קיבלנו אישור'. הם מצידם צודקים. מדינת ישראל נותנת חסות ומממנת אירוע שלא היה צריך להיות פה. במקום שהרשויות ישמרו עליו - הטבע הובס".

שלושה ימים, 174 רוכבים ונזק שאי אפשר לכמת

במרוץ השתתפו במשך שלושה ימים 174 רוכבים, ולקו הסיום שלו הגיעו חמישה. אנשי ארגוני הטבע טרם הצליחו לסכם את הנזק שנוצר. "אין כאן הפתעה", אומר לגלובס גורם ברשות הטבע והגנים. "כשכלי שטח נוסעים לא על שבילים במדבר, אז יש דריסה ורמיסה. כמובן שיש כאן פגיעה בנוף, בקרום הקרקע ובשכבת המים. ראינו חריצים עמוקים בשטח, ומים יזרמו שם ויעמיקו אותם. אם לוקחים שלוחה מדברית שיורד בה גשם והמים מתפזרים בצורה שונה לפי הטופוגרפיה הטבעית, אז אם אני נוסע בשטח הזה עם כלי רכב, אני משאיר תעלה שמשנה את האופן בו המים מתפזרים על פני השטח. בקצה יש עץ או צמח שמפסיק לקבל את המים, במקום אחר המים נאגמים ועושים נזק. זה גורם לסחף קרקע ולפגיעה נופית משמעותית, בוודאי במישורים כאלו, שבהם רואים את הפגיעות מרחוק. באזורים מדבריים קשה עד בלתי אפשרי לשקם את הנזק וזה יכול להוביל לתהליך הרס. מדאיג שיהיו עכשיו חקיינים שירצו לרכוב במסלול הזה, כשהיכולת לשלוט בזה היא מאוד מוגבלת. קשה לקרוא לדבר הזה ספורט, זה איום ונורא".

כעת, קיים חשש שהחיבוק השלטוני לרכיבה אתגרית בטבע עלול לשלוח מסר בעל השלכות חמורות לציבור. בשנים האחרונות הולכת ומתרחבת תופעה של רכבי שטח הפוסחים על שבילים מסומנים, רומסים שטחי טבע ובעלי חיים, ואף מסכנים את עצמם. אשתקד, חולקו על-ידי רשות הטבע והגנים כ-300 קנסות על נסיעה במקומות אסורים, אך פקחיה אינם ניצבים בכל מקום, ומתקשים להשתלט על הטרנד הגובר. בשטח מוצאים הפקחים גופות של שועלים ועופרים שנדרסו והושארו לגסוס בשטח, צבים ובעלי חיים שרמסו הרוכבים, ומעת לעת גם תאונות בהן נפגעים בני אדם.

"כמה מטורף הענף הזה? מספיק להיכנס לטיקטוק לראות. זה פשוט מטורף הנזקים שאנשים עושים לטבע בשביל סרטונים באינטרנט", אומר לנו גורם ברשות הטבע והגנים. "גם אם זה לא משהו שהופך לחדשות, האנשים האלו פוגעים בטבע של כולנו. תרגישו בנוח אם אופנוע, רייזר או ג'יפ ייכנסו לכם לתוך הסלון? ובמהירות גדולה ורעש מחריש אוזניים? שמורות הטבע הן הבית של הצבי, השועל והירבוע. מותר לבקר אותם ולהתרשם מהנוף, בשקט וברגל, על מסלול מסומן. לא להרוס להם את הבית ולפגוע בהם".

"עובדים בכדי לנקות את כל תוואי המסלול"

תגובת משרד התרבות והספורט: "ככל הידוע לנו, מאז יום חמישי האחרון עובדים מארגני התחרות הכוללים עשרות אנשים מסביב לשעון בכדי לנקות את כל תוואי המסלול, אזורי ההזנקה, המנוחה והכפר המוטורי בים המלח כמתחייב. מדובר בתוואי של כ-100 ק"מ ועל כן ייקח מספר ימים להשלים את המשימה. בשבוע שעבר נערך אירוע היסטורי של אליפות העולם באופנועי שטח אשר תרם רבות למדינת ישראל ולהסברה הבינלאומית בתחום זה".