קו המשווה | פרשנות

כניעה או השמדה: האזהרה לערי אוקראינה ערב נפילת מריופול

הנשיא ביידן משתמש בפעם הראשונה במושג "ג׳נוסייד" לתיאור הפלישה הרוסית בעוד שסוכנות ידיעות רוסית רשמית מפרסמת מאמר, המכריז שכל תושבי אוקראינה, לא רק המשטר, צריכים "דה־נאציפיקציה" • בינתיים, מגיני מריופול מתבצרים במנהרות בעומק 80 מ' באתר של תשלובת הפלדה הגדולה באירופה

בתי מגורים מופגזים במריופול, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, ALEXANDER ERMOCHENKO
בתי מגורים מופגזים במריופול, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, ALEXANDER ERMOCHENKO

הקרב על מריופול מתקרב והולך אל סיומו. בערך 3,500 חיילים אוקראיניים מתבצרים באתר 'אזובסטאל', אחת מתשלובות הפלדה הגדולות ביותר באירופה. היא משתרעת על פני 8 קמ"ר, ומנהרותיה נמצאות בעומק של 80 מ'. יש סימנים שתחמושתם אוזלת. מתנדב בריטי באחת היחידות האוקראיניות הצליח לשלוח מסר הביתה, שהוא וחבריו עומדים להיכנע, מפני שאין להם עוד נשק.

עמידתה ההירואית של עיר הנמל הזו, בדרום מזרח אוקראינה, במשך 50 יום, תיזכר הרבה לאחר נפילתה. רוסיה לא ציפתה לה. קול חריקת השיניים בוקע ממוסקבה. מבלי להתכוון, במריופול המתמוטטת מתגלמת הן הברוטליות חסרת הרחמים של הפולשים והן נחישות הדעת של המתגוננים. ראש העיר של מריופול מעריך כי 10,000, אולי אפילו 20,000 תושבים נהרגו בשבעת השבועות הראשונים של המלחמה.

היא לא הייתה מועמדת טבעית לסמל שום דבר. עיר של דוברי רוסית, באזור של דוברי רוסית, היא נועדה להתמוטט אל זרועותיה האמהיות של רוסיה ללא מאבק, באקט של הכרת טובה על שחרורה מידי ה"נאצים" האוקראינים. אשר לנאצים האלה, בנרטיב הרוסי הם עמדו להשליך את נשקם ולהימלט על נפשם, מפני שהם היו חכמים רק נגד נשים וילדים.

עיי ההריסות של מריופול הן ביטוי לא מרשים לכושר הנהגה לקוי, גם בפוליטיקה וגם בשדה הקרב.

קריאה לשימוש בנשק כימי

מריופול התפתחה למדרגת אובססיה רוסית. את התארכות עמידתה לא היה אפשר לייחס לגיאוגרפיה לא נוחה ולקווי אספקה ארוכים, כפי שקרה בצפון מערב אוקראינה. ביטוי לאובססיה נתן בתחילת השבוע מומחה רוסי אחד לעניינים אמריקאיים. הוא התנדב להציע בשידור, שרוסיה תבוא לעזרת דונלד טראמפ בבחירות הבאות לנשיאות בארה"ב באמצעות הזמנתו ל"וועידת פיסגה במריופול המשוחררת".

מנהיג של הבדלנים הרוסיים במזרח אוקראינה קרא ביום ב' לשלוח "כוחות כימיים", כדי לטאטא את הנאצים מתשלובת אזובסטאל. "הכוחות הכימיים", או "כימיצ'סקייה ווייסקה", הוא מושג מן התקופה הסובייטית. הכוונה היא לקורפוס הצבאי, שלידיו נמסרה ההגנה מפני התקפה כימית או ביולוגית. להלכה ברית המועצות, ורוסיה בעקבותיה, ויתרו על היכולת לערוך התקפה כימית או ביולוגית, מתוקף אמנה בינלאומית האוסרת פיתוח, איחסון או שימוש בנשק הזה. המידה שבה המשטר הסובייטי ויורשיו צייתו לאמנה ההיא תמיד עמדה בספק. השירותים החשאיים של רוסיה עשו בשנים האחרונות שימוש חוזר בכימיקלים אסורים, כדי להרעיל מתנגדים של המשטר.

הקריאה כבדרך אגב לשסות את "הכוחות הכימיים" במגיני מריופול מלמדת כמובן על טיפשותו המונומנטלית של הקורא, אבל גם משקפת את האווירה ברוסיה. ה"נאצים" ראויים להשמדה כימית.

כתב טלוויזיה רוסי, בערוץ הממשלתי 'ראסייה', אלקסנדר סלאדקוב, כתב ב־9 באפריל ל־340 אלף עוקביו בטלגרם, כי חיסולה של מריופול ישלח מסר חד משמעי לערים אחרות, שאחת להן, "או שייכנעו, או שיושמדו". סלאדקוב נקב בין השאר בשמותיהן של קייב ולביב. בעוד שאת מריופול רוסיה תואיל לשקם, הערים האחרות שיעמדו במריין יושמדו ללא תקומה.

בעמוד הטלגרם שלו, סלאדקוב מכנה את צבא אוקראינה, אגב שימוש בראשי התיבות של שמו, "ו.ס.או הנאצי". ללמדך שעכשיו כל האוקראינים הם נאצים, לא רק אלה שרוסיה נהגה לזהות כנאצים.

"מדריך לרצח עם"

ואמנם, סוכנות הידיעות הרשמית ריא־נובוסטי פרסמה בתחילת החודש מאמר תחת הכותרת 'מה רוסיה צריכה לעשות באוקראינה?', שכותבו, אחד, טימופיי סרגייצב, מסביר כי אין עוד מקום לאבחנה המסורתית של התעמולה הסובייטית בין "העם הטוב לממשלה הרעה". ה"דה־נאציפיקציה" נועדה לטהר לא את המשטר בלבד, אלא את האוכלוסייה כולה, מפני שהיא בחרה במשטר. "אוקראינים מן השורה" הסכימו לטרור הפשיסטי של ממשלתם, מכריז הפרשן. "דה־נאציפיקציה היא אוסף של פעולות, המכוונות נגד ההמונים אשר הפכו לנאצים, שמבחינה טכנית אי אפשר להעניש אותם כפושעי מלחמה", הסביר.

ספק אם בהיסטוריה המודרנית אפשר למצוא היתר כזה לענישה קולקטיבית, אלא ברפרטואר של גרמניה הנאצית. היטלר הכין פתרונות סופיים, או פתרונות ביניים רדיקליים, לא רק ליהודים, כי אם גם לפולנים, לאוקראינים וכמובן גם לרוסים. את מוסקבה למשל הוא התכוון להטביע באגם ענקי. את תושבי אוקראינה הוא התכוון להוריד למדרגת קרוא־וכתוב של ילדי כיתה גימ"ל, כדי שיוכלו לקרוא רק את שלטי הדרכים.

ההיסטוריון טימותי סניידר מאוניברסיטת ייל, אשר כתב בהרחבה על השמדת המונים בידי היטלר וסטאלין, רואה במאמר בנובוסטי "מדריך לרצח עם". ביום ג' הכריז הנשיא ביידן בפעם הראשונה, שמעשי הרוסים באוקראינה שקולים כנגד "ג'נוסייד". אין זה מן הנמנע שאנחנו אמנם נמצאים עכשיו בשלב גנוצידי של מלחמת אוקראינה, זאת אומרת הענשה קיבוצית, הריסה שיטתית של ערים, פגיעה חסרת אבחנה באוכלוסייה אזרחית, ואולי הסתלקות מציות לחוקי מלחמה.

האם זו הייתה הכוונה מלכתחילה, או שזו תוצאה של השתבשות הכוונות המקוריות, אנחנו יכולים רק לנחש.

"אני מטיל עליך חרם, זלנסקי"

הנשיא פוטין הכריז ביום ג', כי יעדי המלחמה מוסיפים להיות "אציליים". הוא אמר כן על רקע התחקירים החדשים של ה־BBC על התנהגות חיילים רוסיים כלפי נשים סמוך לעיר הצפונית צ'רניהיב, ובהם פרטים מסמרי שיער על מעשי אונס ורצח.

מגיש טלוויזיה פופולרי, ולדימיר סולוביוב, קרא בתחילת השבוע "לחסל סופית את הטינופת הנאצית", ולא להעניק מעמד של שבויי מלחמה ל"זוהמה הזו". סולוביוב העווה את פניו בזעם, והכריז, "אני מטיל עליך חרם, וובקה זלנסקי [נשיא אוקראינה], אתה אינך יהודי, אתה אינך מאמין [באלוהים], אתה שטן טהור וזול, אתה לוציפר". הוא השתמש במושג הרוסי העממי 'ביס' (Бес), שם נרדף לשטן, השאול מן הפולקלור הפגאני של רוסיה, לפני בוא הנצרות במאה העשירית לספירה.

הכרזת החרם על זלנסקי נועדה לעורר את הרושם של רב, המטיל חרם על כופר בבית הכנסת. חסרו רק נרות שחורים. סולוביוב השתמש במלה היוונית "אנאתמה" (anathema), ברוסית "אנאפמה", שנכנסה ללשונות אירופה, ומשמשת בין השאר בהוראת כישוף. היא התרגום המקובל של המלים "אלה ושמתא" בנוסח החרם שהטילו זקני אמסטרדם על ברוך שפינוזה ב־1656.

נראה שהתפרצות סולוביוב מבטאת הלוך רוח, שנחישות ואבדן עצות משמשים בו בעירבוביה. מינויו של ותיק מלחמות צ'צ'ניה וסוריה, גנרל אלקסנדר דבורינקוב, למפקד עליון של צבא הפלישה הוא רמז ברור לעתיד לבוא. בשתיהן, הריסה מלאה של ערים סללה את הדרך לניצחון.

"להפוך את אוקראינה למדבר שממה"

מריופול אינה רק סמל של התנגדות לפולשים. היא גם אחד ממרכזי התעשייה העיקריים של מה שהייתה פעם ברית המועצות. לפי מדען אוקראיני בכיר, תשלובת הפלדה שלה, אזובסטאל, שהעסיקה 40 אלף, ייצרה בין היתר את השריון של כל הטנקים הסובייטיים והרוסיים מטי־72 ועד טי־84.

שאלתי את המדען, המעדיף שלא להזדהות בשמו, אם השתלטות על נכסי התעשייה הכבדה של אוקראינה היא יעד מרכזי של הפלישה. "לא", הוא השיב, "זה היה יעד מרכזי ב־2014, כאשר הרוסים פלשו לחבל דונבאס בפעם הראשונה, אבל עכשיו היעד הפשוט הוא להפוך את אוקראינה למדבר שממה".

המטרה עומדת בטווח ההשגה: הבנק העולמי חוזה שכלכלת אוקראינה תצטמק השנה ב־45%.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny