רוסיה משנה אסטרטגיה? שיירה צבאית באורך 13 ק"מ עושה את דרכה לחרקיב

קבר ובו גופותיהם של עשרות אזרחים אוקראינים נמצא בכפר בוזובה ליד קייב • נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי: "כשהעריצות פועלת בתוקפנות נגד כל מה ששומר על השלום באירופה, יש לפעול מיד" • סגנית ראש ממשלת אוקראינה, אירינה ורשצ'וק, אומרת כי קייב הסכימה על תשעה מסדרונות הומניטריים במזרח המדינה

תושב בבניין דירות שנהרס בהפגזה בבורודיאנקה, אוקראינה / צילום: Associated Press, Vadim Ghirda
תושב בבניין דירות שנהרס בהפגזה בבורודיאנקה, אוקראינה / צילום: Associated Press, Vadim Ghirda

16:47

האפיפיור קרא להפסקת אש לקראת חג הפסחא, "לא במטרה לצבור עוד נשק ותחמושת, אלא כדי שנוכל ליצור שלום". האפיפיור המשיך ואמר: "איזה מין ניצחון הוא לשים דגל על ערמת חורבות?". 

מודיעין בריטי טוען שעל מנת להגדיל את כוח האדם בצבא הרוסי, ברוסיה קוראים בחזרה לשירות חיילים ששוחרו משירות מ-2012 ואילך. 

12:47

ניתוח תצלומי לוויין של החברה האמריקאית Maxar מראים שיירה ארוכה של צבא רוסיה עוברת דרך העיירה וליקי בורלוק לכיוון העיר חרקיב. הצילומים מראים שיירה באורך 13 קילומטר עוברת בתאריך 8 באפריל בעיירה במזרח אוקראינה. ב-Maxar מציינים כי השיירה כוללת רכבים משוריינים, משאיות נושאות ארטילריה וציוד תמיכה. 

מוקדם יותר, משרד ההגנה האוקראיני אמר כי רוסיה ממקדת את מאמציה הקרביים במזרח אוקראינה ושהיא תנסה לכבוש את אודסה, חרקיב ומריופול. מייג'ור גנרל קירילו בודאנוב, בכיר במודיעין האוקראיני, אמר כי הכוחות הרוסים מתארגנים מחדש במזרח אוקראינים ומתכננים להתקדם לעבר חרקיב.

11:30

סגנית ראש ממשלת אוקראינה, אירינה ורשצ'וק, אומרת כי קייב הסכימה על תשעה מסדרונות הומניטריים שיעזרו לאנשים להימלט מהקרבות הקשים במזרח המדינה. "כל הדרכים למסדרונות ההומניטריים באזור לוהנסק יעבדו כל עוד תהיה הפסקת אש מצד הכוחות הרוסיים הכובשים", הודיעה ורשצ'וק בערוץ הטלגרם שלה.

מוקדם יותר, מושל האזור סרהיי גאידי כתב בטלגרם כי היום יצאו תשע רכבות למילוט התושבים.

09:51

קבר ובו גופותיהם של עשרות אזרחים אוקראינים נמצא הבוקר בכפר בוזובה ליד קייב, כך לפי גורם רשמי באוקראינה. טאראס דידיך, ראש קהילת דמיטריבקה הכוללת את בוזובה, אמר לטלוויזיה האוקראינית כי הגופות נמצאו בתעלה, סמוך לתחנת דלק. מספר ההרוגים טרם אושר.

"עכשיו אנחנו חוזרים לחיים, אבל במהלך הכיבוש היו לנו 'הנקודות החמות' שלנו, אזרחים רבים מתו", אמר אתמול דידיך.

08:25

פינלנד, המונה 5.5 מיליון נפשות, הייתה באופן מסורתי ניטרלית מבחינה צבאית, בין השאר כדי להימנע מלהתגרות בשכנתה המזרחית רוסיה, איתה היא חולקת גבול של כ-1,300 קילומטר. הפלישה לרוסיה לאוקראינה ב-24 בפברואר הובילה לעלייה בתמיכה הציבורית להצטרפות לנאט"ו: מ-30% מהציבור הפיני טרם הפלישה ל-60% כעת, לפי סדרת סקרים שבוצעה במדינה. "לעולם אל תזלזלו ביכולתם של הפינים לקבל החלטות מהירות כשהעולם משתנה", אמר ראש ממשלת פינלנד לשעבר אלכסנדר סטאב.

בכירים בנאט"ו אמרו ל-CNN כי הדיונים על הצטרפות שבדיה ופינלנד לברית הפכו ל"רציניים ביותר" מאז הפלישה הרוסית, וגורמים במשרד החוץ של ארצות הברית אמרו כי הנושא עלה בפגישה בשבוע שעבר, בה השתתפו שרי החוץ משטוקהולם והלסינקי.

06:56

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי קרא הלילה להטלת "מגבלות כואבות יותר" על תזרים המזומנים של רוסיה, ובעיקר על עסקי הנפט והגז שלה. "קודם כל, זה חל על עסקי הנפט. העולם הדמוקרטי לגמרי יכול לוותר על הנפט הרוסי ולהפוך אותו לרעיל לכל שאר המדינות", אמר, והוסיף: "הנפט הוא אחד משני מקורות הביטחון העצמי הרוסי, לתחושת הפטור-מעונש שלהם".

"לאוקראינה אין זמן לחכות. לחירות אין זמן לחכות. כשהעריצות פועלת בתוקפנות נגד כל מה ששומר על השלום באירופה, יש לפעול מיד", אמר זלנסקי. "יש לפעול באופן עקרוני, ואמברגו הנפט צריך להיות הצעד הראשון. ברמה של כל הדמוקרטיות, של כל העולם המתורבת. אז רוסיה תרגיש את זה. אז זה יהפוך לטיעון עבורם לחפש שלום, להפסיק את האלימות חסרת הטעם", טען.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי / צילום: Associated Press, Ukrainian Presidential Press Office
 נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי / צילום: Associated Press, Ukrainian Presidential Press Office

זלנסקי קרא להטיל סנקציות גם על הגז הרוסי ואמר: "זה פשוט בלתי נמנע. לא רק בגלל הביטחון, אלא גם בגלל סיבות סביבתיות".

הנשיא האוקראיני אמר כי ארצו מוכנה לקרב עם הכוחות הרוסים שמתאספים במזרח המדינה. "זה יהיה קרב קשה, אנחנו מאמינים במאבק הזה ובניצחון שלנו. אנחנו מוכנים להילחם ובו זמנית לחפש דרכים דיפלומטיות לשים קץ למלחמה הזו", פירט.

בריאיון לסוכנות הידיעות AP זלנסקי חזר על בקשתו לנשק ממדינות העולם ואף הצהיר כי הוא מחויב לשלום למרות המתקפות מצד רוסיה.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שנפגש אתמול עם זלנסקי בקייב, התחייב להזרים לאוקראינה כמות גדולה של נשק בריטי וסיוע פיננסי, ביניהם 120 כלי רכב משוריינים ומערכות טילים נגד ספינות. בסוכנות הידיעות רויטרס מדווחים כי צ'כיה מסרה לאוקראינה טנקים, משגרי רקטות, תותחים ורכבי חי"ר בשווי מאות מיליוני דולרים. לפי שני גורמים במשרד ההגנה הצ'כי, המשלוחים הצבאיים לאוקראינה צפויים להימשך.