בוריס ג'ונסון נפגש עם זלנסקי בקייב; יוטיוב חסמה את הערוץ של הפרלמנט הרוסי

לפחות 52 בני אדם נהרגו במתקפה הרוסית על תחנת הרכבת בקראמטורסק • אוקראינה: 176 ילדים נהרגו מתחילת המלחמה • משרד ההגנה הבריטי: הרוסים לא מצליחים לבסס מעבר יבשתי בין קרים לדנובאס בשל ההתנגדות האוקראינית • דיווח: רוסיה מינתה גנרל חדש להובלת הפלישה

נשיא אוקראינה זלנסקי נפגש עם ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון בקייב / צילום: Reuters, Ukrainian Presidential Press Service
נשיא אוקראינה זלנסקי נפגש עם ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון בקייב / צילום: Reuters, Ukrainian Presidential Press Service

19:15

זלנסקי וג'ונסון דנו בחבילת הסיוע החדשה שתעביר בריטניה לאוקראינה, בהיקף של מאה מיליון ליש"ט. בין הציוד הצבאי שתשלח בריטניה נמצאים נגד טנקים ומטוסים ו"רחפנים מתאבדים", שמסתובבים מעל שדה הקרב לפני שהם תוקפים את מטרתם.

בתוך כך, נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין הודיעה היום כי האיחוד האירופי יקצה מיליארד אירו לאוקאינה ולמדינות שקולטות את הפליטים. 600 מיליון אירו מיועדים לאוקראינה ו-400 מיליון אירו למדינות השכנות לה שקולטות את גלי הפליטים. 

17:20

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הגיע במפתיע לקייב כדי להיפגש עם נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי. שגרירות אוקראינה בבריטניה צייצה בטוויטר תמונה של שני המנהיגים ביחד תחת הכיתוב "הפתעה" .

מדאונינג 10 מסרו כי ג'ונסון נסע לאורקאינה כדי לפגוש את זלנקי פנים מול פנים בשביל להראות "סולידריות עם העם האוקראיני". שני המנהיגים ידנו בתמיכה הבריטית באוקראינה, וג'ונסון צפוי להכריז על חבילה חדשה של סיוע כספי וצבאי. 

יוטיוב חסמה את הערוץ של הפרלמנט הרוסי, Duma TV, בשל הפרת תנאי השימוש של הפלטפורמה. המהלך עורר זעם מצד גורמים רשמיים ברוסיה, שהזהירו את יוטיוב שהיא עלולה לעמוד בפני הגבלות בתגובה. ב"רויטרס" ציינו כי הרוסקומנדזור, הרגולטור שאחראי על התקשורת במדינה, דרש מגוגל להחזיר את הגישה ל"Duma TV" במיידי. 

מגוגל נמסר ל"רויטרס" כי החברה מחויבת לציית לסנקציות ולחוקי הסחר. "אם אנו מוצאים חשבון שמפר את התנאים וההגבלות שלנו, אנו נוקטים צעדים מתאימים. הצוותים שלנו עוקבים מקרוב אחר המצב במידה ויהיו שינויים או עדכונים". 

נציבות האו"ם לפליטים (UNHCR) עדכנה היום כי 4,441,663 אוקראינים ברחו מהמדינה מאז ה-24 בפברואר. 90% מהפליטים הם נשים וילדים. לפי הערכות  ארגון ההגירה הבינלאומי, כ-210 אלף אזרחים זרים ברחו מאוקראינה. בנוסף, כ-7.1 מיליון בני אדם עקורים מבתיהם בתוך אוקראינה עצמה.

14:20

משרד ההגנה האוקראיני האשים את רוסיה בביצוע פשעי מלחמה גם בעירייה מקריב שבאזור קייב. ראש העיר אמר אתמול כי 132 אזרחים נהרגו. 

אולגה סטפנישינה, סגנית ראש הממשלה האוקראיני , העריכה היום כי עד יוני אוקראינה תקבל מעמד של מדינה מועמדת להצטרפות לאיחוד האירופי. סטפנישינה ציינה כי אוקראינה "מוכנה להתקדם מהר" עם הגשת הבקשה להצטרף לאיחוד. זאת לאחר שנשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין, שביקרה אתמול בקייב, התחייבה להליך מהיר יותר לבחינת בקשת ההצטרפות של אוקראינה. 

בתוך כך, פון דר ליין ציינה היום בפני עיתונאים שנראה כי הכוחות הרוסיים ביצעו פשעי מלחמה כאשר התמקדו בפגיעה אזרחים. נשיאת הנציבות האירופית ביקרה אתמול בעירייה בוצ'ה, והיום לפני שעזבה את אוקראינה אמרה לעיתונאים כי "האינסטינקט שלי אומר: אם זה לא פשע מלחמה, אז מהו פשע מלחמה, אבל אני רופאה בהכשרתי ועורכי דין צריכים לחקור את זה היטב". פון דר ליין אמרה כי האיחוד האירופי עובד עם אוקראינה בחקירה משותפת כדי לאסוף ראיות לפשעי מלחמה לשימוש בתיקי משפט עתידיים. 

10:45

רוסיה ארגנה מחדש את הפיקוד על ההתקפות באוקראינה, כך לפי דיווח של ה-"BBC". כעת הגנרל אלכסנדר דבורניקוב מוביל את הפלישה. לדבורניקוב יש ניסיון רב מפיקוד על מבצעים של רוסיה בסוריה. 

8:50

נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי אמר שהמתקפה הרוסית על תחנת הרכבת  בקראמטורסק היא פשע מלחמה נוסף וקרא ל"תגובה גלובלית נחרצת". לפחות 52 בני אדם נהרגו במתקפה, בהם חמישה ילדים. בארה"ב מעריכים כי הצבא הרוסי השתמש בטיל בליסטי לטווח קצר כדי לתקוף את התחנה, דרכה ניסו אלפים מתושבי חבל דונבאס להימלט מחשש להתגברות המלחמה במזרח אוקראינה. רוסיה הכחישה את אחריותה לתקיפה. 

כלי רכב שרופים אחרי התקיפה הרוסית בתחנת הרכבת  בקראמטורסק / צילום: Reuters, Stringer

הוכרז עוצר בעיר אודסה מהערב ועד ערב יום שני. זאת בעקבות תקיפת תחנת הרכבת בקראמטורסק והחשש מתקיפות טילים נוספות. 

במשרד התובע האוקראיני מעריכים כי עד כה 176 ילדים נהרגו ו-324 ילדים נפצעו מאז תחילת המלחמה.

משרד ההגנה הבריטי פרסם הבוקר עדכונים לגבי פריסת הכוחות הרוסיים באוקראינה. הצבא הרוסי ממשיך להתמקד במתקפות באזור דונבאס, מריופול ומיקולאייב. במשרד ההגנה ציינו גם כי רוסיה ממשיכה להתמקד במטרות אזרחיות, בדומה לתקיפת תחנת הרכבת בקראמטורסק אתמול.  

בנוסף, משרד ההגנה הבריטי מעריך כי הרוסים לא מצליחים לבסס מעבר יבשתי בין קרים לדנובאס בשל ההתנגדות האוקראינית. 

לפי האנליזה האחרונה של המכון Study of War האמריקאי (ISW), הכוחות האוקראינים שומרים על השליטה בעמדות ההגנה במזרח ובדרום מערב מריופול. בנוסף, הכוחות האוקראיניים ממשיכים להדוף תקיפות רוסיות יומיות במחוזות דונצק ולוהנסק. במכון מצייינים גם כי האוקראינים כנראה הצליחו לשחרר מיידי הצבא הרוסי שטח נוסף שנמצא ממערב לעיר חרסון, דבר שמאיים על המשך השליטה הרוסית בעיר. 

לפי הערכות נציבת זכויות האדם של אוקראינה לודמילה דניסובה, הרוסים "גירשו בכוח" יותר מ-600 אלף אזרחים אוקראינים , בהם 121 אלף ילדים, לרוסיה. דניסובה ציינה כי תושבים של העיר הכבושה איזיום במחוז חרקיב מעוברים בכוח לרוסיה.

משרד המשפטים הרוסי הודיע על סגירה והפסקת הפעילות במדינה של 15 ארגוני זכויות אדם זרים, כולל אמנסטי אינטרנשיונל ו-Human Rights Watch.  המשרד מסר בהצהרה כי הנציגיות ברוסיה של הארגונים נסגרו "עקב גילוי של הפרות של החקיקה הנוכחית של הפדרציה הרוסית".