גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכירו את המנכ"ל שמתכנן להיות "נטפליקס של התחבורה השיתופית"

כשמנכ"ל גוטו גלובל גיל לייזר נתקע בפקקים, הוא לא מקטר ● הוא יודע שהגודש רק מקרב אותו למטרה: לגרום לכמה שיותר תושבי ערים לוותר על הרכב הפרטי לטובת מנוי משולב לשלל אמצעי תחבורה שיתופיים ● רגע לפני שהחברה נכנסת לבורסה בת"א, הוא מספר על המשקיעים אדם נוימן ומשפחת אונגר, מסביר שהוא לא מודאג מההפסדים ומתייחס גם למיזם השנוי במחלוקת אוטו-תל

גיל לייזר
גיל לייזר

הכתבה הוקלטה בספרייה המרכזית לעוורים ולבעלי לקויות קריאה

לפגישתנו במשרדי חברת גוטו גלובל (GoTo Global) בבית רובינשטיין בתל אביב, מגיע המנכ"ל גיל לייזר באמצעות רכב של אוטותל - מיזם התחבורה השיתופית שמפעילה גוטו בעיר. שש שנים חלפו מאז נגמל לדבריו מאחזקת רכב פרטי, והרכב היחיד במשפחה משמש לנסיעות בסופי שבוע מביתו שבשכונת כוכב הצפון בתל אביב להורים של אשתו בחיפה. אחרת, הוא אומר, אולי היו מוותרים על הרכב כליל.

גם אני שמחתי שלא הגעתי ברכב, אלא העדפתי את השאטל של הנתיב המהיר. כשהגעתי וראיתי את היקף העבודות באזור - למטה אמורה לקום תחנה של הרכבת הקלה - הבנתי שניצלתי. ואכן, אחד העובדים נכנס למשרד מרוט ועצבני, אחרי כשעתיים וחצי בפקקים.

החזון של לייזר הוא לגרום לכמה שיותר אנשים שחיים במרחב האורבני לוותר על המכונית שחונה ליד הבית, ולהתנייד במקום זאת באחד מאמצעי התחבורה השיתופיים שגוטו מציעה. מנוי שהלקוחות ירכשו יאפשר להם לנוע באופניים, בקורקינט, בקטנוע או ברכב - בהמשך תיכנס גם התחבורה הציבורית לסל הזה - ללא הגבלה, כל עוד אורכה של הנסיעה לא עולה על 15 דקות. לייזר מגדיר שהוא מתכוון להיות ״הנטפליקס של התחבורה השיתופית״.

גיל לייזר / צילום: כפיר זיו

"העולם הולך לנטפליקס, למנויים", הוא מסביר. "היום אתה משלם מחיר קבוע בחודש, ומקבל את המוצר בלי הגבלה". את המודל הזה השיקה גוטו לאחרונה בתל אביב בה היא מציעה, מעבר לרכבים לטווח ארוך וקצר, גם אופנים רגילים וחשמליים. אחרי חדירה מוצלחת לשוק במדריד, התוכנית היא להשיק את השירות ביוני בברלין.

הוא ממשיך ומשווה את השימוש גם לווייז: "אני רוצה שבבוקר, כשאת פותחת את העיניים, תלכי לאפליקציה לראות איך הכי טוב בשבילך להגיע לאן שאת צריכה. ובעתיד, גוטו גם תעיר אותך לפני הפגישה ותשאל אם את רוצה שיימצא עבורך רכב ברדיוס שלך, שיביא אותך אליה".

בינתיים לייזר צועד אל עבר היעד, מגובה בבעלי מניות חזקים כמו קבוצת שגריר שירותי רכב שמחזיקה כיום 36% מהחברה; אדם נוימן, מייסד WeWork שביולי 2020 הזרים לחברה כ־10 מיליון דולר ומחזיק ב־25% - ומשפחת אונגר, בעלת טלקאר, יבואנית רכבי קיה בישראל, שהשקיעה כ־3.5 מיליון דולר ונכנסה במרץ 2021.

אדם נוימן / צילום: Shutterstock

כדי לקבל רוח גבית נוספת ליעדי החברה, לייזר מחדיר את גוטו לבורסה התל אביבית, דרך מיזוג עם החברה הציבורית נרהטק מדיה שעוסקת בפרסום באודיו ווידאו. במקביל למהלך, גוטו יצאה לסבב גיוס של 18 מיליון דולר לפי שווי של 102 מיליון דולר, ובחודש שעבר השיגה את היעד כשגייסה 5 מיליון דולר מקבוצת הרכב הספרדית אסטרה (ASTRA), כ־6 מיליון דולר ממשקיעים קיימים וכ־7 מיליון דולר מגופים מוסדיים. "בהליכה לציבוריות", אומר לייזר, "יש אמירה שהמוצר מספיק חזק ויכול להרשות לעצמו את החשיפה הכרוכה בכך".

והתחנה הסופית? רישום כפול בנאסד"ק שתחשוף את גוטו לקהל המשקיעים האמריקאי. ואז, מכריז לייזר, רק השמיים יהיו הגבול. "בשונה מהמון שירותים אחרים, העסק הזה יכול להיות אינסופי - כי הבעיה רק מתגברת, הערים הולכות ונהיות יותר צפופות", הוא אומר. "רכב פרטי זה גם עול כלכלי של 3,500 שקל בחודש למשפחה בממוצע, בעוד שהוצאות על רכב שיתופי יכולות להסתכם ב־1,200 שקל. תחשבי כמה משפחה יכולה לחסוך. אין ספק שהעולם הולך לשם, אצלי בשכונה רוב האנשים מחזיקים רכב אחד. המשוואה הזו של רכב לעובד או רכב לתושב היא כבר היסטוריה".

ההתחלה: השכרה עם טוויסט

לייזר (44), נשוי ואב לשניים, גדל בנס ציונה לאם עובדת סוציאלית ואב איש עסקים בתחום האלקטרוניקה. אחיו הוא עו"ד ברק לייזר, היועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט, ואחותו מתגוררת באוסטרליה ועוסקת בקונדיטוריה. הוא עצמו היחיד שהמשיך את התחום של אביו, כשבגיל 21 עבר לתל אביב והתחיל לעבוד כסוכן מכירות בחברת מוצרי החשמל פיוניר (Pioneer). לאחר שלוש שנים כבר הפך למנהל השיווק - ובתוך תשע שנים כבר צמח מסוכן זוטר למנכ"ל החברה כשהוא בן 30 בלבד. בכך היה לאחד המנכ"לים הצעירים בישראל. במקביל הוא עשה תואר ראשון ושני במנהל עסקים במכללה למנהל, ותואר שני בפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב.

ההיכרות עם גוטו החלה ב־2015. אחרי 16 שנים בפיוניר, לייזר, אז עדיין מנכ"ל החברה, ניסה לגייס לסטארט־אפ שהשקיע בו את יוסי בן שלום, יו"ר שגריר ומבעלי השליטה בה. זה קרה כשלייזר החל להתעניין "בעולם של כלכלה שיתופית", כפי שהוא מספר, "בכלל שיתופיות מאוד סיקרנה אותי". הסטראט־אפ שהשקיע בו, עסק גם הוא בתחום "וכשניסיתי לעניין את יוסי, הוא אמר לי שהם לא משקיעים במיזמים, אבל אז הוא מספר לי על קאר טו גו (Car2Go), שהיתה כבר חברה יחסית בוגרת".

את קאר טו גו - הגלגול הקודם של גוטו - הקימו היזמים יונתן גדיש, נעם מרגלית ובן ניניו ב־2005. הטוויסט היה בהשכרת רכב לפי שעות, בשונה מהמודל של השכרה לפי ימים, לשימוש התל אביבים שאינם מחזיקים אוטו, אך מדי פעם נזקקים לנסיעות קצרות כמו חתונה מחוץ לעיר, קניות גדולות בסופר או קפיצה להורים בסופ"ש.

הרעיון נשמע טוב אבל בשטח לא ממש עבד, והיקף השימוש לא הצליח לייצר הכנסות שגברו על ההוצאות. גם עלות השימוש לא הייתה משתלמת במיוחד, ועבור כל שעת נסיעה נפרדו הלקוחות מ־15 שקל בתוספת 1-2 שקלים לכל קילומטר. לכן הכניסו היזמים שותפים: בתחילה את פוינטר, המפתחת מערכות לאיתור רכב וב-2009 נכנסה שגריר הציבורית, שהשקיעה בחברה במספר פעימות לאורך השנים, והגיעה עד לאחזקה של 72%, לפני ההשקעות הנוספות שדיללו אותה.

אוטו-תל: הצלחה או כישלון

חברת שגריר הייתה כאמור השער של לייזר לגוטו. למרות שהייתה הפסדית, לייזר חזר מהפגישה ההיא נלהב, ועוד באותה שנה הצטרף לחברה כמנכ"ל, כשהוא מציב שלושה יעדים: לכבוש עוד טריטוריות גיאוגרפיות מלבד תל אביב; להנגיש מוצרים נוספים מלבד מכוניות; ולהגדיל את קהל הצרכנים, בין היתר בפנייה לעסקים ולא רק ללקוחות פרטיים. לשאלת מימוש היעדים האלה עוד נגיע בהמשך.

אוטותל / צילום: O+A

אחד המהלכים הגדולים שלו היו ב־2017, כשהוביל את החברה למיזם משותף עם עיריית תל אביב. תחת המיתוג של "אוטותל", הם הציעו השכרת רכב לנסיעות קצרות ברחבי העיר, כשהעירייה מצידה כיסתה את עלויות הפעלת התשתית שכללה מיתוג חדש לרכבים, ואף העניקה לאוטותל 670 מקומות חניה, ביחס של כשני מקומות לכל רכב. אלא שלמרות ההבטחה, המיזם התקבל על ידי התושבים בקרירות. הן בשל גריעת מקומות החניה, והן בשל ההסכם המפליג בנדיבותו עם אוטותל: העירייה השקיעה 43 מיליון שקל, בעוד זו גורפת את הרווחים.

בעיריית תל אביב דוחים את הביקורת ומציגים נתונים שלפיהם עד לסוף 2021 עשו 13 אלף מנויי אוטותל 2 מיליון נסיעות, 22% מתוכם מכרו את רכבם הפרטי או ויתרו על רכישה של רכב נוסף ו־44% מהם הגבירו את השימוש בתחבורה ציבורית ושיתופית. עם זאת, חמש שנים אחרי, ובעיר של יותר מ־400 אלף תושבים - נראה שהיקף החדירה של המיזם רחוק מלהצדיק את הנדיבות. אבל לייזר מצידו מסרב לראות את המיזם ככישלון. להיפך: לדבריו מדובר בלא פחות מ"הצלחה מדהימה".

בוא תסביר.
"הצלחנו לעמוד בכל היעדים של העירייה, יש לנו היום 360 רכבים בעיר, כשכל רכב משרת בין 18 ל־20 אנשים שונים בחודש, ובסך הכול יש היום 13 אלף מנויים. תל אביב היא עיר שיתופית מדהימה. לא סתם כל החברות רוצות להיות פה. יש לה את כל התנאים: היא צפופה, יש לה בעיות חניה ויש לה סל שירותים כמו מוניות שירות ובאבל. כשיש תמיכה מקומית - ובכל עיר גדולה יש גורם שאחראי על נושא התחבורה השיתופית - זה עוזר.

"ברמת נסועה לרכב ליום אני מייצר היום יותר ממה שצריך כדי להיות כלכלי, ולכן הגדלנו את הצי בעוד 100 רכבים, ובקרוב מאוד נכריז על הגדלה גיאוגרפית ברמת גן וגבעתיים".

ומה לגבי הביקורת על כך שבזמן שהתושבים משוועים למקומות חניה, יש חניות ריקות של אוטותל שלא פתוחות לשימוש?
"אני מבין את התסכול. אבל כל העניין של מקומות חניה הולך ונגמר. העיריות מבינות שעוד חניות רק מגדילות את הגודש. במקום זה, הן משקיעות בתחבורה אלטרנטיבית, והקורונה נתנה לזה בוסט מטורף - אם היית מראיינת אותי לפני חמש שנים והייתי אומר שפעמיים בשבוע אני עובד מהבית, זה היה נשמע שיגעון".

לכבוש את ירושלים וברלין

במקביל לתל אביב, לייזר החל לנקוט צעדים גם באירופה. היעד הראשון שבחר היה מלטה, מדינת האיים הקטנה שסמוכה לאיטליה, שם הציעה החברה קטנועים לצד מכוניות להשכרה לטווח ארוך וקצר. "יש במלטה בעיות תחבורה קשות, 400 אלף תושבים ו־3 מיליון תיירים", מסביר לייזר למה בחר דווקא בה. "זה גם היה מכרז סקסי, לעשר שנים". אלא שבדיעבד, הוא אומר, לא היה בוחר במדינה האקזוטית שלדבריו "קטנה מדי, עם מרחקים גדולים בין האזורים המאוכלסים. אבל אנחנו לומדים מזה. מלטה היא שוק קטן שאנחנו עושים בו לא מעט ניסויים".

אחרי מלטה, גוטו בחרה יעד יותר יציב ובטוח: "הבנו שצריך לשנות גישה, והלכנו לעיר הכי חזקה באירופה". לייזר מתכוון למדריד, שהוא מתאר כ"עיר הכי תחרותית מבחינת תחבורה שיתופית. יש שם 20 שחקנים. אני לא צריך לחנך את הציבור".

במדריד הוא גם השיק לראשונה את המולטי מודל שגיבש. "איפה הבעיה הכי גדולה בעולם הקורקינטים והאופניים?", הוא מסביר, "מצד אחד המוצר נגיש ופרוס בכל העיר, כך שאין כמעט עלויות שיווק - אבל ההכנסה נמוכה, כי המוצר זול. ברכבים הבעיה הפוכה: שם כל נסיעה היא 20 דולר. העניין הוא שהמודעות אליהם נמוכה יותר, ותהליך ההרשמה ארוך ומחייב רישיון נהיגה. חברות ההשכרה מוציאות עשרות או מאות דולרים על שיווק. איך פתרנו את זה? בעזרת סופרמרקט תחבורתי. ברגע שיש לי הכל על אפליקציה אחת, אני מצליח להביא המון לקוחות שמצטרפים דרך כלי רכיבה - אך משתמשים גם ברכבים".
הנתונים ממדריד מראים שזה הכיוון הנכון: "בהתחלה עלה לי 77 דולר להביא לקוח", מספר לייזר, "והיום זה עולה לי 18 דולר. אני מצליח להמיר 40% מהאנשים האלה לשירותים השונים. במקום לייצר 10 דולר מלקוח שמשתמש רק בקטנוע, אני קונה אותך כלקוחה לרכב, בפחות כסף, ומייצר ממך יותר".

ורק אתם הבנתם את זה? אין עוד חברות שמציעות את כל הסל?
"אנחנו התחלנו עם זה ב־2018. אבל אין ספק שיש טרנד. החברות בתחום מדברות סופרמרקט, אבל אף אחת לא מציעה סל רחב כמונו".

את "הסופרמרקט" הזה הוא פועל להחדיר כעת גם בתל אביב - אבל בעיקר בגרמניה - בהמבורג, מינכן וברלין, לשם תיכנס גוטו כבר ביוני הקרוב. לשם כך, באוקטובר האחרון רכשה גוטו את Emmy, חברת קטנועים שיתופיים הפועלת שם, ומחזיקה ב־3,000 כלים ו־350 אלף לקוחות. תמורת הרכישה, תקבל החברה הגרמנית 25% ממניות החברה בשווי של יותר מ־10 מיליון דולר.

הרעיון לחבור לחברת קטנועים לא מקרי. בגרמניה השוק הזה רווי, ומגוון כלי התחבורה יאפשר להציע לרוכבי הקטנועים רכב לתקופות החורף שבהן Emmy כלל לא רווחית.
למרות שתקע יתד בחו"ל, הניסיונות לצאת מתל אביב לערים אחרות בארץ עלו בתוהו. גוטו התרחבה בשנים האחרונות לחיפה, ראשון לציון, אשדוד ונתניה. אלא שבדיעבד, מודה לייזר, זו הייתה טעות. "אם בעיר יש רק את השירות שלי ואין מיזמים אחרים, המשחק מורכב. להיות שחקן לבד זה הכי יקר, כיֵ צריך להשקיע הון בחינוך האוכלוסייה. לכן היום אנחנו ממוקדים בתל אביב עם שירותים ברמת גן, גבעתיים והרצליה".

למרות זאת, לייזר עדיין שואף להגיע לירושלים, אותה הוא מגדיר: "עיר קלאסית לשירות כמו אוטותל. יש בה צפיפות, יש קהל שמכיר שיתופיות - המגזר הדתי-חרדי שמשתף הכל, ויש תיירים שמגיעים לתקופות ארוכות".

"אני לא חברת מצגת"

שאיפה נוספת היא להיכנס למגזר העסקי, עם מנוי לתחבורה שיתופית כהטבה שתחליף רכב חברה. "היום אף עובד לא באמת רוצה אוטו מהעבודה. אין סיבה לשלם על זה 4,000-5,000 שקל בחודש (שווי שימוש - ה"מ)".

כבר כיום מספקת גוטו רכב ייעודי שחונה בעסק ומשמש את העובדים המגיעים בתחבורה שיתופית לפגישות עבודה במהלך היום. בין היתר השירות פועל בבנק הפועלים, ווי וורק, מאנדיי ובסה"כ אצל 1,000 עסקים בארץ. "מה היתרון?", הוא מסביר, "שבבנק הפועלים מסיימים את הפגישות בשש הולכים הביתה - במקום שהרכב יישב בחניון בלילה, אני פותח את השירות לכולם. בפן העסקי ובפן הפסיכולוגי של המנוי, אתה עושה אופטימיזציה לנכסים. ככל שהרכב עובד יותר, כולם נהנים, גם הסביבה. היום באוטותל 20 אנשים שונים משתמשים באותו רכב כל חודש. וזה במקום עוד 20 מכוניות על הכביש".

למרות ששווי החברה עולה במכפלות - מלבד הפעילות הרווחית של גוטו בישראל, החברה עדיין הפסדית. ההכנסות בתקופה שבין ינואר לספטמבר 2021 אמנם צמחו ביותר מ־20% והתקרבו ל־40 מיליון שקל, אך ההפסדים בתקופה הזו הגיעו ל־28 מיליון שקל. ובסה"כ הפסדי החברה התקרבו ל־50 מיליון שקל תוך פחות משנתיים.

שגריר כבעלת המניות המרכזית היא שספגה את ההפסדים, אך עם זאת בן שלום מפוכח: "זה לא הסטארט־אפ היחיד שמפסיד לאורך הרבה שנים. בישראל כבר היינו רווחיים, אבל בחרנו לצאת לחו"ל ולחלום בגדול".

ההחלטה להפוך לציבוריים התפתחה באופן הדרגתי, וכשהתקבלה, המיזוג נעשה עם חברת נרהטק מדיה הבורסאית, בדרך של החלפת מניות, לפי שווי של 120 מיליון דולר לגוטו. נרהטק מדיה היא חברה מתחום הפרסום באינטרנט שמתמקדת בוידאו ואודיו, שנסחרת כיום בשווי שוק של כ־70 מיליון שקל.

על גיוס ממוסדיים לא חשבתם?                                                                                  "גייסנו לאורך הדרך. גוטו יושבת על הגבול שבין סטארט־אפ לבין חברה ותיקה: אני לא חברת מצגת. אני גורר איתי את הניסיון וההיסטוריה. יש קרנות הון סיכון שבשבילן אני גדול מדי. כשהבנו שאנחנו על הגבול, האלטרנטיבה של המיזוג היא הכי נכונה". בהמשך אמורה נרהטק למכור סטארט־אפ בבעלותה, שלפי לייזר יאפשר לגוטו "להגיע לחוף מבטחים ולעצמאות פיננסית".

"הכניסה לבורסה דרך המיזוג נראית לנו כרגע הדרך הכי נכונה ומהירה לגייס כסף", מוסיף בן שלום. "אם הכל יקרה כמו שצריך, נהיה בכיס עם 30 מיליון דולר, וזה אמור להספיק לנו כדי לממש את התוכניות שלנו, ולעבור לרווחיות. אנחנו הולכים על משהו חדשני, מתחרים בשחקנים גדולים בערים החשובות באירופה בלי למצמץ".

יכול להיות שבחרתם בדרך הזו בגלל הסנטימנט השלילי לחברות עם שווי גבוה שמייצרות הפסדים?
לייזר: "כשבאנו לקרנות לפני כחצי שנה, הסנטימנט היה הפוך. אני מייצר מחזור גבוה של 24 מיליון דולר ועושה גיוס לפי 100 מיליון. כשאמרתי שאני מגייס לפי מכפיל 4, אנשים אמרו: מה דפוק בך? כי אני בא במכפיל הוגן. אצלנו הפעילות אמיתית, עם יחידה רווחית בישראל. זה לא חלום".

"אין תחרות מול הרכבת קלה"

לייזר משוכנע למדי בדרך שבה הוא מצעיד את החברה, אך יש עוד כמה אבני דרך בעולם התחבורה שגוטו תצטרך להתמודד איתן - כמו הרכבים האוטונומיים. אלא שלייזר דווקא סבור שעבור החברה שלו מדובר ביתרון.

איך בדיוק?
"אנחנו לא מנהלים נהגים, כמו אובר וגט. אנחנו יודעים לנהל נכסים ולעשות עליהם אופטימיזציה. אני לא רוצה נהג, אני יודע לנהל טעינה, חניות, ולכן אציע לך רכב אוטונומי".

אתם נהנים מהכישלון של התחבורה הציבורית. אבל בעתיד תהיה רכבת קלה.
"הפוך. זה שאין תחבורה ציבורית בשבת, זה מה שמקשה עלינו. לאנשים בישראל קשה להיפרד מהרכב הפרטי, כי אין להם אלטרנטיבה. יש אנשים שמחזיקים רכב רק בשביל סופי שבוע, לכן כל מה שיגדיל את הביטחון התחבורתי, הוא טוב עבורנו. לראייה, בכל הערים שבהן יש תחבורה ציבורית מצויינת, הצלחנו לחדור יפה.

"בסופו של דבר, כל התחבורה השיתופית מגרדת פחות מאחוז אחד מהנסועה היומית כיום, כך שהאוקיינוס הוא ענק, ולכן הפוטנציאל פה כל כך גדול".

גיל לייזר (44)

אישי: נשוי ואב לשניים, גר בתל אביב
מקצועי: מנכ"ל גוטו גלובל מאז 2015. בעל תואר ראשון ושני במנהל עסקים מהמכללה למינהל, ותואר שני בפילוסופיה מאוניברסיטת תל אביב
עוד משהו: מחזיק רכב משפחתי אחד, שלדבריו נועד רק לנסיעה להורים בסופי שבוע

עוד כתבות

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול" בישראל יבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בתל אביב; אופקו הלת' צוללת בכ-9%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 משיל מערכו 0.5% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

אבטחה פרטית / אילוסטרציה: Shutterstock

מאות אלפי דולרים בשנה: המנכ"לים שזוכים לאבטחה על חשבון החברה

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק שגם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על-מנת לפעול

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם