השקעת הפינטק שהשכיחה מהמשקיעים את ההפסד הענק של מיטב דש

חברת ליקווידיטי שבה שולט בית ההשקעות מגייסת 40 מיליון דולר מקרן אפולו לפי שווי של עד 800 מיליון דולר

אילן רביב, מנכ''ל מיטב דש / צילום: כדיה לוי
אילן רביב, מנכ''ל מיטב דש / צילום: כדיה לוי

חברת הפינטק ליקווידיטי זוכה להבעת אמון גדולה מקרן אפולו, אחת מקרנות ההשקעה הגדולות בעולם, שחתמה עימה על הסכם שבמסגרתו תשקיע אפולו, יחד עם קרנות של מיצובישי וספארק קפיטל (שכבר מחזיקות ב-20% מליקווידיטי), סכום כולל של 40 מיליון דולר במסגרת עסקת SAFE (שמאפשרת המרה עתידית של השקעה למניות). לצד משקיעים אלו ישקיעו בליקווידיטי מספר משקיעים נוספים עוד 5-10 מיליון דולר.

העסקה שנחתמה בין הצדדים מעניקה לחברת הפינטק שנמצאת בשליטת מיטב דש (44.6%) שווי של עד 800 מיליון דולר (אחרי הכסף). על פי ההסכם, אם לא תתקיים עסקת השקעה מסוימת בליקווידיטי עד תאריך מסוים שנקבע בעסקת ה-SAFE, ההמרה למניות ליקווידיטי תתבסס על שווי של 550 מיליון דולר (לאחר הכסף).

כחלק מהעסקה תעניק אפולו לליקווידיטי מסגרת אשראי מתחדשת של עד 425 מיליון דולר למשך חמש שנים.

כיום מנהלת ליקווידיטי מספר קרנות חוב באיי קיימן וסינגפור המתמחות במתן אשראי עבור חברות סטארט-אפ בצמיחה. מאז הקמתה ב-2019, העמידה ליקווידיטי אשראי מצטבר בהיקף של למעלה מ-600 מיליון דולר בעשרות חברות.

מיטב דש אומנם עדכנה כי היא לא צפויה לרשום רווח חשבונאי בעקבות העסקה, אך שווי המניה שלה זינק בכ-20% והוא משקף לחברה שווי שוק של כ-1.3 מיליארד שקל. מחיר המניה גבוה כעת מזה שבו נסחרה באוגוסט 2021, עת ספג בית ההשקעות מכה קשה: פסק דין בתביעה ייצוגית שחייב אותו להשיב יותר מ-400 מיליון שקל לעמיתים באחת מקופות הגמל שהוא מנהל, בגין גבייה ביתר של דמי ניהול.

בית ההשקעות שבשליטת משפחת סאפק ואלי ברקת רכש שליטה בליקווידיטי במסגרת הסכם ההשקעה ממרץ 2018, אז הוא השקיע כ-540 אלף דולר בליקווידיטי בתמורה ל-54% מהון המניות. כמו כן, לאחר קבלת אישור ועדת הביקורת ודירקטוריון החברה, מנכ"ל מיטב דש, אילן רביב, השקיע בליקווידיטי כ-60 אלף דולר, כנגד הקצאת מניות, המקנה לו כיום כ-4% ממניות ליקווידיטי. 

עבור מיטב דש העסקה הנוכחית בליקווידיטי היא רוח גבית להמשך צמיחה, כשהוא מצוי בעיצומה של הליך משפטי שעשוי לעלות לו כאמור בהפסד של מאות מיליוני שקלים. בעקבות פסק הדין שניתן נגדו בקיץ האחרון, שבמסגרתו חויב לשלם מאות מיליוני שקלים בגין תביעה ייצוגית, ביצע בית ההשקעות הפרשה של 423 מיליון שקל על מנת לעמוד בתשלום שהושת עליו.

כתוצאה מהפרשה זו סיים מיטב דש (שבינתיים ערער על פסק הדין לביהמ"ש העליון) את שנת 2021 עם הפסד של 414 מיליון שקל וההון העצמי שלו נחתך בכ-50% ועומד נכון לסוף השנה שעברה על 507 מיליון שקל. זאת כאשר הרווח הנקי לבעלי המניות של הקבוצה, בנטרול ההפרשה, הסתכם ב-129 מיליון שקל.

800 מיליון דולר - השווי המרבי אחרי הכסף שמעניקה העסקה לליקווידיטי

550 מיליון דולר - השווי התחתון שגוזרים תנאי העסקה לליקווידיטי