"סחיטה": גרמניה וצרפת דוחות שוב את הדרישה לתשלום ברובל על גז

בניגוד להודעות ההרגעה מאיטליה וגרמניה, נשיא רוסיה חתם על צו לתשלום ברובל בלבד על יבוא גז רוסי • מבצע בשיתוף הצלב האדום לפינוי מריופול יחל מחר • שיחות השלום בין רוסיה לאוקראינה באיסטנבול יחודשו בצורה מקוונת ביום שישי

מתקן של יצואנית הגז הרוסית גזפרום / צילום: Shutterstock, Merkushev Vasiliy
מתקן של יצואנית הגז הרוסית גזפרום / צילום: Shutterstock, Merkushev Vasiliy

17:36

צרפת וגרמניה שוב דוחות את דרישת רוסיה שמדינות אירופה ישלמו ברובלים על יבוא גז טבעי מרוסיה, כאשר ראשי המדינות טענו כי האולטימטום הרוסי שווה ערך לסחיטה. שר הכלכלה הגרמני, רוברט הבק, ציין בתדריך לעיתונאים כי הוא עדיין לא ראה את הצו החדש של נשיא רוסיה פוטין והוסיף כי גרמניה ערוכה לכל מצב, כולל הפסקת הזרמת הגז הרוסי לחלוטין. גם שר המסחר והכלכלה של צרפת ברונו לה מאייר דחה את הדרישה הרוסית.

16:47

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע ברגעים האחרונים כי רוסיה תפסיק את חוזי יבוא הגז הטבעי עם מדינות "לא ידידותיות" שלא יסכימו לתנאיה לתשלום ברובלים בלבד. לא ברור עדיין אם הצעד עליו הודיע היום פוטין יהיה תקף לגבי הלקוחות האירופיים הקיימים של רוסיה, שגרמניה ואיטליה הן המרכזיות שבהם. מנהיגי שתי המדינות דיווחו כי בשיחות פרטיות עם פוטין הבטיח הנשיא הרוסי כי אירופה תוכל להמשיך ולשלם באירו, וכי הצעד לגבי התשלום ברובלים לא יהיה תקף לגביהן.

"כדי לרכוש גז טבעי רוסי, עליהן [על הרוכשות] לפתוח חשבונות רובלים בבנקים רוסי. התשלומים על הגז יוכלו להתבצע מהחשבונות האלה החל ממחר", אמר פוטין  בנאום מצולם. "אם תשלומים אלו לא יתבצעו, נתייחס לפעולה כי ויתר מצד הרוכשות, כולל ההשלכות הצפויות. אף אחד לא מוכר לנו דבר בחינם, ואנחנו לא נבצע צדקה גם - כלומר כל החוזים הקיימים יופסקו", הדגיש נשיא רוסיה.

מוקדם יותר ראש ממשלת איטליה מריו דראגי ניסה להרגיע וציין כי הנשיא פוטין אמר לו שרכישות הגז הטבעי האירופיות מרוסיה יוכלו להתבצע באירו. "פוטין אמר כי כל החוזים הנוכחיים ישארו במקומם", הודיע היום דראגי ברומא. האמירה חיזקה את הדיווח הגרמני המוקדם יותר על התרככות מסוימת בעמדת הקרמלין.

13:15

הצלב האדום הבינלאומי הודיע כי הוא בדרכו למריופול המכותרת עם סיוע הומניטרי ויגיע לעיר ביום שישי הקרוב. צוותי ארגון הצלב האדום הבינלאומי (ICRC) יגיעו לעיר כדי לספק טיפול רפואי דחוף לאזרחי העיר שנמצאים תחת מצור מהשבוע השני לפלישה הרוסית לאוקראינה. בארגון הודיעו כי הצוותים מוכנים לבצע פינוי אזרחי מהעיר ככל שניתן. 

יואן ווטסון, דובר הצלב האדום, אמר כי על אוקראינה ורוסיה להחליט על תנאים מדויקים וזהים למבצע החילוץ מהעיר, המתוכנן ליום שישי הקרוב, והוסיף כי חייהם של עשרות אלפי אנשים תלויים בהצלחת המבצע.

"מסיבות לוגיסטיות וביטחוניות, אנחנו נהיה מוכנים להוביל את מבצע המעבר הבטוח מחר, בכפוף לכך שכל הצדדים יסכימו בדיוק על אותם התנאים, כולל מסלול הפינוי, זמן ההתחלה ואורך המבצע", כך לדברי ווטסון ממטה הארגון בז'נבה.

מוקדם יותר, סגנית ראש הממשלה האוקראינית אירינה ורצ'וק אמרה כי ממשלת אוקראינה מתכננת לשלוח למריופול שיירה של 45 אוטובוסים מהעיר ז'פוריזיז'ה שיעשו מסע של 220 קילומטר לעיר. לפחות 17 אוטובוסים כבר החלו את מסעם, לפי משרד רה"מ אוקראינה.

08:20

רוסיה ואוקראינה יחדשו מחר את שיחות השלום ויקיימו אותן באופן מקוון. ב"גרדיאן" מדווחים כי גורם בכיר באוקראינה אמר כי פוטין וזלנסקי עשויים להיפגש בקרוב, אך הקרמלין מנמיך את הציפיות בנוגע לפריצת דרך. כזכור, זלנסקי אמר אמש כי "כרגע יש רק מילים, שום דבר קונקרטי".

06:34

ג'רמי פלמינג, ראש סוכנות הביון הבריטית GCHQ (מטה התקשורת הממשלתית של בריטניה), אמר אמש (ד') כי יש מידע מודיעיני חדש שמראה שמספר חיילים רוסים המוצבים באוקראינה חיבלו בציוד שלהם ואף הפילו בטעות את אחד מהמטוסים שלהם, כך מדווחת רויטרס.

"ראינו חיילים רוסים שחסרים להם כלי נשק ומורל - הם מסרבים לבצע פקודות, מחבלים בציוד שלהם ואפילו הפילו בטעות כלי טיס שלהם", אמר פלמינג בנאום שנשא באוסטרליה. לדבריו, "פוטין לחלוטין שגה בהערכת המצב. אנחנו מאמינים שיועציו חוששים לספר לו את האמת".

סוכנות הביון GCHQ מיירטת תשדורות מכל העולם כדי לזהות ולשבש איומים על בריטניה, ויש לה קשר הדוק עם הסוכנות האמריקאית לביטחון לאומי ועם סוכנויות נוספות באוסטרליה, קנדה וניו זילנד - כולן בנות הברית המודיעינית "חמש העיניים" ומשתפות ביניהן מודיעין אותות. ב-2017 פורסם כי ישראל היא חברה משקיפה בברית.

משרד ההגנה של רוסיה אומר כי הכוחות המזוינים שלו מקצועיים ומבצעים את תפקידם באוקראינה בהצלחה רבה. לפי המשרד, המערב מפיץ שקרים נגד המבצע בניסיון להפיל את רוסיה.

במקביל, נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, פרסם הלילה סרטון ובו אמר כי שום דבר "קונקרטי" לא יצא משיחות השלום עם רוסיה: "כן, יש תהליך משא ומתן, אבל בינתיים אלו רק מילים - שום דבר קונקרטי".

לדברי זלנסקי, כל נסיגה מאזור קייב נבעה מההתנגדות האוקראינית: "אנחנו יודעים שזו לא נסיגה, אלא ההשלכות של עבודתם של המגינים שלנו. אנחנו גם רואים שבמקביל יש הצטברות של חיילים רוסים לתקיפות חדשות בדונבאס - ואנחנו מתכוננים לזה".