קורצת לאוליגרכים: שר החוץ הטורקי מזמין את אילי ההון הרוסים

שר החוץ הטורקי הכריז בפורום דוחא כי מדינתו תשמח לקבל את אילי ההון הרוסים, "כל עוד העסקאות עומדות בדין הבינלאומי" • מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה, טורקיה "מהלכת בין הטיפות", כאשר מצד אחד היא תלויה בנשק ובאנרגיה הרוסית ומהצד השני המשבר הכלכלי במדינה מחייב אותה לשתף פעולה עם מדינות המערב

נשיא טורקיה, רג’פ טאייפ ארדואן / צילום: Reuters
נשיא טורקיה, רג’פ טאייפ ארדואן / צילום: Reuters

מקלט לאוליגרכים? שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושאולו הכריז אתמול (ש') כי מדינתו תשמח לקבל את אילי ההון הרוסים, "כל עוד העסקאות עומדות בדין הבינלאומי". בכך, צ'בושאולו המשיך את הקו של אנקרה, שמחד גיסא מכריזה על עמידה ב"אמנת מונטרה" וחסימת מצרי הבוספורוס והדרדנלים למעבר ספינות מלחמה לים השחור, אך מאידך גיסא מתנגדת בתוקף להשתת סנקציות על רוסיה.

אמנת מונטרה נחתמה ב-1936 בין טורקיה, בריה"מ, בריטניה, יוגוסלביה, רומניה, יפן, יוון, צרפת, בולגריה ואוסטליה, ונועדה לקבוע את מעמד הסמכויות במצרי הבוספורוס והדרדנלים שמקשרים אל ומהים השחור. לפי האמנה, הסמכות במצרים שייכת לטורקיה, ששולטת בשתי גדות המצרים - וגם לה עומדת הסמכות לסגור את המצרים בשעת מלחמה למעבר ספינות צבאיות. ובצעד זה אכן אנקרה נקטה, אף שהוא כמעט חסר השפעה על המלחמה הקיימת באוקראינה משום שרוסיה מפעילה את צי הים השחור - שלא תלוי בפעילותו בצורך לנוע מחוץ לים השחור פנימה.

במענה לשאלת כתבת CNBC בפורום דוחא, צ'בושאולו השיב: "אנחנו מיישמים סנקציות שאושרו באו"ם, כך שאם אזרחים רוסים רוצים לבקר בטורקיה, כמובן, שהם יכולים. רוסים מגיעים כעת לטורקיה. אין בעיה". בנוגע לסוגיית ההשקעות והעסקים, צ'בושאולו הוסיף כי "אם הכוונה לאוליגרכים, אז כמובן שהם יכולים לעשות את כל העסקים בטורקיה אם הם חוקיים ולא מנוגדים לחוק הבינלאומי, אני אשקול. אם זה יהיה מנוגד לחוק הבינלאומי, אז זה סיפור אחר".

בצל המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, טורקיה שרויה בסיטואציה אנרגטית דומה לזו של אירופה, שמקבלת כ-40% מתצרוכת הגז הטבעי שלה מרוסיה. עם זאת, תלותה של אנקרה במוסקבה רחבה יותר - וכוללת גם תלות צבאית במערכות הנ"מ מסוג S-400. בוושינגטון אמנם ציפו שיצליחו לגרום לטורקיה לעזוב את שיתוף הפעולה הצבאי עם רוסיה בתמורה להשבתם לפרויקט מטוסי ה-F35, אך באנקרה הבהירו במהרה שזה לא נמצא על הפרק.

האם אברמוביץ' בדרך לטורקיה?

בד בבד, שתי היאכטות של האוליגרך, הבעלים של צ'לסי רומן אברמוביץ', עגנו בשבוע החולף בעיר החוף הטורקית בודרום, בתום שייט מהעיר טיבאט במונגטנגרו. לאחר מכן הגיעו הדיווחים בטורקיה על מו"מ בין אברמוביץ' לבין נשיא מועדון הכדורגל גוזטפה, מהמט ספיל, בנוגע לרכישת הקבוצה מתחתית טבלת הליגה הבכירה המקומית.

ככל שאברמוביץ' יעביר את נכסיו ואת הונו לטורקיה, מדובר יהיה בסיטואציה שמשרתת את האינטרסים של שני הצדדים. האוליגרך מתרחק מהסנקציות, ואנקרה עשויה למצוא מענה מסוים מהאוליגרכים למצב הכלכלי הנורא שבו שרויה המדינה.

סוגיה שבה טורקיה עוסקת, בדומה לישראל, היא התיווך בניסיון להביא להפסקת אש בין רוסיה לאוקראינה - וגם כאן, משום שהיא מסרבת להצטרף לסנקציות על מוסקבה.

למעשה, טורקיה נמצאת במלחמה הזו בין הפטיש לסדן כי אוקראינה היא יעד היצוא המרכזי של המל"טים מתוצרת טורקית "בייראקטר". אם המלחמה תסתיים בקריסה מוחלטת של קייב, ובהפיכת אוקראינה למעין מדינת חסות של רוסיה, אז באנקרה מבינים שהתעשייה הביטחונית שלהם תיפגע קשות. לכן, בטורקיה שואפים לסיים את המלחמה כמה שיותר מהר ועם כמה שפחות נזקים לאוקראינה.