גייסו 150 מיליון דולר והפכו לחד קרן: ב-RapidAPI מתכננים להכפיל את מספר העובדים בישראל

ראפידAPI, שהוקמה בשנת 2015, מציעה מרקטפלייס של ממשקי תכנות יישומיים למפתחי אפליקציות ואתרי אינטרנט • את הגיוס הוביל משקיע חדש, ענק ההשקעות היפני סופטבנק, והשתתפו בו קומרה קפיטל וסיטי ונצ'רס לצד המשקיעים הנוכחים

אידו ג'ינו, מייסד ומנכ''ל RapidAPI / צילום: Damian Marhefka
אידו ג'ינו, מייסד ומנכ''ל RapidAPI / צילום: Damian Marhefka

במהלך תקופת הגיוסים האחרונה בתעשיית ההייטק נרשמה ירידה בשווי החברות. "כשאנחנו מסתכלים על מכפילים של חברות שגייסו בספטמבר-אוקטובר בשנה שעברה, המכפילים אכן היו הרבה יותר גבוהים, אפילו פי שניים", כך אומר לגלובס אידו ג'ינו, מנכ"ל ומייסד RapidAPI. חברת ראפידAPI הודיעה היום (ד') על השלמת גיוס D של 150 מיליון דולר לפי הערכת שווי של מיליארד דולר, מה שמכניס אותה למועדון חדי הקרן. הגיוס לא כלל סיבוב סקנדרי, במסגרתו מתקיימת מכירת מניות העובדים למשקיעים.

את הגיוס הוביל משקיע חדש, סופטבנק, והשתתפו בו קומרה קפיטל וסיטי ונצ'רס - לצד המשקיעים הנוכחים כמו קרן ויולה צמיחה, קרן ההשקעות M12 של מיקרוסופט, קרן גרוב הישראלית, גרין ביי וקרן אנדריסן הורוביץ'. ג'ינו מרוצה מהשווי שגויס. "אולי אם היינו עושים את זה בתזמון טוב יותר, השווי היה עולה יותר. אבל אני לא בטוח שזה בריא בטווח הארוך לחברות האלו שרצות לגייס במכפילי שווי מטורפים", הוא קובע. הוא מחדד, "מצד אחד השווי שלנו הוא גבוה ואנחנו מרוצים ממנו, ומצד השני אני לא מודאג שמשהו לא יצליח ונצטרך לרדת בעתיד. אני מרגיש בנוח עם המספר".

ראפידAPI, שהוקמה בשנת 2015 ע"י המנכ"ל אידו ג'ינו (אז בעודו בן 18) ומיקי חסלבסקי, מציעה מרקטפלייס של ממשקי תכנות יישומיים (APIs) למפתחי אפליקציות ואתרי אינטרנט. ממשקי התכנות היישומיים (API) הם ערכות קוד ופרוצדורות מוכנות בהן יכולים מתכנתים להשתמש כדי להטמיע, למשל, סליקת תשלומים או מפות בתוך אפליקציות ואתרים. כך למעשה זה מאפשר להטמיע ערכות מוכנות במקום לפתח אותן בעצמם, וכך מורידים עלויות וחוסכים זמן יקר של פיתוח. החברה מנסה לענות בפועל על אתגר המחסור במפתחי תוכנה. לצד זאת, בכך שכל ה-APIs נמצאים דרכם, הם יוצרים סטנדרט מסוים, כך שאם מפתח ירצה להחליף API באחר מסיבות שונות, הוא יוכל לעשות את זה בפשטות.

החברה לא חושפת הכנסות, על פי ההערכות בשוק לחברה יש הכנסות בעשרות מיליוני דולרים. בשנת 2021, ההכנסות של ראפידAPI גדלו בכ-110%. לראפיד יש לקוחות משלל התחומים כמו תחום הבנקאות והביטוח עם Guardian, Vanguard ו-Principal, חברות טק כמו אפל, סיסקו, רובין-הוד ועוד, ולצד מותגי אופנה (Levis), חברות אנרגיה (Exxon), חברות רכב ועוד.

"מבחינתנו זו אבן דרך מעניינת וחשובה"

לפי החברה, מעל ל-4 מיליון מפתחים ברחבי העולם משתמשים בשירותיה (גידול של כמיליון משנה שעברה) והגדילה את צפי ההכנסה השנתי (ARR) שלה ביותר מ-100%. אחד האתגרים שראפידAPI מתמודדת איתו הוא רמת זמינות ומצוינות מאוד גבוהה - מתוך שהרבה מפתחים ולקוחות מסתמכים על השירות של ראפיד, עליהם לספק מוצר פעיל וזמין כל הזמן. אם בראפיד יש תקלה או קריסה, כל שירות המשתמש ב- API מהספרייה יכול להיות מושבת. כך שלמעשה ראפיד חייבת להחזיק בתשתיות מאוד חזקות, והצוות הישראלי הוא זה שמוביל את העניין בהיבטי הפיתוח.

הגיוס הנוכחי, שמותג בהודעה לתקשורת כ"התמנון שהפך לחד-קרן" (הלוגו של החברה הוא תמנון) יאפשר לחברה להרחיב את הפלטפורמה שלה, להציג כלי API חדשים והתקדמות בצמיחת החברה. החברה מעסיקה 150 עובדים כיום ברחבי העולם, בישראל כ-50 עובדים בתחומי הפיתוח, ולאחר הגיוס המדובר, החברה מעמידה לעצמה יעד שאפתני ואגרסיבי במיוחד: להכפיל את מספר העובדים הישראלים ל-100.

"מבחינתנו זו אבן דרך מעניינת וחשובה", אומר לגלובס אידו ג'ינו, המייסד והמנכ"ל RapidAPI. "מה שמעניין ומלהיב, זה לא רק המוצר החזק, אלא גם קהילת המפתחים החזקה שמשתמשת בראפיד כל יום והם הסיבות לכך שהגדלנו את החברה והגענו לשווי שכזה. מזה אנחנו באמת מרוצים ואחרי כל הדברים האלו, זה אומר שעשינו עבודה טובה".

על מנת להגיע לשווי שכזה, היה לראפידAPI עזרה מאדם מוכר. "הבנאדם שאנחנו עובדים איתו בסופטבנק, נגראג' קשיאפ, מכיר אותנו כשניהל את קרן ההשקעות של מיקרוסופט והשקיעה בנו בסבב B. הוא ישב בבורד שלנו בעבר, והוא מכיר את החברה ואיך אנחנו עובדים. כשהבנו שהגיע הזמן לעשות עוד סבב, די מהר הבנו שזה ריאלי ויעבוד", אמר. נכון לעכשיו ראפידAPI לא רווחית, אבל למעשה הם הגיעו לשלב שכשהם מעוניינים להיות רווחיים הם יכולים לעשות זאת. בכל רגע נתון הם יכולים להוריד את קצב הגדילה ולהגיע לרווחיות, אבל נראה שככל שיש כסף זמין והם יכולים לגדול, הם יעשו זאת.

בראפיד מתגאים שאין באמת מתחרה רצינית נגד המרקטפלייס שלהם מבחינת היקף האפשרויות. עם זאת, לחברה יש כמה מתחרות מבחינת כלי פיתוח ה-APIs. חברת Postman, חברה חדשה שצמחה משנת 2014 ומהווה פלטפורמה לבנייה ושימוש בממשקי API. על פי אתר החברה, יש לה 500 אלף חברות שמשתמשות בה, כמו שופיפיי, טוויטר ועוד. באחרונה גייסה בסבב D 225 מיליון דולר, לפי שווי של 5.6 מיליארד דולר. לצד החברה הזו, יש את השחקניות הוותיקות, ספקית התוכנה לניהול API, Apigee, שנרכשה על ידי גוגל ב-2016 בעסקה בשווי 625 מיליון דולר ואת פלטפורמה לאינטגרציה, ממשקי API ואוטומציה, Mulesoft, שנרכשה ע"י סיילספורס ב-2018 תמורת 6.5 מיליארד דולר.