החברה שמפרקת את ההון של הבנקים הפכה לחד קרן

קפיטוליס, סטארט-אפ המאפשר לבנקים לחלוק הון ביניהן על מנת להקטין את הסיכון המוטל על כל אחד מהן, הודיע על גיוס הון בגובה 110 מיליון דולר - לפי שווי חברה של 1.6 מיליארד

גיל מנדלזיס, מנכ''ל ומייסד קפיטוליס / צילום: אייל טואג
גיל מנדלזיס, מנכ''ל ומייסד קפיטוליס / צילום: אייל טואג

מהו בנק? האם הוא מוגדר על ידי ההון שצבר, על ידי בסיס הלקוחות או על ידי השירות שהוא מספק? עד שנת 2008 הבנקים היו טרודים בצבירת הון תחת ההנחה שככל שנצבר יותר ממנו, כך הריבית עליו תהיה גבוהה יותר ורווחיהן יגדלו. אלא שאז הגיע משבר הבנקים הגדול ואיתו רגולציה שמגבילה את יכולתם של הבנקים ליטול סיכונים באמצעות ההון הפרטי שלהן.

"עד שנת 2008 הבנקים רצו לצבור כמה שיותר הון והם עשו זאת בין השאר באמצעות מינוף," אומר גיל מנדלזיס, מייסד משותף ומנכ״ל קפיטוליס (Capitolis) שבעברו ישב גם בוועדת המט"ח של הפדרל ריזרב. "אבל הרגולטורים הציבו להם תמרור והעלו להם את המחיר של ההון, ככל שהוא גדל. קיימת מערכת כללים שאומרת למעשה, שככל שהבנק גדול יותר, כך הוא יכול לסכן פחות הון משלו בפוזיציות מסחר רוויות סיכון".

השינוי בפרדיגמה הביא את מנדלזיס להקים את קפיטוליס, חברת סטארט-אפ המאפשרת לבנקים לחלוק הון ביניהן על מנת להקטין את הסיכון המוטל על כל אחד מהן. "הבנתי שהבנקים יצטרכו לשנות את המודל העסקי שלהן, להיות יותר יעילים ובמובנים מסוימים להתנהג בצורה יותר 'פינטקית' וכאשר הם יצטרכו להשתמש בהון - אנחנו נמצא להם שותפים", אומר מנדלזיס.

היום (ג') הודיעה החברה על גיוס 110 מיליון דולר לפי שווי חברה של 1.6 מיליארד, לאחר שהחברה שילשה את הכנסותיה בשנה האחרונה. אל המשקיעות הקיימות - קרן העל האמריקאית אנדריסן הורוביץ, אינדקס, ספארק, ג'יי פי מורגן, סקויה, ואס קפיטל, מצטרפות קרנות הפינטק Canapi, 9Yards, ובנק הלוואות הטכנולוגיה SVB שמובילות את הסיבוב הנוכחי. יחד איתם, יצטרפו לדירקטוריון החברה ג'פרי גולדשטיין, לשעבר תת שר האוצר האמריקאי וג'ורג' אוסבורן, שכיהן כשר האוצר בממשלת בריטניה.

"למרות הרגולציה, כמות הנכסים בעולם שמחפשים שירותי בנקאות מסחרית כמו סליקה מסחרית או ברוקראז' הולכת ועולה, אבל מספר הבנקים שיודעים לתת את השירות הזה הצטמצמה, " אומר מנדלזיס. "מצד שני ההשקעה בטכנולוגיות כאלה עולות מיליארדי דולרים וחברות פינטק חוששות מלהיכנס לאזורים האלה. הפתרון שמצאנו היה להפריד את מרכיב השירות ממרכיב ההון. הבנו שהעתיד של הבנקאות בשוק ההון הוא בנקים הפיכתם לפלטפורמות - הם יתנו שירותים ויבנו טכנולוגיה, אבל ישתמשו בכמה שפחות הון".

מחקה יותר מ-13 טריליון דולר בפוזיציות לא הכרחיות

קפיטוליס משדכת בין בנקים וגופים פיננסיים על מנת שאלה ישתתפו בהחזקת פוזיציות מסחר על מנת לשחרר אותן לבצע עסקאות נוספות. לפי הודעתה, היא הצליחה למחוק מאז הקמתה למעלה מ-13 טריליון דולר בפוזיציות לא הכרחיות ליותר מ-100 גופים פיננסיים, בהם סיטי בנק וג'יי פי מורגן.

קפיטוליס, המכנה את עצמה כ"אייר בי אנד בי של הבנקים", מעסיקה כבר 160 עובדים, מחציתם בתל אביב והשאר בניו יורק ובלונדון. היא הוקמה על ידי מנדלזיס, שהקים ומכר את טריאנה שנמכרה ל-ICAP ב-250 מיליון דולר בשנת 2007, וסיפקה מערכת לאוטומציה של עיבוד וסליקה לתחום הברוקראז' הבין בנקאי (מסחר בין מוסדות פיננסיים).

על פי מאגר PitchBook, סיבוב הגיוס הקודם שלה, שנסגר לפני כשנה, נתן לחברה שווי של 375 מיליון דולר אחרי הכסף. הסיבוב הנוכחי, יש לציין, איננו כולל מרכיב סקנדרי, מהלך המקובל בשנים האחרונות לרכישת מניות מהעובדים הוותיקים והיזמים על באמצעות המשקיעים.