דיווח: כוחות רוסים הפציצו תיאטרון במריופול ששימש מקלט למאות בני אדם

ג'ו ביידן יעביר מימון לאוקראינים לטובת 800 מערכות הגנה נגד מטוסים, 9,000 ערכות מיגון לחיילים האוקראינים ו-7,000 מקלעי זרוע, וכן משגרי טילים, רימונים ורובים • נשיא אוקראינה זלנסקי התקבל בתשואות בנאומו בקונגרס, ביקש סיוע צבאי ודרש להגביר את הסנקציות 

הפגזות במריופול, אוקראינה / צילום: Mstyslav Chernov
הפגזות במריופול, אוקראינה / צילום: Mstyslav Chernov

19:27

בעיתון "הגרדיאן" הבריטי מדווחים, כי לפני שעה הכוחות הרוסים הפציצו את מבנה התיאטרון שבעיר מריופול, בעודו משמש כמקלט למאות בני אדם. 

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן גינה את המתקפה הרוסית וכינה אותה כ"עלבון לעולם". בתוך כך, הממשל האמריקני התחייב לשלוח לוקראינה סיוע הומינטרי וצבאי, בשווי של 800 מיליון דולר.

המימון נועד לרכישת 800 מערכות הגנה נגד מטוסים, 9,000 ערכות מיגון לחיילים האוקראינים ו-7,000 מקלעי זרוע, וכן משגרי טילים, רימונים ורובים. 

17:20

העיתון הכלכלי פייננשל טיימס מדווח כי אוקראינה ורוסיה התקדמו משמעותית במשא ומתן ואף ניסחו תוכנית שלום עתידית בת 15 סעיפים, הכוללת נסיגה והפסקת אש של הרוסים - אם קייב תכריז על ניטרליות ותקבל מגבלות על צבאה.

התוכנית, שנדונה לראשונה ביום שני האחרון, קובעת כי אוקראינה תוותר על שאיפותיה להצטרף לנאט"ו ותבטיח כי לא תארח בשטחיה בסיסים צבאיים זרים, בתמורה להגנה רוסית מפני בנות בריתה כמו ארה"ב, בריטניה וטורקיה.

עם זאת, הבכירים האוקראינים עודם סקפטיים בנוגע לעסקה העתידית וחוששים כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אינו מחויב לשלום. לפי טענתם, רוסיה עשויה לקנות זמן כדי לחדש כוחות ושוב לתקוף את אוקראינה.

16:31

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר היום כי "המערב לא יצליח" במה שהוא קרא לו נסיון לשליטה עולמית ופירוק רוסיה. "אם המערב חושב שרוסיה תעצור, הוא לא מבין את רוסיה", אמר פוטין לאחר 21 ימים שצבא מדינתו מתקיף את אוקראינה. הוא הוסיף כי הסנקציות הכלכליות נגד רוסיה לא יעילות ולטווח קצר בלבד. נשיא רוסיה האשים את מדינות המערב בכך שהן רצו להטיל את הסנקציות על המשפחות הרוסיות ללא קשר למלחמה וכי העולם מנהל מלחמת דיסאינפורמציה נגד רוסיה. פוטין ציין כי רוסיה אינה מתכננת לכבוש את אוקראינה, מוכנה לדון בפירוזה של אוקראינה, והאשים שוב את המערב בהתנכלות מכוונת לכלכלת מדינתו.

במקביל, היועץ הבכיר לנשיא אוקראינה מיכאילו פודוליאק צייץ בטוויטר כי עמדת אוקראינה בשיחות עם רוסיה ספציפית מאוד, עם דרישות להפסקת אש מיידית ונסיגת הצבא הרוסי מאוקראינה שמחייבות התייחסות. פודוליאק ציין כי נדרשת גם שיחה בין נשיאי שתי המדינות. היועץ התייחס לכל הנקודות במשא ומתן בין המדינות בווידיאו שהעלה בחשבונו.

מוקדם יותר היום, דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב, אמר לתקשורת הרוסית כי "אין כל מניעה" לשיחות בין ולדימיר פוטין לוולודימיר זלנסקי.

16:02

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נאם בפני הקונגרס האמריקאי בווידיאו לינק והתקבל במחיאות כפיים סוערות של חברי שני הבתים. זלנסקי אמר כי קייב מופגזת ללא הרף, אך אזרחיה לא חשבו להיכנע לרגע אחד. נשיא אוקראינה אמר כי רוסיה הפכה את השמיים האוקראינים "למקור למוות לאלפים" ושוב הזכיר כי אוקראינה נלחמת במלחמה הגדולה ביותר באירופה מאז מלחמת העולם השנייה. הוא ציין את מתקפת הטרור ב-9 בספטמבר 2011 על מכרז הסחר העולמי, "גם שם אנשים תמימים נהרגו ונפגעו".

זלנסקי ביקש סיוע מארה"ב והדגיש כי הדרך היחידה להגיב ל"טרור הרוסי" היא להכריז על שמי אוקראינה כאזור ללא טיסה. הוא אמר כי "אוקראינה אסירת תודה על התמיכה אך היא זקוקה ליותר", והפציר בקונגרס להטיל סנקציות נוספות על רוסיה עד ש"מכונת הצבא הרוסית תיעצר". הנשיא האוקראיני הכריז כי "השוק הרוסי מלא בדם שלנו" ודחק בחברות האמריקאיות לצאת מיד מכל השווקים במוסקבה. "שלום חשוב יותר מהכנסות", לדבריו.

נשיא אוקראינה סיכם את נאומו בפנייה ישירה לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן וביקש ממנו להתערב יותר במלחמה. "השלום בארצך לא תלוי יותר רק בך ובאנשייך, הוא תלוי בקרובים אלייך, בחזקים", אמר זלנסקי, "אנשים חזקים אינם דווקא גדולים. אדם גדול הוא אדם אמיץ ומוכן להילחם למען חיי אזרחיו ואזרחי העולם". בשלב זה זלנסקי החל להתרגש ואמר "הנשיא ביידן, אתה המנהיג של העם שלך. אני מקווה שתהיה המנהיג של העולם. להיות מנהיג העולם משמעותו להיות מנהיג של שלום". הוא הודה שוב לחברי הקונגרס וסגר את קישור הווידיאו לקול תשואות חברי הקונגרס.

14:34

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ינאם בפני חברי הכנסת בשיחת וידאו ביום ראשון הקרוב 20/3 בשעה 18:00. יושב-ראש הכנסת, ח״כ מיקי לוי, אישר את ההודעה: ״לכבוד יהיה לי ולכנסת לארח את הנשיא זלנסקי לנאום בפני חברי הכנסת, בשעה קשה זו בה ניצב העם האוקראיני״.

13:30

לאחר דיווחים בתקשורת המקומית, שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה הודיע רשמית כי צבא רוסיה חטף את ראש עיריית סקדובסק וסגנו. קולבה הודיע על החטיפה בחשבון הטוויטר שלו.

12:54

משלחות פולין, צ'כיה וסלובניה עזבו את קייב וראשי הממשלות שבו בביטחה לבתיהם, צייץ בטוויטר דובר ממשלת פולין פיוטר מולר. ראשי הממשלות היו הראשונים לבקר בקייב מאז החלה הפלישה הרוסית לאוקראינה.

12:41

העיר זפוריז'יה במרכז אוקראינה הופגזה לראשונה מתחילת הפלישה למדינה, כך דיווחו רשויות המחוז היום. אולקסנדר סטארוח, ראש הממשל האזרחי במחוז, כתב בערוץ הטלגרם שלו כי תחנת הרכבת והגנים הבוטניים בעיר נפגעו, אך ללא אבידות בנפש. צבא אוקראינה אישר את ההודעה והוסיף כי המתקפה בוצעה באמצעות שני טילים, רק אחד מהם התפוצץ.

ז'פוריז'יה משמשת כעת כעיר מקלט לאזרחים שנמלטים ממריופול שנמצאת תחת מצור של הצבא הרוסי ויותר מ-3,000 אזרחים כבר נמלטו אל העיר ממריופול.

12:14

סגן שגריר ישראל באוקראינה, יואב ביסטריצקי, העביר אתמול (ג') לסגן ראש העיר לביב, אנדריי מוסקלנקו, שישה מגה-גנרטורים שיבטיחו אספקת חשמל סדירה לבתי חולים ותשתיות אזרחיות חיוניות בעיר. הגנרטורים הללו הינם סיוע של משרד החוץ באמצעות מש״ב, סוכנות הסיוע הלאומית של ישראל, והגעתם לאוקראינה התאפשרה בזכות פעילות אינטנסיבית של מספר שגרירויות ברחבי אירופה.

שגריר ישראל באוקראינה, מיכאל ברודסקי: ״העברת הגנרטורים לעיר לביב תסייע לרשויות להתמודד עם מצב הומניטרי קשה שנוצר בעקבות הגעת מאות אלפי פליטים. בשעה קשה זו ישראל ממשיכה לסייע לעם באוקראינה - בקרוב יוקם באזור בית חולים שדה המיועד לטיפול בפליטים״.

11:20

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר הבוקר כי שיחות השלום בין רוסיה לאוקראינה "אינן קלות", אך יש "תקווה לפשרה". שר החוץ הוסיף כי "המתווכים שלנו אומרים כי המשא ומתן אינו קל מהסיבות הברורות. עם זאת, יש תקווה מסוימת כי נגיע לפשרה". לברוב ציין בראיון לרשת החדשות הממלכתית RBC ברוסיה כי הבעיות, לטעמו, שניצבות בפני ההסכם כעת הן לא רק הניטרליות של אוקראינה ופירוזה אלא גם ביטחונם של תושבי מזרח אוקראינה הרוסים, במובלעות הבדלניות בלוהנסק ודונצק.

11:05

הצבא האוקראני פתח במתקפות נגד הרוסים  "בכמה אזורים מבצעיים", כך צייץ היום היועץ לנשיא אוקראינה מיכאילו פודוליאק. "זה משנה באופן רדיקלי את עמדות הצדדים", כתב פודוליאק אך לא מסר פרטים נוספים. 

התובעת הכללית של אוקראינה אירינה ונדיקטובה כתבה היום בפייסבוק שעד כה נהרגו 103 ילדים במלחמה. הכוחות הרוסיים תקפו יותר מ-400 מוסדות לימוד, ו-59 מתוכם הושמדו. 

10:30

שירותי החירום במחוז חרקיב אמרו הבוקר כי לפחות 500 מתושבי העיר נהרגו מאז הפלישה הרוסית. הלילה הפגיזו הכוחות הרוסיים שני בתי מגורים בעיר, ושני בני אדם נהרגו.

בתוך כך, שר הפנים האוקראיני אמר הבוקר כי 20 אלף בני אדם הצליחו לברוח מהעיר מריופול. עם זאת, מאות אלפים נשארו נצורים בעיר ללא חשמל, ללא חימום וללא מים ותחת הפצצות. לפי הערכות הרשויות באוקראינה, לפחות 2,500 מתושבי העיר נהרגו ויותר מ-200 אלף נזקקים לחילוץ דחוף.

משרד ההגנה הבריטי אמר הבוקר כי הרוסים מתקשים להתקדם באוקראינה. באנליזה שפורסמה בטוויטר, המשרד ציין כי החיילים הרוסים מתקשים לשמור על ההתקדמות באוקראינה בשל תנאי השטח. האוקראינים פוצצו גשרים רבים כדי להאט את התקדמות הרוסים, ומשרד ההגנה הבריטי ציין כי לפעולה זו "מילאה תפקיד מרכזי בבלימת ההתקדמות הרוסית". 

שרת ההגנה של הולנד אמרה היום כי הולנד ומדינות נאט"ו נוספות ימשיכו לספק נשק לאוקראינה. "לאוקראינה יש את הזכות להגן על עצמה, ואנחנו נמשיך לתמוך בה", אמרה השרה. 

6:50

בנאום שנשא לאומה, אמר וולודימיר זלנסקי, נשיא אוקראינה כי "שיחות הפסקת האש ממשיכות והן נראות יותר מציאותיות כעת". זלנסקי צפוי לדבר היום בפני הקונגרס בארה"ב. 

ביקורם של מנהיגי פולין, צ'כיה וסלובניה הסתיים בכך שמנהיגי המדינות הבטיחו לעזור לקייב. ראש ממשלת צ'כיה אמר לזלנסקי כי "אתה לא לבד. אירופה עומדת לצידך". 

הסנאט בארה"ב העביר החלטה שמגנה את ולדימיר פוטין כפושע מלחמה, בעוד ביידן צפוי להכריז על 800 מיליון דולר נוספים ב"עזרה ביטחונית" אשר ילכו לאוקראינה. 

בניסיון למנוע את משבר האנרגיה שנוצר בעקבות סנקציות בריטיות נגד רוסיה, בוריס ג'ונסון טס היום לערב הסעודית ולאיחוד האמיריות וצפוי לבקש ממדינות המפרץ לייצר יותר נפט במטרה להפחית את התלות של בריטניה ברוסיה בנושא האנרגיה.