אל על תשעבד לטובת הפניקס את מועדון הנוסע המתמיד בתמורה להלוואה של 130 מיליון דולר

התקדמות במו"מ בין אל על לקבוצת הפניקס: הלוואה בהיקף של 130 מיליון דולר תינתן לחברת התעופה, שתשעבד לטובת הפניקס את מועדון הנוסע המתמיד • לאור זאת, הריבית שעל בסיסה תחושב ההלוואה ירדה לכ-5.5%-7% • במקביל, ייתכן כי אל על תבחן הכנסת שותף נוסף למועדון

מטוס אל על / צילום: דני שדה
מטוס אל על / צילום: דני שדה

התקדמות במשא-ומתן בין אל על  לקבוצת הפניקס  שתעמיד לחברה הלוואה בהיקף של 130 מיליון דולר. ההלוואה תינתן לאל על, שתשעבד לטובת הפניקס את מועדון הנוסע המתמיד שנרשם לאחרונה כחברה נפרדת. הפניקס ואל על חתמו על הסכם עקרונות בלתי מחייב התקף ל-90 ימים וכפוף לאישור משרד האוצר. ההלוואה תינתן למועדון ולא ישירות לאל על, על מנת להתרחק מסיכוני האשראי של אל על. 

ההלוואה שתועמד למועדון הנוסע המתמיד תישא ריבית של 5.5%-7%, וזו תרד ככל שהמועדון יציג פעילות רווחית וחזקה. מועד פירעון ההלוואה נקבע ל-31 בדצמבר 2027, כאשר להפניקס תעמוד אופציה לרכישת 25% ממניות הנוסע המתמיד, אותן היא תוכל לממש בכל עת עד למועד פירעון ההלוואה.

נכס אטרקטיבי המונה מעל 2 מיליון חברים

מועדון הנוסע המתמיד נחשב לנכס המניב האטרקטיבי ביותר של אל על. הוא מונה 2.1 מיליון חברים, מתוכם כ-350 אלף חברים מחזיקי כרטיס האשראי פליי קארד. במקביל למשא-ומתן עם הפניקס, אל על עשויה לבחון הכנסת שותף נוסף למועדון, ובין היתר מנהלת מגעים עם בנק הפועלים שבוחן רכישה של 30% ממנו

לאחרונה פרסמה אל על את דוחותיה הכספיים לשנת 2021, בה גדלו הכנסותיה לעומת שנת פרוץ הקורונה ב-38% ל-857 מיליון דולר. עם זאת, לחברת התעופה יש הוצאות פחת ומימון גבוהות בעקבות רכישה וחכירה של מטוסים בשנים הקודמות, ואלה גררו אותה להפסד ענק של 413 מיליון דולר, בהמשך להפסד של 531 מיליון דולר ב-2020. לאל על יש גם התחייבויות ענק, ובהן הלוואות מתאגידים בנקאיים ואחרים ואשראי לזמן קצר בסכום של כ-1.1 מיליארד דולר וסכום דומה בהתחייבויות למחכירי מטוסים.