פסגה מיוחדת של נאט"ו בשבוע הבא; נשיא ארה"ב יבוא לאירופה

משרד החוץ הרוסי הודיע על הפעלת סנקציות נגד נשיא ארה"ב ובכירים בממשלו • בין ההפגזות, מנהיגי פולין, צ'כיה וסלובניה מבקרים בקייב • האו"ם: יותר מ-3 מיליון בני אדם ברחו מאוקריאנה מאז הפלישה הרוסית • דיווחים כי הצבא הרוסי לקח צוותי רופאים ומטופלים בביה"ח במריופול כבני ערובה

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: אביהו שפירא
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: אביהו שפירא

21:10

ברית ההגנה הצבאית נאט"ו הודיעה הערב על "פסגה מיוחדת" של מנהיגי המדינות החברות בה, שתתכנס ככל הנראה ביום חמישי הבא, 24 במרץ, בבריסל.

בארה"ב הודיעה דוברת הבית הלבן כי הנשיא ג'ו ביידן יגיע לפסגה, בביקור אירופי ראשון מאז פתיחת המלחמה באוקראינה. המדינות החברות בנאט"ו גובלות באוקראינה, שהפכה בשלושת השבועות האחרונים לזירת המלחמה המשמעותית ביותר באירופה מאז מלחמת העולם השנייה. ביידן הבטיח "להגן על כל אינץ'" מאדמת המדינות החברות בברית, אם יותקפו כתוצאה מהקרבות. רוסיה איימה בעבר כי היא רואה במשלוחי נשק לאוקראינה "יעד לגטימי" לתקיפות.

ג'ן פסקי, דוברת הבית הלבן אמרה כי הנשיא האמריקאי "ידון בהרתעה ובמאמצי הביטחון בתגובה להתקפה הבלתי-מוצדקת וחסרת הבסיס על אוקראינה, וגם יחזק את מחויבות הברזל שלנו לברית".

19:50

מנהיגי פולין, צ'כיה וסלובניה מתיאוש מורבייצקי, פיטר פיאלה ויאנש יאנסה (בהתאמה) הגיעו לקייב לקראת ביקור עם נשיא אוקראינה זלנסקי. 

לפי נתוני האו"ם, יותר מ-3 מיליון בני אדם ברחו מאוקריאנה מאז הפלישה הרוסית. על פי הערכות, היקף הפליטים צפוי להגיע ל-4 מיליון לפחות. 

18:50

בית המשפט הרוסי הטיל על העיתונאית מרינה אובסיניקובה, שהתפרצה אתמול לשידור חי בטלוויזיה הממלכתית הרוסית Channel 1 כדי למחות על המלחמה, קנס בהיקף 30 אלף רובל (280 דולר).

בתוך כך, ישנם דיווחים כי הצבא הרוסי לקח צוותי רופאים ומטופלים בביה"ח בעיר הנצורה מריופול כבני ערובה. לפי דיווח של ה-"BBC", סגן ראש העיר אמר כי "קיבלנו מידע כי הצבא הרוסי כבש את בית החולים הכי גדול שלנו... והם משתמשים בחולים וברופאים כבני ערובה. לפי מידע שקיבלנו, מדובר ב-400 בני אדם".

16:56

בקרמלין מודיעים כי רוסיה הטליה סנקציות נגד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שר החוץ אנתוני בלינקן, שר ההגנה לויד אוסטין, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, ראש ה-CIA ויליאם ברנס ובכירי ממשל נוספים. משרד החוץ הרוסי אימת את ההודעה.

מוקדם יותר, ארה"ב וקנדה הודיעו על סנקציות חדשות על מקורבים לשלטון הרוסי. משרד החוץ האמריקאי דיווח כי בין האישים עליהם הוטלו העיצומים נמצא נשיא בלארוס אלכסנדר לוקאשנקו.

16:50

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צפוי לחתום על הוצאה ממשלתית עצומה, בגובה 1.5 מיליארד דולר, שחלקה תשמש כסיוע לאוקראינה. שווי הסיוע למדינה יעמוד על קרוב ל-14 מיליארד דולר ויכלול סיוע הומניטרי, תחמושת ונשק.

"אנו נוודא כי לאוקראינה יש נשק להגנה נגד הכוחות הרוסים הפולשים. אנו נשלח כסף ואוכל וסיוע כדי להציל חיים אוקראינים. אנו מברכים את הפליטים האוקראינים עם זרועות פתוחות", צייץ ג'ו ביידן בטוויטר.

16:47

מיכאילו פודוליאק, היועץ לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ממשיך לדווח מהשיחות להפסקת אש בין הרוסים לאוקראינים. בציוץ ברשת טוויטר, פודוליאק ציין כי השיחות "מתמשכות". האוקראינים ממשיכים לפעול למען נסיגה מלאה של צבא רוסיה משטחי המדינה.

16:46

עובדת הטלוויזיה הממלכתית הרוסית Channel 1 נמצאת כעת בהליכים משפטיים בשל מחאתה בשידור חי נגד המלחמה באוקראינה. מרינה אובסיניקובה, המוחה, נמצאת כעת בבית המשפט אוסטנקינו במוסקבה. היא עשויה להישפט לעד 15 שנים בכלא בשל מחאה נגד המדינה.

במקביל, ראש עיריית קייב, ויטלי קליצ'קו, הודיע בערוץ הטלגרם שלו כי מספר ההרוגים בהפגזה הרוסית בבוקר עלה לארבעה.

11:50

מנהיגי פולין, צ'כיה וסלובניה - מדינות הגוש המזרחי לשעבר שהן כעת חברות באיחוד האירופי - יבקרו היום בצעד יוצא-דופן בבירת קייב, וצפויים להיפגש עם נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי. קייב כמעט מכותרת לחלוטין על ידי כוחות רוסיים, ולחימה עזה מתנהלת במרחק של כמה עשרות קילומטרים ממרכז העיר. ביממה האחרונה הותקפה העיר בפצצות שהוטלו ממטוסים ולפחות ארבעה בנייני מגורים נפגעו ונרשמו הרוגים. פגיעה אפשרית בראשי הממשלות עשויה לגרור את אירופה לתוך העימות בין רוסיה לאוקראינה.

לפי הדיווחים, שלושת ראשי הממשלה - מתיאוש מורבייצקי, פיטר פיאלה ויאנש יאנסה - כבר נמצאים על רכבת העושה את דרכה לקייב, וכבר עברו נכון ל-12:00 בצהריים (שעון ישראל) את הגבול בין פולין לאוקראינה. ההחלטה לקיים את הביקור התקבלה בפסגה של מנהיגי האיחוד האירופי בסוף השבוע.

כלי התקשורת באירופה הזכירו ביקור דומה שקיים ראש ממשלת פולין לשעבר ב-2008, כאשר טס עם עמיתיו מליטא אסטוניה, ומדינות נוספות לטביליסי בירת גיאוגרגיה, כדי להפגין סולידריות. עם זאת, הבירה הגיאורגית לא היתה יעד אז להתקפות רוסיות.

11:25

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי פרסם הלילה וידיאו בו הוא נשמע יחסית אופטימי בנוגע לשיחות המתמשכות עם הרוסים. זלנסקי טען כי רוסיה מתחילה להבין שנצחון לא יגיע דרך שדה הקרב, "הם החלו להבין שהם לא ישיגו דבר באמצעות מלחמה". הנשיא האוקראיני גם פנה ישירות לחיילי צבא רוסיה ואמר "אם תיכנעו ישירות לכוחותינו, אנחנו נתייחס אליכם בצורה בה יאה להתייחס לבני אדם".

זלנסקי התייחס בנאומו גם לעיתונאית הרוסית שהתפרצה לשידור החי ברשת החדשות הממשלתי Channel 1, והודה לה על הפצת האמת גם לאזרחי רוסיה.

11:21

מיכאילו פודוליאק, יועצו של נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי, צייץ ברשת טוויטר כי השיחות להפסקת האש עם רוסיה ימשיכו היום. אמש השיחות נעצרו בשל סיבה טכנית והיועץ לזלנסקי ציין שיתחדשו היום.

11:17

שני אזרחים אוקראינים נהרגו בהפגזה באזור מגורים במערב קייב מוקדם הבוקר, כך דיווחו שירותי החירום באוקראינה. הבניין שנפגע הוא בן 16 קומות ברובע סביטושינסקי. 46 אזרחים חולצו מהריסות הבניין.

הפגזה אחרת גרמה לנזק מזערי בבניין בן 9 קומות באותו המחוז. בסך הכל לפחות 4 בנייני מגורים בקייב נפגעו הבוקר.

10:30

גורמים רשמיים באיחוד האירופי מעריכים כי 5 מיליון איש עשויים לברוח בסופו של דבר מאוקראינה, כך מדווחים ברויטרס. עד כה, מיליונים נעקרו גם בתוך אוקראינה - רבים פונו מהחזית במזרח המדינה לאזורים המערביים השקטים יותר, כולל ערים כמו לביב.

ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, אמר במסיבת עיתונאים כי המתקפה סמוך לגבול הפולני ביום ראשון מראה שרוסיה רוצה "ליצור בהלה בקרב האוכלוסייה האזרחית".

כזכור, רוסיה תקפה בתחילת השבוע בסיס אוקראיני סמוך ללביב, ולפחות 35 בני אדם נהרגו. דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, אמר אמש כי מדובר בתקיפה האווירית השלישית במערב אוקראינה. לדבריו, "בהחלט נראה כאילו הרוסים מרחיבים את בנק המטרות שלהם".

10:14

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון צפוי לטוס הערב לביקור בזק בסעודיה, בניסיון לשכנע את הממלכה להגביר את יצור הנפט שלה. הביקור והבקשה הם חלק מתוכנית בריטית ואירופית להפסיק לייבא נפט גולמי מרוסיה על רקע המלחמה באוקראינה.

בשבוע שעבר דיווחו כלי התקשורת בארה"ב כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן העביר בקשה דומה לממלכה הסעודית, אך כי מנהיגי המדינה התעלמו מניסיונותיו ליצור קשר.

ביקורו של ג'ונסון זוכה לביקורת בכלי התקשורת בבריטניה, בשל המעורבות הסעודית בחיסול העיתונאי האופוזיציונר ג'מאל חאשוקג'י ב-2018. ג'ונסון צפוי להיפגש בסעודיה עם יורש העצר, הנסיך מוחמד בן-סלמאן.

7:00

היום ה-20 ללחימה: פיצוצים חזקים נשמעו בדקות האחרונות בבירת אוקראינה, קייב. נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי צפוי לנאום מחר בפני בית הנבחרים האמריקאי. זלנסקי צפוי לבקש מחברי הקונגרס והסנאט לדחוק בנשיא ארה"ב ג'ו ביידן כדי שיאשר להעביר לאוקראינה מטוסי מיג מפולין.

פקידים אמריקאים בכירים הודיעו כי סין החליטה להיענות לבקשת רוסיה ולשלוח לה סיוע צבאי וכלכלי כדי להמשיך עם פלישתה לאוקראינה. זאת על רקע דיווחים כי הכוחות הרוסים שפלשו לאוקראינה לא מצליחים להתקדם.

ברוסיה: עובדת טלוויזיה של הערוץ הממלכתי "רוסיה 1" התפרצה לשידור בתפוצה ארצית עם שלט התנגדות למלחמה. כמו כן קראה העובדת לציבור לא להאמין לתעמולה של הממשלה בכל מה שקשור למלחמה באוקראינה.

המשא ומתן בין רוסיה לאוקראינה על הפסקת הלחימה יימשך היום.