אוקראינה חידשה את אספקת החשמל לכור הגרעיני בצ'רנוביל

ארבעה ימים אחרי שמערכת החשמל של תחנת הכוח הגרעינית בצ'רנוביל נפגעה ממתקפה רוסית, אוקראינה הודיעה על חידוש אספקת החשמל לכור • כ-2,200 איש נהרגו במתקפות על מריופול • מטוסו הפרטי של האוליגרך הרוסי רומן אברמוביץ' נחת בנמל התעופה בן גוריון • לפחות 35 בני אדם נהרגו בהפגזה בירוביב, סמוך ללביב ולגבול עם פולין • הצבא הרוסי הרג עיתונאי אמריקאי באירפין

המתקנים הגרעיניים בצ'רנוביל, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Satellite image ©2022 Maxar Technologies
המתקנים הגרעיניים בצ'רנוביל, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Satellite image ©2022 Maxar Technologies

21:38

אוקראינה הודיעה כי היא חידשה את אספקת החשמל לכור הגרעיני בצ'רנוביל. אוקרנגו, חברת האנרגיה הלאומית של אוקראינה (NEC), השלימה את התיקונים וחידשה את אספקת החשמל לתחנת הכוח בצ'רנוביל.

על פי הודעת החברה, "המומחים האוקראינים של אוקרנגו השלימו עבודות תיקון וחידשו את אספקת החשמל לתחנת הכוח הגרעינית בצ'רנוביל ולעיר סלאבוטיץ'".

כזכור, מערכת החשמל של תחנת הכוח הגרעינית בצ'רנוביל נפגעה ב-9 במרץ במהלך מתקפה רוסית.

במקביל, מטוסו הפרטי של האוליגרך הרוסי רומן אברמוביץ' נחת הערב בנמל התעופה בן גוריון, אחרי שהמריא אחרי הצהריים ממוסקבה; כך עולה מנתוני הטיסה שהתפרסמו באתרים המנטרים תעופה עולמית. אברמוביץ', בעל אזרחות רוסית ודרכונים ישראלי ופורטוגלי, נמצא במוקד סנקציות בינלאומיות בשל קשריו עם הקרמלין והכנסות העתק של חברות בשליטתו בעבור המשטר הרוסי. נחיתתו בישראל עשויה להציב את הממשלה בעמדת עימות מול אירופה וארה"ב.

19:28

גורמים רשמיים במריופול הודיעו כי העיר ספגה 22 הפצצות ביממה האחרונה (עד 16:00 שעון ישראל). "עד היום, 2,187 תושבי מריופול מתו מההתקפות של רוסיה", מסרה מועצת העיר. זוהי עלייה חדה ביחס למספר של כ-1,600 שהוכרז לאחרונה. "המצב במריופול ממשיך להיות קשה מאוד. בעיר אין חשמל, מים, חימום, כמעט שאין תקשורת סלולרית והמים והמזון אוזלים", מסרו גורמים בעיר.

מועצת העיר מאשימה את הכוחות הרוסיים ואת הבדלנים התומכים בהם ב"ירי מכוון על שכונות מגורים". לדבריהם, חלק מאוניברסיטת מריופול הופגז היום.

במקביל, ברמודה הודיעה כי תשלול את כל הרישיונות שהנפיקה לכלי טיס רוסיים, בגלל הסנקציות הבינלאומיות על המדינה. לפי הרשויות בברמודה, מכיוון שלא ניתן לספק חלפים למטוסים, שרובם מתוצרת בואינג (ארה"ב) או איירבוס (אירופה), לא ניתן גם לערוב לבטיחות הטיסה בהם, ולכן היא נאלצת לבטל את הרישום שלהם. יותר מ-700 מטוסים הנמצאים בשירות חברות רוסיות רשומים בברמודה, ולפי כמה הערכות מדובר בקרוב למחצית מציי המטוסים של חברות תעופה רוסיות.

17:23

היועץ הנשיאותי מיכאילו פודוליאק אמר היום כי הוא סבור שיושגו תוצאות קונקרטיות בשיחות עם רוסים בימים הקרובים. בווידיאו בטוויטר, פודוליאק אמר כי הרוסים "נעשים רגישים יותר לעמדה האוקראינית" וכי "החלו לדבר באופן בונה". היועץ הוסיף "ההצעות שלנו על השולחן. הן קשוחות מאוד. ביניהן, נסיגה של כל הכוחות הצבאיים והפסקת אש. אנחנו לא נוותר על אף עיקרון".

17:12

2,187 אזרחים נהרגו במריופול מאז תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה, הודיעה מועצת העיר שעדיין נמצאת תחת מצור רוסי.

16:48

שר החוץ יאיר לפיד נאם במעבר הגבול סירט ואמר: "אנחנו לא נסגור את שערינו ואת ליבנו בפני אנשים שאיבדו את כל עולמם. יש לנו חובה מוסרית להיות חלק מהמאמץ הבינלאומי לסייע לפליטים מאוקראינה למצוא בית חם ומיטה לישון בה. חובתנו להיות לא רק יהודים טובים, אלא גם אנשים טובים. בישראל יש תשעה מיליון תושבים, והזהות היהודית שלנו לא תפגע מעוד כמה אלפי פליטים. להיפך, הילדים שלנו ילמדו שיעור חשוב על מוסר ואחריות.

"מצד שני ברור שלא נוכל לקלוט עשרות אלפי פליטים לא יהודים. אז הפתרון הוא לא בזה שכל אחד ידבר לבייס הפוליטי שלו, אלא בניהול מאוזן ומידתי. אפשר להכניס עוד פליטים, אפשר וצריך להיות הרבה יותר נדיבים, אי אפשר להכניס פליטים בלי הגבלה. את האיזון הזה הממשלה תמצא. זה תפקידנו.

"מה שבלתי נסלח ובלתי נסבל הוא הטעויות שנעשו בטיפול בפליטים שכבר הגיעו לישראל. התמונות של אשה זקנה והנכדה שלה שישנות על הרצפה בנתב"ג לא יכולות לחזור על עצמן. אנחנו נטפל בפליטים האלה כמו שהיינו רוצים שיטפלו בסבתא שלנו ובילדים שלנו. זה המבחן שלנו, אנחנו לא עמדנו בו מספיק טוב עד עכשיו. זה תוקן ביומיים האחרונים ואנחנו נדאג שמעכשיו זה יטופל אחרת לגמרי".

15:26

נציגת זכויות האדם של אוקראינה, לודמילה דניסובה, טוענת כי צבא רוסיה השתמש בפצצות זרחן בהפגזה על העיר פופסנה במזרח אוקראינה. עם זאת, דניסובה אמרה שאין לאוקראינה הוכחות מובהקות עדיין. בנאום טלוויזיוני היא הציגה תמונה של המתקפה הרוסית ואמרה "הפצצת עיר אזרחית בידי התוקפים הרוסים עם הנשק הזה הוא פשע מלחמה ופשע נגד האנושות לפי ועידת רומא".

קרוב ל-125 אלף בני אדם פונו מאוקראינה דרך מסדרונות הומניטריים. "משימת המפתח להיום היא מריופול", אמר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בנאום וידיאו. הוא הוסיף כי שיירת אספקה בדרך לעיר והיא במרחק של כ-80 קילומטר ממנה. מריופול עדיין תחת מצור של הרוסים ובתוך העיר לכודים יותר מ-400 אלף בני אדם.

15:00

עיתונאי אמריקאי, ברנט רנוד, נורה במכוניתו ע"י הצבא הרוסי ליד אירפין. עיתונאי נוסף שהיה עם רנוד נפצע ונלקח לטיפול בבית חולים.

12:44

מושל לביב מקסים קוזיצקי מסר בהצהרה רשמית כי מספר ההרוגים במחוז לביב ממתקפת הטילים הרוסית על המבנה הצבאי של המרכז הבינלאומי לשמירה על שלום וביטחון ביבוריב עלה ל-35. 134 נפצעו.

שני פיצוצים גדולים נראו הבוקר בבסיס הצבאי בירוביב שנמצאת 12 קילומטר מהגבול של אוקראינה עם פולין. המושל קוזיצקי אמר כי הכוחות הרוסים ירו מעל 30 טילים מונחי מטרה לעבר הבסיס בירוביב.

12:38

ראש עיר בדרום אוקראינה נעצר ונחטף על ידי צבא רוסיה, עידכן שר החוץ האוקראיני בחשבון הטוויטר שלו. קולבה כתב כי יבהן מטבייב, ראש עיריית דניפרורונה, נחטף על ידי חיילים רוסים.

נזכיר כי ביום שישי האחרון, ראש עיריית מליטופול איבן פידורוב נעצר גם הוא ע"י צבא רוסיה.

10:45

מושל מחוז לביב באוקראינה הודיע על 9 הרוגים ו-57 פצועים במתקפה הרוסית על הבסיס הצבאי "המרכז הבינלאומי לשמירה על שלום וביטחון" בו צבא אוקראינה מתאמן יחד עם צבאות נאט"ו. המושל מקסים קוזינצקי אימת כי רוסיה שיגרה 30 טילים על הקומפלקס הצבאי ממרחק של כ-50 קילומטר דרומית מערבית ללביב וכ-25 קילומטר מהגבול האוקראיני עם פולין. המתקפה אירעה לקראת השעה 6:00 בבוקר בשעון המקומי. דיווחים מוקדמים יותר ציינו 8 טילים בלבד.

בתוך כך, שר ההגנה האוקראיני אולקסיי רזניקו אמר כי מדריכים צבאיים זרים עבדו במתחם בלביב וכי עדיין לא ברור אם היו במקום כשהמתקפה הרוסית התרחשה.

10:08

צבא רוסיה פתח במתקפת טילים על מתקן צבאי אוקראיני גדול סמוך לגבול אוקראינה-פולין הבוקר, כך לפי דיווחי הממשלה האוקראינית. אזעקות העירו את האזרחים בקייב, בירת אוקראינה, מוקדם מוקדם הבוקר.

"כוחות הכיבוש הרוסי החלו במתקפה אווירית על המרכז הבינלאומי לשמירה על שלום וביטחון בעיר יבוריב", כך דיווחו בהצהרה של המנהל הצבאי האזורי של מחוז לביב, "לפי מידע שהתקבל, שמונה טילים נורו". "דיווחים ראשוניים התקבלו על  כך שאין הרוגים, אך המידע על הפצועים עדיין בבירור", אמר אנטון מירונוביץ', דובר האקדמיה לכוחות היבשה של צבא אוקראינה.

המתקן הצבאי המותקף בגודל 360 קמ"ר נמצא כ-25 קילומטר מהגבול עם פולין והוא אחד מהמתקנים הצבאיים הגדולים במערב אוקראינה. אוקראינה מנהלת במתקן זה את מרבית האימונים שלה עם מדינות נאט"ו.

ראש עיריית איבאנו-פרנקיבסק שנמצאת גם היא במערב אוקראינה, הודיע שחיילים רוסים ממשיכים להפגיז את שדה תעופה בעיר. עם זאת, לא התקבלו דיווחים על נפגעים עדיין.

צבא רוסיה השמיד גם עמדת תחמושת ובסיס צבאי של חיל האוויר האוקראיני סמוך לוואסילקיב, במחוז של הבירה קייב.

ראש עיריית צ'רניהיב ויאצ'סלב צ'אוס, שנמצאת כ-150 קילומטר צפון מזרחית לקייב, עידכן בווידיאו מההריסות בעיר כי "אוקראינה עדיין קיימת, והיא תנצח".

בתוך כך, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הזהיר את הצבא הרוסי כי הוא בפני קרב עד מוות אם ינסה לכבוש את קייב. "אם הם ינסו להשטיח ופשוט למחוק את ההיסטוריה של האזור... ולהשמיד את כולנו, אז הם ייכנסו לקייב. אם זו המטרה שלהם, תנו להם להיכנס, אבל הם יאלצו לחיות על האדמה הזאת לבדם", אמר זלנסקי עוד ביום שבת.

זלנסקי, שהופיע שוב ושוב בשידור חי ברשתות החברתיות מהבירה קייב, אמר כי חלק מהעיירות הקטנות במדינה לא קיימות יותר בשבוע הפלישה השלישי. ההפגזות של הרוסים לכדו אלפים וכיתרו ערים מרכזיות במדינה, ויצרו משבר פליטים עם כ-2.5 מיליון אוקראינים שכבר ברחו למדינות השכנות.

במוסקבה מכחישים כי הצבא מכוון לאוכלוסיה אזרחית מאז החלו בפלישה לאוקראינה ואף מאשימים את האוקראינים בכשלון הפינוי האזרחי מהערים. באוקראינה ובמדינות המערב מכחישים את הטענה ומציינים כי הרוסים ממשיכים להפגיז גם בנתיבים הומניטריים וגם אוכלוסיה אזרחית בערים.

לאחר קרב לשלושה שבועות לחימה, ארה"ב הודיעה כי תעביר לאוקראינה חבילת סיוע צבאי בשווי 200 מיליון דולר שתכלול נשקים אישיים, טילים נגד טנקים ומטוסים. סגן שר החוץ הרוסי סרגיי ריבקוב האשים את ארה"ב בהסלמת המתחים ואמר כי המצב סובך עוד יותר באמצעות שיירות מערביות של ציוד ונשק לאוקראינה, שהצבא הרוסי שקל כ"מטרות לגיטימיות". ריבקוב אמנם אמר את הדברים בסוכנות הידיעות הממשלתית TASS, אז לא איים ספציפית במתקפות על שיירות סיוע צבאי, שרק עשויות להגביר את המתחים העזים באזור.

בין אירועי הלחימה, שיחות הגישור בין מוסקבה וקייב נמשכו לאורך כל סוף השבוע, כך לפי הצהרה לעיתונות של דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב. פסקוב לא מסר פרטים ספציפיים, אך עמיתו האוקראיני שר החוץ דמיטרו קולבה אמר כי קייב לא תיכנע או תקבל אולטימטום רוסי.

משרד ההגנה הבריטי מדווח על התקדמות הכוחות הרוסים שנמצאים כ-25 קילומטר מחוץ לקייב, בעוד הערים צ'רניהיב, סומי, והנמל לים השחור מריופול עודן מכותרות לחלוטין ע"י הפגזות הצבא הרוסי. המטכ"ל האוקראיני דיווח כי הצבא מעכב את הרוסים  אך לא סיפק מידע מדויק בנוגע ללחימה.

במקביל מתוכננים להיפתח גם היום מסדרונות הומניטריים ברחבי המדינה כדי לחלץ אוכלוסיה אזרחית ולספק סיוע רפואי. ביום שבת חולצו מהמדינה כ-13 אלף בני אדם, הודיעה סגנית ראש הממשלה האוקראינית אירינה וראצ'וק. מושל מחוז דונצק הודיע כי ההפגזה הבלתי פוסקת של הרוסים מסבכת את נסיונות הסיוע למריופול, וכי שריפות פרצו בחלקה המערבי של העיר, בניינים ניזוקו משמעותית. לפחות 1,582 מאזרחי העיר נהרגו כתוצאה מהפגזות הרוסים והמצור בן 12 הימים על העיר, לפי נתוני המועצה האזורית מיום שישי האחרון.