שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן: ארה"ב שוקלת להטיל עוד סנקציות נגד רוסיה

ארה"ב ובנות בריתה שוקלות להטיל על רוסיה עיצומים נוספים, אמרה ג'נט ילן, שרת האוצר האמריקאית • בשיחה בין יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי ושגריר אוקראינה בישראל איבגן קרוניצ'וק הוסכם כי נשיא אוקראינה זלנסקי יוכל לנאום בפני הכנסת בזום מאחר שהכנסת בשיפוצים • בריטניה מגבירה את הסנקציות והקפיאה את נכסיו של האוליגרך רומן אברמוביץ', עד לא מזמן בעלי מועדון הכדורגל צ'לסי

ג'נט ילן / צילום: Associated Press, Patrick Semansky
ג'נט ילן / צילום: Associated Press, Patrick Semansky

18:52

ארצות הברית ובנות בריתה שוקלות להטיל על רוסיה עיצומים נוספים, כך אמרה הערב ג'נט ילן, שרת האוצר האמריקאית. "הכלכלה הרוסית תהיה הרוסה כתוצאה ממה שכבר עשינו, אבל אנחנו ממשיכים לשקול צעדים נוספים שנוכל לנקוט", אמרה במהלך אירוע שערך הוושינגטון פוסט. ילן לא סיפקה פרטים לגבי הסנקציות הנוספות שעומדות על הפרק.

"בשלב זה, אנחנו לא רואים את רוסיה נסוגה מהמלחמה הנוראית שהיא התחילה, פלישה ללא התגרות למולדת האוקראינית. למעשה, נראה שהזוועות שהיא מבצעת נגד אזרחים מתעצמות. אז בהחלט הולם מצדנו לעבוד עם שותפותינו על סנקציות נוספות", אמרה ילן.

ילן סיפרה על הנזק הכלכלי שנגרם לרוסיה מהסנקציות שהמערב הטיל עליה: "בודדנו את רוסיה מבחינה כלכלית. הרובל נמצא בנפילה חופשית, הבורסה הרוסית סגורה. למעשה, רוסיה נסגרה מחוץ למערכת הפיננסית הבינלאומית".

17:19

הבנק להסדרי סליקה בינלאומיים, המשמש למעשה כ"בנק המרכזי" של הבנקים המרכזיים, השעה את הבנק המרכזי של רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה.

"הבנק להסדרי סליקה בינלאומיים עוקב אחרי הסנקציות הבינלאומיות נגד הבק המרכזי של רוסיה, ולא יהווה דרך לעקיפת הסנקציות", נאמר בהצהרה של דובר הבנק. "הגישה של הבנק המרכזי הרוסי לכל שירותי הבנק להסדרי סליקה בינלאומיים הושהתה".

17:12

יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי שוחח עם שגריר אוקראינה בישראל איבגן קרוניצ'וק לבקשתו של השגריר. בשיחה הוסכם בין השניים כי נשיא אוקראינה זלנסקי יוכל לנאום בפני הכנסת בזום מאחר שהכנסת בשיפוצים. שגריר אוקראינה הבטיח כי יעביר את תשובתו החיובית של יו"ר הכנסת לפנייתו של הנשיא זלנסקי וסוכם כי ייקבע מועד לנאום וידאו רשמי מרחוק בפני כלל חברי הכנסת באמצעות זום בימים הקרובים.

במהלך שיחתם הודה שגריר אוקראינה על ההבהרה שיצאה למידע שפורסם בתקשורת, לפיו יו"ר הכנסת סירב כביכול לאפשר לנשיא זלנסקי לנאום מרחוק בפני חברי הכנסת ושמח על ההזמנה כפי שהופיעה במכתב שנשלח אליו.

12:31

המפגש בין שרי החוץ האוקראיני והרוסי באנטליה הבוקר לא הניב תוצאות, כך אמר לתקשורת הטורקית שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה. קולבה אמר מוקדם יותר כי אוקראינה מוכנה למצוא איזון דרך פתרונות דיפלומטיים, אך "מדינתנו לא תיכנע".

במסיבת העיתונאים שנערכה בתום הפגישה קולבה ציין כי הוא התרשם שרוסיה אינה במצב שמאפשר לה להסכים להפסקת אש וכי הם לא דנו בכלל באספקה הצבאית לאוקראינה. "אוקראינה מוכנה לשולחן המשא ומתן אך גם תגן על עצמה", לדבריו.

השר הוסיף כי הוא בכל זאת מקווה שהרוסים יאפשרו הכנסת עזרה הומניטרית לעיר הנצורה מריופול וכי ייתנו למסדרון החילוץ להתנהל בתקינות. קולבה הדגיש שהוא מקווה כי הצדדים יוכלו להגיע להסכם הפסקת אש בן 24 שעות.

עמיתו הרוסי של קולבה, סרגיי לברוב, ניהל מסיבת עיתונאים משל עצמו, בה הזכיר לאוקראינים כי רוסיה הציגה בשיחה את דרישותיה וכי הוא וקולבה דנו בשאלות ההומניטריות. לבסוף אמר לברוב כי הוא בטוח שרוסיה תצא מהמשבר הזה עם "דעות מפוכחות על העולם ובלי אשליות בנוגע למערב".

11:24

ממשלת בריטניה הוסיפה את האוליגרך רומן אברמוביץ' לרשימת הבכירים הרוסים שעליהם מוטלות סנקציות אישיות בממלכה, כך מדווחים היום (ה') כלי התקשורת בבריטניה.

אברמוביץ' הוא אחד מאנשי העסקים העשירים ביותר בבריטניה. האוליגרך הרוסי, ממוצא יהודי, לא יוכל כעת להיכנס למדינה, נכסיו יוחרמו, והחזקות עסקית שלו יוקפאו. אברמוביץ' הוא גם אזרח ישראלי ופורטוגלי. הונו מוערך ב-15 מיליארד דולר.

10:08

שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה נחת באנטליה הבוקר ויחל בקרוב בפגישה עם עמיתו הרוסי סרגיי לברוב. נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ציין כי הוא מקווה שהשיחות הבלתי רשמיות האלה יובילו לשיחות רשמיות להפסקת אש.

10:02

שבעה פרוזדורים הומניטריים נפתחו לאוקראינה ומחוצה לה, אחד מהם למריופול המכותרת. בסוכנויות הידיעות מדווחים כי חלקים נרחבים של מריופול נמצאים תחת שליטת הצבא הרוסי. הרשויות בסומי מדווחות כי שלושה טורי פינוי כבר עזבו את העיר לאחר שהסכם הפסקת האש החל.

בתוך כך, התושבים במריופול מדווחים על המשך ההפגזות מהאוויר לאחר שבית חולים ליולדות הופגז אמש.

6:45

בית הנבחרים של ארה"ב אישר סיוע בגובה 13.6 מיליארד דולר לאוקראינה. האישור הסופי של הסיוע צפוי לעבור בסנאט בימים הקרובים.

במהלך הלילה הזהיר הבית הלבן כי רוסיה עלולה להשתמש בנשק להשמדה המונית באוקראינה. זאת לאחר שהקרמלין טען כי ארה"ב מעורבת בהכנת נשק ביולוגי באוקראינה.

בית חולים ליולדות נפגע בהתקפה רוסית על העיר מריופול. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי טען כי הפגיעה בבית החולים מעידה על "טיהור אתני" שמבצעת רוסיה באוקראינה.

בעקבות לחץ ציבורי במדינות המערב: נסטלה, פיליפ מוריס, סוני ופייבר הודיעו כי יצמצמו את פעילותן ברוסיה. סוני כבר הפסיקה את הפצת הסרטים ברוסיה וכעת היא מפסיקה את פעילותה בתחום הגיימינג במדינה.