החרם הגדול על רוסיה: אילו חברות יצאו מהמדינה?

חברות מערביות כמו אפל, בואינג ופולקסווגן מעריכות מחדש את הפעילות ברוסיה לאחר פלישתה לאוקראינה

טים קוק, מנכ''ל אפל. החברה הפסיקה למכור אייפונים ומוצרים אחרים ברוסיה / צילום: Shutterstock, John Gress Media Inc
טים קוק, מנכ''ל אפל. החברה הפסיקה למכור אייפונים ומוצרים אחרים ברוסיה / צילום: Shutterstock, John Gress Media Inc

הפלישה הרוסית לאוקראינה גרמה לחברות מערביות רבות בתעשיות שונות לבצע הערכה מחדש של פעילותן ברוסיה. חלק החליטו להפסיק להיות פעילות במדינה, בזמן שאחרות החליטו לצאת ממנה לחלוטין.

חברות רבות הביעו חששות לגבי הסכסוך, דאגה על בטיחות העובדים ועל המורכבות של עשיית עסקים במדינה ככל שיגברו הסנקציות המערביות. בזמן שגודלה המצומצם באופן יחסי של הכלכלה הרוסית - ותפישת הקושי בעשיית עסקים בה - משמעותן שרוב החברות הבינלאומיות הגבילו חשיפתן למדינה בלאו הכי, בכל זאת ישנן כמה חברות שבנו שם מחלקות עסקיות.

הנה מה שאמרו כמה חברות בינתיים:

מכוניות

חברת פורד הפסיקה ביוזמה המשותפת שלה עם החברה הרוסית Sollers OJSC והפסיקה מכירות לרוסיה, תוך ציון הפלישה לאוקראינה. "בעוד שאין לנו פעילות משמעותית באוקראינה, יש לנו כמות גדולה של עובדים אוקראינים העובדים עבור פורד בשאר העולם", נמסר מהחברה. יצרנית הרכב האמריקאית הקטינה את נוכחותה ברוסיה גם לפני הסכסוך, וכעת התמקדה רק בייצור כלי רכב מסחריים דרך היוזמה המשותפת עם Sollers, בה יש לפורד מיעוט של מניות החברה.

פולקסווגן הפסיקה את ייצור כל כלי הרכב במפעלים שלה ברוסיה והוסיפה שהיא כבר מבחינה ב"הפרעה מתמשכת לפעילות העסקית" במדינה. בנוסף להפסקת השימוש בשני מפעלים ברוסיה, פולקסווגן הודיעה כי תפסיק לייצא מכוניות לרוסיה. ההחלטה הזו משפיעה על המותגים פולקסווגן, סקודה, אאודי, פורשה ובנטלי. בשנה שעברה, מותגי פולקסווגן מסרו 216 אלף מכוניות לצרכנים ברוסיה, כ־2.4% מכלל מכירות החברה בעולם, כך אמר דובר.

טויוטה הודיעה כי השעתה את הייצור ברוסיה עד להודעה חדשה, וציינה קושי בהשגת החלקים הנחוצים. טויוטה בונה את הקמרי סדאן ואת הדגם Rav4 במפעל בסנט פטרסבורג ומייצרת שם עד 80 אלף כלי רכב בשנה. רוב כלי הרכב האלה נמכרים בתוך ברוסיה. טויוטה הודיעה גם כי תעצור את מכירות המכוניות המיובאות לרוסיה. 

החברות שיצאו מרוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה / צילום: MFA OF UKRAINE - משרד החוץ של אוקראינה
 החברות שיצאו מרוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה / צילום: MFA OF UKRAINE - משרד החוץ של אוקראינה

תעופה

בואינג השהתה את הסיוע בחלקים ותחזוקה לחברות תעופה רוסיות ועצרה את הפעילות שלה במוסקבה. יצרנית המטוסים גם עצרה באופן זמני את משרדה בקייב והשהתה את הפעילות במרכז ההכשרה שלה במוסקבה. החברה הודיעה ללקוחות כי הם עלולים להתמודד עם עיכובים בבקשות לתיקון ותחזוקה של מטוסים שייעשו במרכזים שלה ברוסיה ובאוקראינה.

אירבוס הודיעה כי הפסיקה לספק שירותי תמיכה ללקוחותיה ברוסיה בתגובה לסנקציות הבינלאומיות שהוטלו על־ידי האיחוד האירופי. יצרנית המטוסים עצרה גם את אספקת חלקי החילוף למטוסיה לחברות תעופה רוסיות, בהתאם למגבלות החדשות. מפעילות אירבוס ברוסיה כוללות שלוש מחברות התעופה הגדולות ביותר במדינה: חברת הדגל הרוסית אירופלוט, החברה S7 והחברה Rossiya Airlines.

חברות תעופה ברחבי העולם משנות מסלולים ומבטלות טיסות על־מנת להימנע מלטוס בשמי רוסיה, והשינויים האלה יאריכו את זמני הטיסות ויעלו את העלויות לחברות התעופה שרק החלו להשתקם מהקשיים של המגפה. חברות תעופה אמריקאיות לא מפעילות טיסות בקו ישיר לרוסיה, אבל ביונייטד אמרו גם שיפסיקו לטוס מעל רוסיה בדרך להודו. אמריקן אירליינס ודלתא אמרו גם הן שיימנעו מלטוס מעל שמי רוסיה.

ייעוץ

ב־Accenture אמרו כי החברה סוגרת מחלקה שהעסיקה 2,300 איש ברוסיה. בחברות הייעוץ היריבות מקינזי וקבוצת הייעוץ מבוסטון אמרו כי יפסיקו את הפעילות ברוסיה.

מוצרי צריכה

יצרנית וודקה סמירנוף ובירה גינס, Diageo, הפסיקה לייצא סחורה לאוקראינה ולרוסיה, ואמרה כי הצעד היה לטובת העובדים.

אנרגיה

ענקית האנרגיה הבריטית בריטיש פטרוליום אמרה כי תיפטר מנתח של כמעט 20% בחברת הנפט בבעלות המדינה רוסנפט, צעד שבא לאחר שפקידי ממשלה בריטיים לחצו על BP למכור את האחזקות האלה. החברה, שנסמכה על רוסנפט עבור כשליש מייצור הנפט והגז שלה, מתמודדת עם הפסד אפשרי של עד 25 מיליארד דולר בגלל הצעד הזה. לא ברור איך BP תיפטר מאחזקותיה ברוסנפט.

באקסון מוביל אמרו כי עוצרים את הפעילות בפרויקטים של גז ונפט במיליארדי דולרים ברוסיה ולא ישקיעו עוד במדינה לאחר ההתקפה שלה נגד אוקראינה. ענקית הנפט האמריקאית אמרה כי היא מתכוננת לסגור את הייצור מהפרויקט הגדול שלה באי סחלין במזרח הרחוק של רוסיה. בבעלות אקסון 30% מהפרויקט, לצד רוסנפט, החברה היפנית Sodeco והחברה ההודית ONGC Videsh. אקסון אמרה כי היא נוקטת צעדים לעזוב את הקונסורציום הזה.

בחברת של (Shell) אמרו כי ייצאו מהיוזמות המשותפות עם ענקית האנרגיה הרוסית גזפרום ויפסיקו את המעורבות בפרויקט צינור הגז נורד סטרים 2, ששל עזרה לממן את בנייתו.

תקשורת ובידור

כמה מאולפני הסרטים הגדולים ביותר בהוליווד, כולל וולט דיסני והאחים וורנר, מעכבים הוצאת סרטים שציפו להם מאוד ברוסיה בתגובה לפלישת אוקראינה.

בנטפליקס אמרו כי אין תוכניות להוסיף ערוצים רוסיים לשירות במדינה, על אף תקנה רוסית שדורשת מענקית הסטרימינג להעביר כמה ערוצי טלוויזיה בבעלות המדינה לצד התוכן שלה. החברה, שהחלה לפעול ברוסיה לפני מעט יותר משנה, קיבלה הודעה בדצמבר שתצטרך לציית לחוק חדש ולכלול עד 20 ערוצים מקומיים של חדשות, ספורט ובידור, כך אמר אדם המכיר את הנושא.

איגוד ההיאבקות World Wrestling Entertainment הודיע כי יפסיק בשיתוף־הפעולה שלו עם הערוץ הרוסי Match ויסגור את רשת WWE ברוסיה.

קמעונאות

איקאה סוגרת את כל החנויות שלה ברוסיה, מפסיקה לייצר סחורה במדינה ועוצרת את כל היצוא והיבוא אל ומרוסיה ובלרוס. בעלי מותג איקאה קבוצת אינטר איקאה ומפעילת החנויות Ingka Holding אמרו בהודעה משותפת שהמלחמה באוקראינה כבר עתה גרמה להשפעות עצומות על בני האדם וכן גורמת להפרעות רציניות לשרשראות אספקה ותנאי המסחר.

בנייקי אמרו כי יסגרו באופן זמני את החנויות של המותג ברוסיה, וציינו אתגרים גדולים בניהול העסק. יצרנית הנעליים הענקית אמרה כי תתמוך בעובדיה על־ידי זה שתמשיך לשלם להם שכר. יש כ־116 חנויות של נייקי ברוסיה, על־פי אתר החברה.

בחברת H&M אמרו כי עוצרים באופן זמני את כל המכירות ברוסיה. יצרנית האופנה השבדית מחזיקה כ־4,800 חנויות בכל העולם, מתוכן כ־170 נמצאות ברוסיה. המדינה היא השוק השישי בגודלו בעולם של H&M והייתה אחראית לכ־3.6% ממכירות הקבוצה ברבעון האחרון.

חברת האם של החנות T.J. Maxx אמרה כי היא מתכננת להיפטר מרשת הביגוד המוזלת הרוסית שלה Familia. ב־TJX, ששילמה 224 מיליון דולר על נתח של 25% ב־Familia ב־2019, אמרו כי עלולים לרשום הפסד בגלל הצעד הזה.

ספנות ולוגיסטיקה

החברות פדקס ו־UPS הפסיקו לשלוח חבילות לרוסיה לאחר פלישת המדינה לאוקראינה. ענקיות המשלוח המבוססות בארה"ב הפסיקו מוקדם יותר משלוחים אל ומאוקראינה והכינו תוכניות מגירה לפעילות שלהן ברוסיה. כעת, עצרו באופן זמני שתיהן במשלוח סחורה לרוסיה.

ב־UPS אמרו כי חבילות שהיו בדרכן לרוסיה ולאוקראינה יוחזרו לשולחים ללא תשלום, במידת האפשר. "ההתמקדות שלנו היא בביטחון אנשינו, אספקת שירות מתמשך והקטנת ההפרעה ללקוחות שלנו", נכתב בהודעת שירות באתר של UPS. "UPS ממשיכה לבחון מקרוב את המצב ותחדש את השירות ברגע שיהיה מעשי ובטוח לעשות כן".

בפדקס הוציאו באתר הודעת שירות דומה. "אנחנו בוחנים מקרוב את המצב ויש לנו תוכניות מגירה מוכנות", נמסר מפדקס.

מפעילות הספינות המיכליות הגדולות ביותר בעולם - מרסק וחברת MSC - אמרו כי ישעו באופן זמני את ההפלגות לנמלים רוסיים, כולל כאלה שרחוקים מהסכסוך באוקראינה. במרסק אמרו כי החברה עוצרת הזמנות לאור הסנקציות שהוטלו על רוסיה. גם מרסק וגם MSC אמרו כי ימשיכו להעביר מצרכי מזון אל ומרוסיה.

טכנולוגיה

אפל הפסיקה למכור אייפונים ומוצרים אחרים ברוסיה, עצרה את כל המכירות במדינה ועצרה את כל היצוא לערוצי המכירה שלה ברוסיה. ענקית הטכנולוגיה אמרה כי היא תומכת במאמצים ההומניטריים, מספקת סיוע לפליטים ותומכת בצוותים שלה באיזור.

הרשתות הרוסיות RT News וספוטניק ככל הנראה לא זמינות יותר להורדה דרך חנות האפליקציות של אפל מחוץ לרוסיה. ענקית הטכנולוגיה Apple Pay מוגבלת ברוסיה והחברה גם הפסיקה בדיווחים החיים על תנועה ואירועים בזמן אמת באפליקציית המפות שלה באוקראינה.

גוגל הפסיקה בכל הפרסום ברוסיה, צעד שנעשה זמן קצר לאחר שצנזור התקשורת במדינה האשים את יוטיוב, אתר הסרטונים בבעלות אלפאבת חברת האם של גוגל, בהפצת מידע שגוי ושלהוב הפגנות. ההחלטה של הצנזור כוללות את יוטיוב וכן את שירותי החיפוש והשיווק של גוגל ברוסיה.

בנוסף חסמה גוגל את הגישה לערוצים בבעלות המדינה RT וספוטניק ברחבי אירופה, תוך ציות להוראות הסנקציות של האיחוד האירופי.

"לאור הנסיבות יוצאות הדופן, אנחנו מפסיקים את הפרסומות של גוגל ברוסיה. המצב מתפתח במהירות, ואנו נמשיך לספק עדכונים כשיהיו לנו", נמסר מהחברה. גוגל גם התחילה לחסום פרסומות הקשורות לסכסוך המבקשות לנצל את המצב והפסיקה להכניס כסף מכתבות מהתקשורת המדינתית הרוסית בכל הפלטפורמות של החברה.

חברת האם של פייסבוק מטא הודיעה ב־4 במרץ כי היא עוצרת לפחות באופן זמני פרסומות המיועדות למשתמשים ברוסיה ולא תריץ בשום מקום בעולם פרסומות ממפרסמים הנמצאים בתוך רוסיה. הצעד נעשה לאחר שהממשלה הרוסית הכריזה שחסמה גישה לפייסבוק במדינה בתגובה למגבלות שאמרו כי ענקית הרשתות החברתיות הפעילה על כלי התקשורת הרוסיים.

בסמסונג אמרו כי ישהו את משלוחי כל המוצרים לרוסיה. חברת הטכנולוגיה מדרום קוריאה היא המוכרת העיקרית של טלפונים חכמים במדינה, עם נתח שוק של כ־30%, על־פי Counterpoint Research, העוקבת אחר מכירות מכשירים. סמסונג מוכרת גם מעבדים ומגוון שלם של מוצרי צריכה אלקטרוניים ברוסיה.

אליסטיר מקדונלד, וויליאם בוסטון, נורה אקרט, בנג'מין כץ, דאג קמרון, מייק צ'רני, כריסטופר מ' מתיוז, ג'ני סטרסבורג, ג'ו פלינט, קולין קלהר, אינטי פצ'קו, פול זיוברו, דומיניק צ'ופינג, שרה נידלמן ורובי ווילן השתתפו בהכנת הכתבה.