ממוסקבה לברלין: בנט בדרכו לפגישה עם קנצלר גרמניה, אולף שולץ

אחרי שנפגש עם ולדימיר פוטין, רה"מ נפתלי בנט צפוי להיפגש עם קנצלר גרמניה, אולף שולץ • בנט שוחח עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אחרי הפגישה עם פוטין • גורם מדיני מסר כי ראש הממשלה מתואם עם ארה"ב, גרמניה וצרפת, תוך שיח שוטף עם אוקראינה • במקביל, ישראל הודיעה כי תקים בית חולים שדה באוקראינה

ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: חיים צח לע''מ
ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: חיים צח לע''מ

21:05

משרד הבריאות הודיע כי במאמץ לחזק את הסיוע ההומניטרי לעם האוקראיני, ישלחו בשבוע הבא משרדי החוץ והבריאות משלחת רפואית ישראלית לאוקראינה, שתקים שם בית חולים שדה. בית החולים שדה יופעל באמצעות המרכז הרפואי שיבא, שירותי בריאות כללית וצוותים רפואיים של בתי חולים נוספים.

בית החולים השדה של מדינת ישראל יפעיל באוקראינה מחלקות אשפוז לילדים ומבוגרים, מיון, חדר לידה ומרפאה לרפואה ראשונית. בית החולים שדה יעשה שימוש גם בטכנולוגיות מתקדמות של רפואה מרחוק.

שר הבריאות, ניצן הורוביץ: "אנחנו מבצעים את החובה המוסרית שלנו, מגבירים את הסיוע ההומניטירי ומושיטים עזרה לעם האוקראיני. משרד הבריאות שלח מטוסים עם ציוד רפואי ותרופות, וכעת נקים גם בית חולים שדה לסיוע לפליטים בשטח. משרד הבריאות ומדינת ישראל מתייצבת בצורה ברורה לצד העם האוקראיני. נמשיך לסייע ככל שידרש להצלת חיים של אזרחים שעולמם חרב עליהם ברגע אחד. תודה למרכז הרפואי שיבא, לקופת חולים כללית ולכל הצוותים הרפואיים מכל קצוות הארץ שמוכיחים שוב אומץ ומסירות מלאה להצלת חיי אדם בכל מקום בעולם. תוך שעות ספורות התייצבתם למשימה הלאומית באופן מעורר השראה והוכחתם שוב כי יש למדינת ישראל על מי לסמוך ובמה להתגאות".

מנהל המרכז הרפואי שיבא, פרופ' יצחק קרייס: "זוהי חובתנו האישית, המקצועית והלאומית כלפי כל אדם באשר הוא אדם. יש לנו האמצעים והיכולת ואל לנו לעמוד מנגד".

רות רלב"ג, מנכ"לית כללית שירותי בריאות: "במסגרת המשלחת המתגבשת שתצא לטיפול בפליטים באוקראינה, הכללית לקחה על עצמה את הטיפול בילדים על ידי הצוותים המצוינים של בית החולים שניידר. כללית תשתלב בסיוע נוסף עם כלל בתי החולים שלנו אשר נרתמו באופן מיידי ואל המשלחת יצטרפו צוותים רפואיים נוספים על פי הצרכים בשטח".

20:26

לשכת ראש הממשלה הודיעה כי בנט שוחח לפני זמן קצר עם נשיא אוקראינה, וולודומיר זלנסקי, לאחר פגישתו עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.

20:07

ראש הממשלה, נפתלי בנט, עושה כעת את דרכו ממוסקבה לברלין, שם יפגוש את קנצלר גרמניה, אולף שולץ. בנט טס במטוס הפרטי שבדרך כלל משמש לטיסות חשאיות של המוסד ומשרד ראש הממשלה.

19:47

פגישת ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין הסתיימה כעת, לאחר כשלוש שעות. גורם מדיני מסר כי ראש הממשלה מתואם עם ארה"ב, גרמניה וצרפת, תוך שיח שוטף עם אוקראינה, וכי הפגישה התקיימה לאחר שורה ארוכה של שיחות שקיים בנט עם מנהיגים בשבוע האחרון. לדברי הגורם המדיני, ראש הממשלה שוחח עם הנשיא פוטין גם על מצבם של הישראלים והקהילות היהודיות כתוצאה מהקונפליקט. 

בפגישה נידונה גם ההתקדמות בשיחות הגרעין בוינה. בנט הביע את עמדת ישראל, שמתנגדת לחזרה להסכם הגרעין. על פי הגורם המדיני, השיחה עסקה בשלושה נושאים: האחד - חופש הפעולה הישראלי בסוריה, השני - הסכם הגרעין, והשלישי - המלחמה באוקראינה.

בנט עדכן טרם הנסיעה את שר החוץ יאיר לפיד ואת שר הביטחון בני גנץ. גם שר המשפטים גדעון סער היה בסוד העניינים.

19:01

בלשכת ראש הממשלה מאשרים: בנט נועד בקרמלין עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, מזה כשעתיים וחצי. ראש הממשלה המריא היום בשעות הבוקר המוקדמות למוסקבה, לאחר השיחה שהתקיימה בינו ובין פוטין ביום רביעי האחרון.

לפי הודעת לשכת ראש הממשלה, בפגישה משתתף גם שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, שמסייע בתרגום. את ראש הממשלה מלווים בביקור גם ראש המל"ל ד"ר איל חולתא, היועצת המדינית שמרית מאיר ודוברו של בנט, מתן סידי.

לכתבנו דני זקן נודע כי הביקור היה מתואם עם ארצות הברית ונסב בעיקר על הנעשה באוקראינה, וכי בנט טס במטוס פרטי המשמש לטיסות חשאיות של המוסד ומשרד ראש הממשלה.

18:35

רה"מ נפתלי בנט נפגש כעת עם ולדימיר פוטין בקרמלין כדי לדון במשבר באוקראינה, כך מדווחים הערב ברויטרס. בנט טס למוסקבה במהלך השבת.

17:22

סוכנות הידיעות הרוסית רי"א נובוסטי מדווחת כי אירופלוט, חברת התעופה הרוסית הגדולה ביותר, תשהה החל מיום שלישי הקרוב (8 במרץ) את כל הטיסות הבינלאומיות שלה - למעט טיסות למינסק, בלארוס.

נוסעים עם כרטיסי טיסה חזרה לרוסיה לא יורשו לעלות על טיסות בינלאומיות החל ממחר (6 במרץ), אם הטיסה חזור מתוכננת להחל מ-8 במרץ, זאת על מנת "להפחית את הסיכון של חוסר-יכולת להשתמש בטיסות חזרה לרוסיה", על פי הדיווח.

הצעד מגיע לאחר שמכירותיה של החברה הממשלתית נפגעה כתוצאה מהעיצומים שהוטלו על רוסיה. חברות התעופה רוסיה (Rossiya) ואורורה, חברת הבת של אירופלוט, יבטלו גם הן טיסות בינלאומיות.

במקביל, קמעונאית הביגוד הספרדית Inditex מפסיקה את פעילותן של יותר מ-500 חנויות ברחבי רוסיה. ב-CNN מדווחים כי Inditex, ענקית האופנה העומדת מאחורי זארה, ברשקה, פול אנד בר, סטארדיווריוס וחברות נוספות, הודיעה כי היא "משהה זמנית" את פעילותן של 502 החנויות שלה ברחבי רוסיה.

"Inditex מדווחת כי בנסיבות הנוכחיות היא לא יכולה להבטיח את ההמשכיות של הפעילות שלה ואת התנאים המסחריים בפדרציה הרוסית", נכתב בהודעה מטעם הקבוצה. ההשהיה חלה גם על המכירות המקוונות של Inditex. לפי ההצהרה, Inditex מפתחת "תוכנית תמיכה מיוחדת" עבור 9,000 עובדיה ברוסיה.

14:13

במועצת העיר מריאופול טוענים כי רוסיה לא עומדת בהפסקת האש: "אנחנו מנהלים מו"מ עם הצד הרוסי כדי לוודא את הפסקת האש לאורך כל נתיב הפינוי". גורמים רשמיים בעיר קראו לתושבים לשוב למקלטים בזמן שהמגעים עם הרוסים נמשכים.

"אנחנו מבקשים מכל תושבי מריאופול לעזוב וללכת למקלטים. מידע נוסף על הפינוי יגיע בקרוב. כרגע מתנהלים מגעים עם רוסיה להקמת משטר הפסקת אש ולהבטחת מסדרון הומניטרי בטוח", נכתב בהודעה מטעם העירייה.

במקביל, ברויטרס מדווחים כי בקרמלין אמרו כי מדינות המערב מתנהלות "כמו בנדיטים", ושרוסיה גדולה מכדי להיות מבודדת, משום שהעולם גדול יותר מ"רק ארצות הברית ואירופה".

דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, אמר לכתבים כי המערב עוסק ב"הרעה כלכלית" נגד רוסיה וכי מוסקבה עוד תגיב. הוא לא אמר באיזו תגובה מדובר, אך ציין כי היא תהיה בקנה אחד עם האינטרסים הרוסיים.

כשנשאל לגבי הסנקציות, ענה: "זה לא אומר שרוסיה מבודדת. העולם גדול מדי עבור אירופה ואמריקה כדי לבודד מדינה, ועוד יותר מזה - מדינה גדולה כמו רוסיה. יש עוד הרבה מדינות בעולם".

10:28

משרד ההגנה הרוסי הודיע כי צבא רוסיה יאפשר לאזרחים לברוח מאוקראינה בבטחה. "היום, חמישה במרץ, מ-10 בבוקר שעון מוסקבה, הצד הרוסי מכריז על משטר הפסקת אש ופותח את המסדרונות ההומניטריים ליציאת אזרחים ממריאופול ומוולנובאקה", נמסר בהודעה מטעם המשרד. "המסדרונות ההומניטריים ונתיבי היציאה הוסכמו עם הצד האוקראיני", נכתב.

09:26

"Lady M", יאכטת-על בשווי 65 מיליון אירו, השייכת לאיש העסקים אלכסיי מורדשוב, האדם העשיר ביותר ברוסיה (עם הון מוערך של כ-30 מיליארד דולר), הוחרמה בליגוריה שבצפון מערב איטליה.

פדריננדו ג'וליאנו, יועץ תקשורת של ראש הממשלה האיטלקי מריו דראגי, אישר בטוויטר את הדברים.

מורדשוב, בעל המניות העיקרי ויו"ר קונצרן הפלדה הרוסי "סברסטל", אמר לאחרונה כי "מעולם לא הייתי קרוב לפוליטיקה... אני לא מבין כיצד הסנקציות נגדי יתרמו לשים סוף לסכסוך הנורא באוקראינה".

09:06

בנאום שנשא אתמול (ו'), נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, גינה את סירובה של נאט"ו להכריז על אוקראינה כאזור אסור לטיסה. "כל האנשים שימותו, החל מהיום, ימותו גם בגללכם. בגלל החולשה והניתוק שלכם", תקף.

"היום התקיימה פסגת נאט"ו. פסגה חלשה ומבולבלת. פסגה שמראה שלא כולם רואים במאבק לחירות באירופה את המטרה מספר אחת", הוסיף זלנסקי, ואמר: "כל סוכנויות הביון של מדינות נאט"ו מודעות היטב לתוכניות האויב. נאט"ו החליטה בכוונה לא לסגור את השמיים מעל אוקראינה. מדינות נאט"ו יצרו נרטיב לפיו סגירת השמיים תעורר את התוקפנות של רוסיה נגד נאט"ו. זו היפותזה של חלשים וחסרי ביטחון, למרות העובדה שיש להם נשק חזק פי כמה משלנו".

זלנסקי אף התייחס להפגנות התמיכה הגדולות ברחבי אירופה, ופנה למפגינים: "אם אוקראינה לא תשרוד - אירופה כולה לא תשרוד. אם אוקראינה תיפול, אירופה כולה תיפול".

זלנסקי הפריך הבוקר את הטענות לפיהן ברח מאוקראינה, והבהיר כי הוא עדיין בקייב. בסרטון שפרסם בחשבון האינסטגרם שלו אמר כי "כל יומיים יוצא מידע לפיו ברחתי לאנשהו - ברחתי מאוקראינה, מקייב, מהמשרד שלי. כמו שאתם יכולים לראות, אני כאן במקומי. אף אחד לא ברח לשום מקום. אנחנו עובדים כאן".

באו"ם מדווחים כי מאז החלה הפלישה הרוסית, יותר מ-1.2 מיליון פליטים עזבו את אוקראינה. לפי נציבות האו"ם לפליטים, כמחצית מתוכם הגיעו לפולין, ואחרים נמלטו להונגריה, סלובקיה, מולדובה ורומניה.

במקביל, לאחר שהפרלמנט הרוסי אישר אתמול חוק לפיו מפיצי "פייק ניוז" על הצבא ישלחו לכלא, גופי תקשורת רבים, ביניהם בלומברג ו-CNN, הודיעו כי יפסיקו בינתיים את עבודתם בתוך רוסיה.