נזהרת מלהפוך לחד קרן: קונקטים מגייסת לפי שווי של 800 מיליון דולר

הגיוס הזהיר של קונקטים, אחת החברות הצומחות בישראל, לצד מכירתה של אוריבי לפני יומיים, מצביעים על מגמה שבה יזמים בחברות צמיחה מעדיפים לשלם מחיר בשווי, לגייס הון מצומצם ולמנוע פגיעה אפשרית בסיכויי ההצלחה העתידיים

Connecteam / צילום: כדיה לוי
Connecteam / צילום: כדיה לוי

זה היה יכול להיות גיוס ענק סטנדרטי נוסף לעוד חברת סטארט-אפ מצליחה, לולא הייתה זו קונקטים, אחת מהחברות הצומחות בישראל שדורגה בחודש דצמבר האחרון ברשימת הסטארט-אפים המבטיחים של גלובס. היום (ד') הודיעה קונקטים (Connecteam) כי השלימה לאחרונה גיוס הון של 120 מיליון דולר מנבחרת האולסטאר של משקיעי ההייטק בשנה האחרונה: הקרנות סטרייפס וטייגר גלובל, לצד המשקיעות הקיימות בחברה: אינסייט, O.G, קרן ההשקעות של אייל עופר, וקרן קומרה. נוסף על כך, רכשו המשקיעים מהעובדים הוותיקים והיזמים מניות בהיקף של 40 מיליון דולר בעסקת סקנדרי.

המפתיע בסבב הגיוס הוא השווי לפיו בחרה קונקטים לגייס את הונה. לגלובס נודע כי הסיבוב מעניק לקונקטים שווי של 800 מיליון דולר, וכי החברה דחתה הצעות השקעה לפי שווי גבוה יותר שיעניק לה מעמד של חד קרן, ככל הנראה מחשש לדלל את היזמים ואת בעלי המניות הקיימים, וליצור חברה בעלת שווי גבוה מדי שיהיה קשה לשמרו בעתיד.

מוקדם יותר השבוע הסבירה היזמת הסדרתית איריס שור את החלטתה למכור את החברה שהקימה, אוריבי, ללינקדאין במקום לגייס לפי שווי גבוה בלחץ המשקיעים. "נוצר מצב בו השוויים בגיוסים מהון סיכון גבוהים הרבה יותר מאשר שווים של חברות באקזיט או בהנפקה," כתבה בפוסט בפייסבוק לאחר שהודיעה על מכירת החברה ללינקדאין. "אני מכירה לא מעט סיפורים על חברות טובות שגייסו בשוויים כל כך גבוהים שבגללם החברה "נתקעה", לא היה ניתן להגיע לאקזיט ולא לגיוסי המשך טובים".

ניתן בטעות לחשוב שקונקטים משלמת את המחיר על הירידה בשווקים, אבל האמת היא שהיא אחת מחברות הסטארט-אפ המבוקשות להשקעה בגלל שיעור הצמיחה שלה והדומיננטיות שלה בשוק והסכמי ההשקעה האחרונים מכלל השותפים - סטרייפ, טייגר גלובל או אינסייט - אינן כוללת מנגנוני ענישה מיוחדים על ירידת שווי אפשרית או תנאים מיוחדים המדללים את העובדים או המשקיעים האחרים. חלק מזה נובע מהעובדה שקונקטים נחשבת למובילת שוק, ביחס למתחרות דוגמת ודפיוטי האוסטרלית והומבייס האמריקאית, שכבר גייסה ביולי האחרון לפי שווי של 600 מיליון דולר, על פי PitchBook.

סופר אפליקציה לעובדי הלואו-טק

קונקטים הפכה ל"סופר אפליקציה" - כלומר אפליקציה רבת שימושים - למנהלים ועובדים של ארגוני לואו-טק, כמו רשתות קמעונאות ומזון, מפעלים וחברות בניין. היא הוקמה כאפליקצית הדרכה לארגונים ועל כך הוסיפה גם יישום צ'ט פנים ארגוני, שעון נוכחות, תוכנת ניהול משימות, ניהול משמרות וחופשות וממשק הודעות. בקצרה, היא מציעה לעובד או למנהל את כל מה שהוא זקוק לו כדי לתקשר מרחוק עם מקום העבודה שלו. עם זאת, אין לה כמעט יתרון יחסי בארגוני צווארון לבן כמו חברות פיננסיים, הייטק או ממשל, שם שולטות אפליקציות ארגוניות של חברות כמו סלאק ומיקרוסופט.

החברה דיווחה על שיעורי צמיחה גדולים במיוחד בשנה האחרונה, בהם צמיחה של 400% בהכנסות השנתיות וצמיחה דומה בכמות הלקוחות בשנה האחרונה, עלייה של 500% במצבת העובדים ל-175 איש היום, ותוכניות גידול להיקף של 350 עובדים. זאת, הודות בין השאר לתפוצה הרחבה של טלפונים חכמים, הנמצאים גם ברשותם של עובדים בעלי שכר נמוך; בירידה המתמשכת במחיר חבילות הגלישה; באוריינות הטכנולוגית של עובדים מהשורה, המורגלים בשימוש יומיומי באפליקציות כגון וואטסאפ, מסנג'ר, ג'ימייל ואפל פיי; בכניסה הולכת וגוברת של צעירים לתפקידי ניהול בארגונים; וגם ברגולוציה שהחלה להתהדק עם פרוץ מגפת הקורונה להעברת הדרכות מרחוק או לוודא את מיקום העובד בעת שליחת מסרונים.

מעבר לגידול המשמעותי במספר העובדים, חלק משמעותי מהגיוס יופנה להגדלת תקציבי שיווק. בחברה מתכוננים להוציא כ-30-40 מיליון דולר בתקציבי שיווק השנה, על מגוון ערוצים בהם רשתות חברתיות, תוכן שיווקי, אפיליאייט (שותפי שיווק) וקידום תוכן אורגני. אחד המאמצים הבולטים שלה הוא הקמת מעין אקדמיה אונליין לתחום ניהול משאבי אנוש וניהול עסקים עבור חברות לואו-טק.

ובכל זאת, בפני קונקטים כמובילת שוק, יחד עם המתחרות הומבייס ודפיוטי, עומדת משימה קשה בחינוך שוק. שוק הסופר אפליקציות למסעדות או אתרי בנייה עדיין נמצא בחיתוליו ולא מן הנמנע שגם חברות גדולות - בהן מיקרוסופט או גוגל - ייכנסו לשוק באמצעות פיתוח אפליקציה מתחרה או באמצעות רכישה.