רוסיה | סיקור שוטף

דובר הפנטגון: האוקראינים "מתנגדים בצורה יעילה למדי באזור קייב"

רומן ברודסקי הוא הישראלי שנהרג באוקראינה • השיחות להפסקת אש בבלארוס הסתיימו לאחר כארבע שעות • נשיא אוקראינה זלנסקי חתם על בקשה רשמית להצטרף לאיחוד האירופי • ענקית האנרגיה shell הודיעה כי תצא ממיזמים משותפים עם חברת הנפט והגז הגדולה ביותר ברוסיה, גזפרום • לפי הממשלה האוקראינית, מאז הפלישה הרוסית נהרגו 352 אזרחים ו-1,684 נפצעו

רכב משוריין חרוך באזור קייב, היום / צילום: Reuters, Maksim Levin
רכב משוריין חרוך באזור קייב, היום / צילום: Reuters, Maksim Levin

22:55

דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, אמר כי האיום של פוטין להשתמש בנשק גרעיני "מיותר ומסלים". לדבריו, הפנטגון "בודק ומנתח" את הודעתו של פוטין. בתדרוך שנערך הערב אמר קירבי כי הכוחות הרוסיים מנסים להתקרב לקייב, אך עדיין נמצאים מחוץ למרכז העיר: "אנחנו ממשיכים לראות את הרוסים מתקדמים - או מנסים להתקרב כדי שהם יוכלו לנוע לקייב מהקרקע. אנחנו עדיין מעריכים שהם נמצאים מחוץ למרכז העיר, אבל אנחנו יודעים בבירור שיש להם כוונות ביחס לקייב".

לדברי קירבי, האוקראינים "מתנגדים בצורה יעילה למדי באזור קייב. הם מקשים על הרוסים לנוע דרומה".

במקביל, נורבגיה הודיעה הערב כי היא תספק לאוקראינה ציוד צבאי ו-226 מיליון דולר בסיוע הומניטרי. לפי הודעת הממשלה, "הקצאה יוצאת דופן זו לאוקראינה נועדה להגביר את המאמצים של 'שחקנים הומניטריים' לעזור לקבוצות הפגיעות ביותר, כולל ילדים".

ראש ממשלת נורבגיה, יונס גר סטיורה, גינה את הפלישה הרוסית, שלדבריו "גורמת לאובדן חיים וסבל נרחב באוכלוסייה האזרחית, להרס תשתיות חיוניות ומאלצת אנשים לברוח מבתיהם". נורבגיה תשלח לאוקראינה ציוד צבאי כמו קסדות ואפודים חסיני כדורים. לדברי שר ההגנה הנורבגי, אוד רוג'ר אנוקסן, הציוד התבקש כולו על ידי אוקראינה, וניתן לשלוח אותו במהירות.

לפי הממשלה האוקראינית, מאז הפלישה הרוסית נהרגו 352 אזרחים ו-1,684 נפצעו. משרד ההגנה הבריטי דיווח על 644 הרוגים בסך הכל - כולל כוחות הצבא האוקראיני והמתנדבים.

21:46

ברויטרס מדווחים כי הבורסה לניירות ערך בניו יורק ונאסד"ק עצרו זמנית את המסחר במניות של חברות רוסיות הרשומות בהן.

לפי גורמים המעורים בנושא, ההשהיה נובעת מחששות רגולטוריים בעקבות הסנקציות הכלכליות שמוטלות נגד רוסיה. בין החברות שהמסחר בהן נעצר: HeadHunter, Ozon Holdings PLC ו-MTS.

20:58

הותר לפרסום: רומן ברודסקי, אב לשני ילדים, הוא הישראלי שנהרג היום באוקראינה. הוא נולד בברית המועצות, גר בארץ ועבר לאוקראינה לפני חמש שנים.   

20:50

ענקית האנרגיה ההולנדית "של" (shell) תצא ממיזמים משותפים עם חברת הנפט והגז הגדולה ביותר ברוסיה - "גזפרום", בשווי של כ-3 מיליארד שקלים. זאת, בשל פלישת רוסיה לאוקראינה. בין היתר, "של" הודיעה כי תסיים את מעורבותה במימון צינור הגז הטבעי "נורד סטרים 2". גרמניה, שהייתה אמורה להכפיל את יבוא הגז מרוסיה באמצעות הצינור, עצרה את קידומו בשל החלטתה של רוסיה לתקוף את שכנתה. "אנו מזועזעים מאובדן החיים באוקראינה, כתוצאה ממעשה חסר הגיון של תוקפנות צבאית המאיימת על ביטחון אירופה", אמר מנכ"ל החברה, בן ואן בורדן.

בזמן שחברות אירופאיות מקפיאות פרויקטים ומושכות השקעות מרוסיה, דווקא סין עומדת בפני הידוק קשריה הכלכליים עמה. ענקית האנרגיה הרוסית גזפרום הודיעה כי היא מתקרבת לחתימה על חוזה לתכנון צינור שיעבור דרך מונגוליה ויעביר לסין כ-50 מיליארד קו"ב של גז טבעי מדי שנה.

20:02

הותר לפרסום: ישראלי נורה למוות הערב סמוך לקייב במהלך נסיון יציאה מהעיר לעבר הגבול עם מולדובה. ההרוג, בן 37, מתגורר במדינה כבר מספר שנים. הוא נורה למוות בשעה שנסע מקייב על מנת להצטרף לשיירות האוטובוסים המאובטחות בכדי לצאת מגבולות אוקראינה. הודעה נמסרה למשפחתו. 

ממשרד החוץ נמסר כי מנהלת המחלקה לישראלים בחו"ל שוחחה עם רעייתו, השוהה כעת באוקראינה יחד עם ילדי המנוח. הוריו המתגוררים בישראל קיבלו את ההודעה הקשה. משרד החוץ מבקש להביע את תנחומיו הכנים למשפחה בשעתה הקשה וימשיך לסייע למשפחה ככל שניתן.

19:16

המו"מ להפסקת אש בין רוסיה לאוקראינה שנערך בגבול בלארוס הסתיים להיום, אחרי כארבע שעות. בימים הקרובים יתקיימו מגעים נוספים.

ב-CNN מדווחים כי הוותיקן הציע לתווך בין אוקראינה לרוסיה. הקרדינל פייטרו פארולין, מזכיר המדינה של הוותיקן - הפקיד מספר אחת אחרי האפיפיור, אמר כי הוא מאמין ש"עדיין יש ותמיד יהיה מקום למו"מ. אף פעם לא מאוחר מדי". לדבריו, הוותיקן "מוכן תמיד לעזור לצדדים לשוב לדרך הדיאלוג".

במקביל, נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי, חתם על בקשה רשמית להצטרף לאיחוד האירופי. לפי הדיווחים בסוכנות הידיעות רויטרס, זלנסקי ביקש מהאיחוד האירופי לקבל את אוקראינה באופן מיידי תחת נוהל מיוחד.

15:03

ענקית הטכנולוגיה גוגל השביתה באופן זמני חלק מכלי גוגל מפות עבור אוקראינה, המספקים מידע חי על המצב בכבישים ומידת העומסים במקומות שונים כמו מסעדות. החברה אמרה שהיא נקטה בפעולה של השבתה גלובלית כזו למען הבטיחות של הקהילות המקומיות במדינה ולאחר שהתייעצה עם מקורות שונים. התכונות האלו נשארות זמינות לנהגים המשתמשים בתכונות הניווט שלה באזור.

במקביל, ענקית הטכנולוגיה מטא פרסמה כי חסמה קבוצת פריצה שניסתה לפגוע באנשים בעלי פרופיל גבוה באוקראינה. לקבוצת הפריצה קוראים Ghostwriter ועל פי טענת מטא, הקבוצה השתמשה בפייסבוק כדי לפגוע במספר אישי ציבור באוקראינה, בהם אנשי צבא, פוליטיקאים ועיתונאי. לדברי מטא, קבוצת הפריצה השיגה בהצלחה גישה לחשבונות של היעדים, וכי ההאקרים ניסו לפרסם סרטוני יוטיוב שמציגים את החיילים האוקראינים כחלשים ונכנעים.

מטא אומרת שהיא הסירה ב-48 שעות האחרונות רשת של 40 חשבונות מזויפים, קבוצות ודפים בפייסבוק ואינסטגרפ, שפעלו מרוסיה ואוקראינה ומכוונות לאנשים באוקראינה. הקבוצה הוסרה כי הפרה כללים על התנהגות לא אותנטית מתואמת. מטא פעלה כדי לאבטח את החשבונות האלו וחסמה את הדומיינים שהשתמשו ההאקרים. מטא לא פרסמה את שמות המטרות.

גם ברשת החברתית טוויטר השעו יותר מתריסר חשבונות וחסמו שיתוף של כמה קישורים בשל הפרות כללים בתחומי המניפולציות והמידע המוטעה. טוויטר אמרה שהחקירה המתמשכת שלה מצביעה על כך שחשבונות שמקורם ברוסיה ניסו לשבש את השיחה הציבורית סביב הסכסוך באוקראינה.

14:47

ארה"ב הודיעה כי הוציאה לפועל את הסנקציות עליהן הכריזה בתיאום עם האיחוד האירופי שלשום, שאמורות למנוע מהבנק המרכזי הרוסי לממש את יתרות המט"ח שלו כדי לתמוך ברובל. לפי דיווח ב-CNBC, ממשל ביידן חתם על הסנקציות שאוסרות על מוסדות פיננסיים אמריקאים לבצע העברות או לנהל עסקים עם הבנק המרכזי הרוסי באופן מיידי.

הסנקציות כוללות את הבנק וגם את "קרן העושר" שהקימו הרוסים במטרה להתחמק מסנקציות, וכן את משרד האוצר הרוסי באופן כללי, לפי הדיווח. "רצינו ליישם את הפעולות הללו לפני שהשווקים נפתחים אצלנו", אמר מקור בממשל לרשת, "משום שלמדנו במהלך השבוע... כי הבנק הרוסי המרכזי מנסה להזיז נכסים".

14:26

רומן אברמוביץ', המיליארדר הרוסי-ישראלי ואוליגרך המקורב לפוטין, מסייע במשא ומתן בין האוקראינים לרוסים. דוברו של אברמוביץ' מסר כי הוא יכול לאשר ש"אוקראינה יצרה קשר עם רומן אברמוביץ' לתמיכה בהשגת פתרון של שלום, וכי הוא מנסה לעזור מאז".

רומן אברמוביץ'. ההודעה על העברת צ'לסי לנאמן היא כנראה הכל חוץ מדרמטית / צילום: Reuters, Suzanne Plunkett
 רומן אברמוביץ'. ההודעה על העברת צ'לסי לנאמן היא כנראה הכל חוץ מדרמטית / צילום: Reuters, Suzanne Plunkett

הדובר הוסיף כי "בהתחשב במה שמוטל על הכף, נבקש את הבנתכם בנוגע ללמה לא הבענו תגובות בנוגע למצב או מעורבותו של אברמוביץ'".

נזכיר כי לפני יומיים אברמוביץ' בחר לרדת מהשליטה במועדון הכדורגל האנגלי צ'לסי ולהעביר את הניהול לנאמנים.

בתוך כך, משרד הפנים באוקראינה הודיע על עשרות אזרחים הרוגים במתקפת טילים של הצבא הרוסי על העיר חרקיב, השנייה בגודלה במדינה. "חרקוב נורתה באופן מסיבי, יש עשרות הרוגים ומאות פצועים", כתב בפייסבוק אנטון הרשצ'נקו, יועץ במשרד הפנים האוקראיני. 

14:13

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר בישיבת סיעה שהוא "מקווה הסכסוך בין רוסיה לאוקראינה יעבור מהמישור הצבאי לדיפלומטיה. הסיוע שישראל מעניקה לישראלים ויהודים באוקראינה - זה לא קורה בשום מקום אחר בעולם".

ליברמן הוסיף כי "אנחנו עושים כל מאמץ ולא חוסכים זמן או כסף. לגבי מצבנו הכלכלי, ברור שלמלחמה יהיו השלכות כלכליות. רואים תנודות במחירי הנפט, בבורסות. עליות במחירי סחורות. אני שומע קריאות להוריד בלו. חבר'ה, לאט לאט, להירגע. צריך לחכות שהמצב יתייצב".

לגבי המשק הישראלי, שר האוצר סיפר כי "בדקנו את המלאי שבוע שעבר אנחנו נמצאים במצב טוב ואין סיבה לדאגה".

14:10

על פי חברת אבטחת המידע צ'ק פוינט, בימים האחרונים (עד 27.02.22) נצפתה עלייה של 196% במספר התקיפות נגד מטרות ממשלתיות וצבאיות באוקראינה. במקביל, דווחה עלייה קטנה של 2% בלבד במתקפות על ארגונים ועסקים באוקראינה.

על פי הנתונים, מספר התקיפות על חברות וארגונים ברוסיה עלו ב-4%, ובמרבית העולם נצפתה ירידה בהיקף התקיפות בסופ"ש האחרון. לצד זאת, בצ'ק פוינט ראו עלייה של פי 7 בכמות מתקפות פישינג, דיוג, במדינות הדוברות את השפות המזרח סלאביות (רוסיה, אוקראינה ובלארוס). שליש מהמתקפות הללו כוונו כלפי דוברי השפה הרוסית מכתובות מייל אוקראיניות. חלק מהמתקפות עסקו בהטעיית האנשים כדי לתרום למאמץ המלחמתי באוקראינה.

12:06

הבנק המרכזי ברוסיה הודיע כי הבורסה במוסקבה לא תיפתח היום, זאת לאחר שפתיחת המסחר נדחתה ל-3 אחר הצהריים לפי השעון המקומי. מוקדם יותר הבוקר, הבנק המרכזי הקפיץ את שיעור הריבית במדינה מ-9% ל-20%, על רקע הסנקציות נגד רוסיה ומוסדותיה הפיננסיים.

בהודעת הבנק המרכזי נכתב כי "בהתאם למצב הכלכלי במדינה" התקבלה החלטה לא לבצע מסחר במניות או נגזרים היום.

11:48

המשלחת האוקראינית הגיעה לגבול בלארוס אוקראינה להתחיל בשיחות עם הרוסית. לפי הדיווחים, אוקראינה דורשת "הפסקת אש מיידית ונסיגת הכוחות הרוסים".

מסוקי המשלחת האוקראינית מגיעים לגבול בלארוס להתחלת המו''מ עם רוסיה / צילום: Reuters, Sergei Kholodilin/BelTA
 מסוקי המשלחת האוקראינית מגיעים לגבול בלארוס להתחלת המו''מ עם רוסיה / צילום: Reuters, Sergei Kholodilin/BelTA

בין חברי המשלחת האוקראינית נמנים אולקסיי רזניקוב, שר ההגנה, מיכאילו פודוליאק, יועץ בכיר לנשיא אוקראינה וסגן שר החוץ מיקולה טוצ'יצקי. וולודימיר זלנסקי, נשיא אוקראינה, נשאר בקייב.

11:20

הבנקים קרדיט סוויס וסוסייט ג'נרל הודיעו כי הם עוצרים את המימון של סחר בסחורות מרוסיה, כך דיווחה אתמול רשת "בלומברג", מפי מקורות המעורים בנושא. על פי הדיווח הבוקר ב"רויטרס", שני הבנקים, מממנים מרכזיים לבתי מסחר בתחום הסחורות, אינם מספקים עוד את הכסף הדרוש להעברת חומרי גלם כגון מתכות ונפט מרוסיה.

בנוסף, ברויטרס ציינו כי הבנקים ההולנדיים ראבו בנק וקבוצת ING מגבילים את ההלוואות לעסקאות הכרוכות בתנועת סחורות מרוסיה ואוקראינה.

בקרדיט סוויס ובסוסייט גנ'רל סירבו להגיב, וגם בבנקים ההולנדיים לא הגיבו לבקשת סוכנות הידיעות.

10:20

השיחות בין אוקראינה ורוסיה בגבול בלארוס צפויים להתחיל היום ב-11:00 (שעון ישראל). 

9:30

לפי דוח שפרסם הצבא האוקראיני הבוקר, רוסיה "ההאטה את ההתקפה שלה". לטענת הצבא האוקראיני, "האויב בעל מורל נמוך וספג אבדות קשות". לפי הערכות האוקראינים, כ-5,300 חיילים רוסים נהרגו מאז תחילת הפלישה. בנוסף, הכוחות הרוסים ספגו גם הרס של 191 טנקים, 29 מטוסים, 29 מסוקים ו-816 כלי רכב משוריינים. ב"גרדיאן" ציינו כי הם לא הצליחו לאמת את המספרים האלו. 

8:30

יום הלחימה החמישי: הבידוד הבינלאומי של רוסיה מתהדק, כאשר בשטח הצבא הרוסי ממשיך להיתקל בהתנגדות חזקה מצד הצבא ואזרחים אוקראינים ולא מצליח לכבוש ערים גדולות. זאת בעוד שצילומי לווין מאתמול בערב הראו שיירה רוסית ארוכה שמתקדמת לעבר הבירה קייב ונמצאת, נכון לאתמול, כ-64 ק"מ ממנה. במקביל, גורמים בארה"ב מאמינים שבאלרוס מתכוננת להצטרף לפלישה הרוסית לאוקראינה. 

צילומי לווין שמראים את הכוחות הרוסיים מתקדמים לכיוון קייב, ב-27 בפברואר / צילום: Reuters, Maxar Technologies/Handout
 צילומי לווין שמראים את הכוחות הרוסיים מתקדמים לכיוון קייב, ב-27 בפברואר / צילום: Reuters, Maxar Technologies/Handout

ערך הרובל הרוסי מול הדולר ממשיך לצנוח ועומד כרגע על 110-120 רובל לדולר. יצוין כי לפני הפלישה לאוקראינה עמד ערך הרובל על כ-75 רובל לדולר. הבנק המרכזי ברוסיה הקפיץ את הריבית מ-9.5% ל-20%.

ברקע הלחימה והסנקציות, הבנק המרכזי של רוסיה מגביל מכירות זרות של ניירות ערך. מהבנק נמסר הבוקר (ב') כי הוא יאסור באופן זמני על ברוקרים לטפל במכירות של ניירות ערך שמוחזקים על ידי תושבי חוץ והוא אף עלול להחליט להפסיק את המסחר בשווקים מסוימים. זאת בניסיון להגן על נכסי המדינה מפני הסנקציות מערביות שכוללות בתוכן גם את הבנק של רוסיה. האיסור יתחיל כבר היום.

אוקראינה הסכימה אתמול לקיים מפגש עם הצד הרוסי בגבול בלארוס-אוקאינה. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי היה פסימי לגבי סיכויי השיחות: "אנחנו ננסה, כדי שלאף אזרח אוקראיני לא יהיה ספק, שאני, כנשיא, עשיתי כל מה שאני יכול כדי לסיים את המלחמה הזו". השיחות צפויות להתקיים היום. 

במשרד הפנים האוקראיני העריכו אתמול כי עד כמה נהרגו 352 אזרחים, בהם 14 ילדים. בנוסף, 1,684 בני אדם נפצעו, מתוכם 116 ילדים. 

רוסיה עצרה אתמול מעל 1,400 בני אדם שהשתתפו בהפגנות נגד המלחמה. בכך, עלה מספר הרוסים שנעצרו על ידי הרשויות ל-4,000 בני אדם.