אסור לחזור לאחור: העליון חייב להמשיך עם מגמת השוויון המגדרי

המינויים שאושרו בוועדה לבחירת שופטים קובעים את אופיו המגדרי של בית המשפט העליון לשנים הבאות • על-מנת שהרכבו של בית המשפט יהיה צודק, יש לפעול לכך שמינוי מספר שווה של נשים וגברים לתפקיד לא יהיה אירוע חד-פעמי

בית המשפט העליון / צילום: אוריה תדמור
בית המשפט העליון / צילום: אוריה תדמור

הוועדה לבחירת שופטים התכנסה כאשר משימה חשובה ומהותית לפניה - לבחור ארבעה שופטים חדשים לכהונה בבית המשפט העליון. זהו לא עניין של מה בכך. הרכבו של בית המשפט העליון, היושב לעתים קרובות כבית המשפט לצדק, חייב להיות צודק. הוא חייב לשמש דוגמה ומופת ליישום הערכים אותם הוא מכתיב לשיטת המשפט כולה, ובראשם עיקרון השוויון.

עד לסבב המינויים האחרון, המצב היה מאוד רחוק מכך. על אף שנשים הן 51% מהאוכלוסייה, מתוך 15 השופטים בהרכב מלא של העליון, רק 4 היו נשים - מעט יותר מרבע.

על אף שתחום המשפט נהנה משיעור גבוה של משפטניות איכותיות, ולא חסרות נשים היכולות לכהן כשופטות בעליון - בשנים האחרונות מספרן של הנשים המכהנות בעליון עומד על מעט יותר מ25%, כאשר בחינה מקום המדינה מראה כי מתוך 73 השופטים שכיהנו בבית המשפט העליון בכל שנותיו, רק 12 הן נשים - שיעור של 16% בלבד. אין שוויון בעליון.

באוקטובר האחרון, בעקבות עתירה של שדולת הנשים בישראל, אישר בית המשפט העליון עצמו את הברור מאליו: בבואה למנות שופטים, הוועדה מחויבת לעיקרון הייצוג ההולם של נשים, אשר משמעו ייצוג שווה לשני המינים, אלא אם יש טעמים מיוחדים לסטות מכך. לא קיימים טעמים מיוחדים כאלו. אין מאפיין של שיפוט בבית המשפט העליון, שיצדיק חריגה מעיקרון השוויון בין גברים ונשים שם.

ייצוג הולם גם מטיל חובה על הוועדה לפעול להעדפה מתקנת: כל עוד קיים חסר בייצוג נשים - בין שני מועמדים לתפקיד, גבר ואישה, בעלי כישורים דומים, יש לבחור באישה.

מחקר: שופטות מחמירות יותר בעבירות מין

אנחנו נאבקות על מינוי נשים לעליון, ולא בכדי. מלבד העובדה ששופטי העליון הם חוד החנית בהיררכיה השיפוטית, ומהותי שנשים יקבלו מקום שווה בכל מקום ובכל תפקיד - נוכחות שווה של נשים בעליון היא גם בעלת ערך ייחודי, המתבטאת בכך ששופטות נשים פוסקות ומתנהלות באופן שונה משופטים גברים.

מחקרה של פרופ' קרן וינשל, שבחנה פסיקות בעליון במשך קרוב לעשור, הראה כי שופטות נשים מחמירות יותר בעבירות מין, וממקסמות זכויות חברתיות בתיקי ביטוח לאומי ורווחה. כלומר, לייצוג החסר של נשים בקרב שופטי העליון יש השפעות על תוצאות פסקי הדין.

המינויים עליהם הוחלט כעת קובעים את אופיו המגדרי של בית המשפט העליון לשנים הקרובות. צריך לדעת - גם לאחר מינוי שתי נשים במינויים הנוכחיים, עדיין ישנו רוב גברי מובהק בקרב שופטי העליון (9 לעומת 6). ישנה עוד דרך עד שיושג באמת השוויון בעליון, ויתוקנו העיוותים ההיסטוריים והחברתיים שהביאו לשיעור הנמוך כל-כך של נשים בעליון לאורך השנים.

לאחר שנים רבות של אפליה מגדרית מובהקת וייצוג לוקה בחסר של למעלה ממחצית האוכלוסייה, טוב עשתה הוועדה לבחירת שופטים שבחרה מספר שווה של שופטות ושופטים במינויים הנוכחיים. עד כה, הוועדה התעלמה שוב ושוב מחובתה לתת ייצוג שווה לנשים. המינויים שנעשו כעת מלמדים שלא רק שצריך וראוי לפעול לשוויון מגדרי, אלא גם אפשר. זו חובתה החוקית והציבורית של הוועדה, וכך נכון וראוי שתפעל מעתה ואילך.

הכותבת היא המשנה למנכ"לית ומנהלת המחלקה המשפטית של שדולת הנשים בישראל