סיגריות | בלעדי

משרד הבריאות מושך את תמיכתו בחוק להגבלת חומרים מזיקים בסיגריות

הדיון בהצעת החוק שהגיש ח"כ מוסי רז בוועדת הכלכלה בוטל במפתיע, והצעת החוק לא תוקדם • לטענת משרד הבריאות, להצעה אין תרומה משמעותית לבריאות הציבור • רז ימשיך לקדם את הצעת החוק שלו שנועדה להגביל פרסום מוצרי טבק בעיתונות

שר הבריאות ניצן הורוביץ / צילום: מוטי מילרוד, פול ''הארץ''
שר הבריאות ניצן הורוביץ / צילום: מוטי מילרוד, פול ''הארץ''

משרד הבריאות מושך את תמיכתו מהצעת החוק של ח"כ מוסי רז להגבלת תכולת חומרים מזיקים בסיגריות, ולכן הצעת החוק לא תקודם. הבוקר (ג') בוטל במפתיע הדיון בהצעת החוק בוועדת הכלכלה של הכנסת, ולגלובס נודע כי מאחורי הקלעים במשרד הבריאות ערכו דיון בנושא והודיעו לח"כ המציע כי "להצעה אין תרומה משמעותית לבריאות הציבור ומציעה למשוך אותה". במקביל, רז ימשיך לקדם את הצעת החוק שלו שנועדה להגביל פרסום מוצרי טבק בעיתונות.

בדיון שהתקיים ב-13 בפברואר על ידי מומחים במשרד הבריאות ובראשות ד"ר אתי אפללו, התקבלו המסקנות הבאות: "לדעת חברי הוועדה, התרומה של התוספת המוצעת בהצעת החוק אינה צפויה להיות משמעותית מבחינת קידום הבריאות וצמצום נזקי עישון. תיתכן אפילו הטעיה של הציבור לחשוב שההגבלה הופכת את הסיגריות לפחות מסוכנות או אף בריאות".

עוד נכתב כי "חברי הוועדה רואים חשיבות רבה בהשקעה באפיקים נוספים, כולל בתחומי הסברה וחינוך, מינוף שירותי הגמילה הקיימים ועוד. לפיכך הוועדה ממליצה לא לתמוך בהצעת החוק הנוכחית ולקדם תיקון אפקטיבי יותר עבור בריאותם של בני הנוער בפרט והאוכלוסייה בכלל לחוק איסור פרסומת והגבלת שיווק של מוצרי טבק ועישון כדוגמת קביעת איסור טעמים מובחנים במוצרי טבק ועישון וחובת עיצוב אחיד על כלי העישון (עצמו) של הסיגריה האלקטרונית שתואם את עיצוב האריזות האחידות של מוצרי טבק ועישון. נושאים אלה בחלקם ניתנים לאכיפה כבר במכס בשיתוף משרד הבריאות".

ניסוח החוק אינו הולם את המטרה

בנוסף נכתב במסמך הסיכום של הדיון כי למרות שהצעת החוק נגזרת מתוך הדירקטיבה האירופאית למוצרי עישון, הניסוח אינו הולם את המטרה ועלול להטעות את הצרכנים. מה גם שלדברי הבכירים במשרד הבריאות נוסח החוק בעברית אינו מדויק מאחר שאין מדובר בחומרים רעילים בסיגריה עצמה אלא בחומרים רעילים בפליטות של הסיגריה, אותם נושם המעשן או שאליהם חשופים האנשים מסביבו.

עוד מציינים אנשי המשרד במכתבם כי הדירקטיבה האירופאית אשר נכתבה בשנת 2014, ממנה נגזרת הצעת החוק וההגבלות המצוינות בה, עוברת כעת רביזיה לאור השינויים הרבים שחלו בתחום בשנים האחרונות וצפויה להתעדכן בשנת 2024. בנוסף הם טוענים כי "לגבי מגבלת החומרים בפליטות של הסיגריות, לא נמצאו מחקרים משמעותיים המצביעים על תועלת או השפעה חיובית משמעותית על בריאות הציבור בעקבות הגבלה זו".

הוועדה פנתה גם לח"כ רז והציעה לו לחוקק חוקים חלופיים במלחמה נגד העישון כמו איסור על טעמים מובחנים, החלת עיצוב אחיד גם על הסיגריות עצמן במקרה של סיגריה אלקטרונית וכדומה. לכן כאמור הצעת החוק של רז שעברה בקריאה טרומית נעצרה בכנסת והדיונים עליה הוסרו מסדר היום של ועדת הכלכלה שהכינה את החוק.

מוסי רז מסר בתגובה: "אמשיך לקדם חקיקה נגד עישון. אני מביא היום לוועדת הכלכלה חקיקה שאני מקדם כבר 21 שנה לאיסור פרסום סיגריות וטבק בעיתונות הכתובה ומאמין שההצעה תאושר בקרוב ותפחית את מספר הישראלים שנרצחים על ידי הסיגריות".