אוקראינה | פרשנות

למרות האזהרות והמודיעין, המערב עדיין לא בטוח איך להגיב לצעד של פוטין

ב-10:30 (שעון ישראל) תחל בבריסל פגישה של המדינות החברות באיחוד האירופי, שתכריע אילו סנקציות אירופיות יוטלו על רוסיה בתגובה להכרה בדונצק ובלוהנסק ולשליחת כוחות רוסיים אליהן • האיחוד חלוק בשאלה אם לממש כבר כעת את הסנקציות הכלכליות החריפות בהן איים, או להסתפק בסנקציות אישיות על בכירים רוסיים

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: Associated Press, Alexei Nikolsky, Sputnik, Kremlin
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: Associated Press, Alexei Nikolsky, Sputnik, Kremlin

למרות כל האזהרות והמידע המקדים, למרות התסריטים שנשמעו מופרכים רק לפני חודש אך מתממשים במציאות, המערב עדיין אינו בטוח כיצד להגיב לצעד של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שהכיר אתמול (ב') באופן מיידי במובלעות הפרו-רוסיות במזרח אוקראינה.

העובדה שמיד לאחר ההכרה נשלחו "כוחות לשמירת שלום" למובלעות, בהתאם להסכם מוכן-מראש שנחתם אתן; והעובדה שרוסיה יכולה להקים בסיסים צבאיים בהן, ושנפוצו דיווחים על שיירות של נגמ"שים ואולי אף טנקים בדונצק - עדיין לא גרמו להכרעה במערב.

ארה"ב והאיחוד האירופי מתלבטים אם להטיל כבר עכשיו את חבילת הסנקציות המקיפה שהכינו במקרה של פלישה לאוקראינה, את זו שהאמריקאים כינו "אם כל הסנקציות" ושמנהיגים אירופיים נופפו בה בכל נאום בשבועיים האחרונים - או להמתין עם סנקציות אלה לפלישה מעבר לקווי העימות הנוכחיים. נראה כי הם מתלבטים בשאלה אם בעצם שליחה גלויה של כוחות רוסיים למובלעות שבהן פעלו עד כה באופן לא גלוי היא "שבירת הכלים" שמצדיקה את הסנקציות החמורות ביותר? 

בארה"ב שומרים על הקלפים 

מהזווית האמריקאית, נראה כי וושינגטון כבר הכריעה לשמור על הקלפים בשלב זה. הדיווחים אתמול מארה"ב דיברו על הטלת סנקציות על סחר ועסקים עם ה"רפובליקות העממיות" החדשות וסנקציות אישיות על בכירים שהיו מעורבים במהלך. ללא הקפאת יחסים עם בנקים, ללא סילוק מ-SWIFT, ללא הקפאת רכש דלק שהיו אמורים להיות חלק מהחבילה שעליה עמלו בבירות המערב בחודשים האחרונים.

ג'ון פיינר, מהמועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, התפתל אתמול בראיון ב-CNN כשנשאל ישירות אם ההחלטה הרוסית אמש מהווה פלישה לאוקראינה. הוא רק אמר כי ארה"ב מעריכה כי המערכה "תתרחב היום או בימים הקרובים", וכי רוסיה תתקוף צבאית את אוקראינה. אז יגיע תורן של הסנקציות החמורות. 

האיחוד האירופי עדיין לא הכריע

האיחוד האירופי עדיין לא הכריע, כהרגלו. פסגה של שרי החוץ של האיחוד אמש לא הצליחה להסכים אילו סנקציות יוטלו. האחראי על מדיניות החוץ של האיחוד, ג'וספ בורל, דחף להטלת סנקציות מלאות על מה שכינה "הפרה בוטה של החוק הבינלאומי". אבל בתוך הפורום של 27 המדינות, היו כאלה שתמכו בכך וכאלה שדרשו להסתפק בסנקציות מינוריות, כדי לאפשר לפוטין "לרדת מהעץ".

היום (ג') יתכנסו נציגי המדינות לפסגה שתחל ב-10:30 שעון ישראל, שבה יוכרע אילו סנקציות יוטלו. נכון לעכשיו, גם באירופה מדברים על סנקציות אישיות כלפי בכירים רוסים וסנקציות סחר עם המובלעות במזרח אירופה בלבד.

מי שמציגה קו חריף יותר, בינתיים, היא בריטניה. היום אמר שר הבריאות הבריטי בראיון כי למעשה "הפלישה כבר החלה", ושרת החוץ צפויה להכריז על סנקציות בהמשך היום. 

וכך, למרות הצעדים הידועים מראש, האיחוד האירופי עדיין אינו משדר את האחדות שהוא הבטיח להציג במקרה של אגרסיביות רוסית. בשל ההשלכות הכבדות על הכלכלות שלהן עצמן, גם ארה"ב וגם אירופה ממתינות לראות אם התסריט ימשיך להתפתח כצפוי לעבר מלחמה באוקראינה - או שייעצר בקווי הפסקת האש.