משבר אבטחת הטיסות לאמירויות: פליי דובאי נדרשת לצמצם את הלו"ז

תהליך הסדרת אבטחת הטיסות הישראליות בדובאי טרם הוסדר מול הרשויות באיחוד האמירויות, דבר שהוביל לצמצום הלו"ז של החברות הישראליות • לגלובס נודע כי פליי דובאי התבקשה להוריד את תדירות טיסותיה לת"א, לאחר שהחברות הישראליות נדרשו לצמצם דרסטית את היקף הטיסות שלהן לדובאי

מטוס של פליי דובאי / צילום: דני שדה
מטוס של פליי דובאי / צילום: דני שדה

עדכון 20.2.22: 

כפי שפורסם לראשונה בגלובס, פליי דובאי התבקשה על ידי הרשויות בישראל לצמצם את לוז הטיסות שלה מ-4 ל-3 טיסות, ביום בדיוק כפי שמוגבלות החברות הישראליות להפעיל. 

17.2.22: 

האם פליי דובאי תיאלץ להפחית את תדירות טיסותיה בקווים מתל אביב? לנוכח משבר אבטחת הטיסות מול הרשויות בדובאי שלא מגיע לפתרון, השיח בין הצדדים עולה מדרגה. לגלובס נודע כי הרשויות בישראל מבקשות לפעול על פי עיקרון השוויון וההדדיות, ויידרשו כי גם פעילותה של פליי דובאי בקו תל אביב-דובאי - תוגבל.

ההסכם התעופתי בין המדינות קובע 28 טיסות לכל צד, אלא שהחברות הישראליות עודכנו שהן יוגבלו לשלוש טיסות ביום לשלוש החברות ביחד (בעוד שלפני המשבר כל אחת מהחברות הפעילה כשלוש טיסות ביום בעצמה), מולן מפעילה פליי דובאי ארבע טיסות ביום. כעת תתבקש גם החברה האמירתית להוריד את תדירות טיסותיה.

שנה וחצי עברה מאז שהחלו לפעול טיסות ישירות בין שתי המדינות במסגרת הסכמי אברהם, אלא שמאז לא נחתמו הסכמים המסדירים את נושא אבטחת הטיסות. נזכיר כי השב"כ הוא שקובע את דרישות האבטחה מכל נמל תעופה שממנו ממריאות החברות הישראליות. עד כה פעלו הטיסות במסגרת אישורים זמניים. 

לדובאי ממריאות מישראל שלוש חברות התעופה, אל על, ארקיע וישראייר לצד פעילותה של פליי דובאי, החברה האחות של אמירייטס הפועלת במתכונת של חברת לואו קוסט. חברת אתיחד מפעילה טיסות ישירות מתל אביב לאבו דאבי, מקום מושבה. נמלי התעופה באיחוד האמירויות משמשים גם לטיסות המשך ליעדים שונים דוגמת מדינות המזרח הרחוק.

המחלוקות מול רשויות התעופה בדובאי הובילו בשבועות האחרונים לעיכובים בטיסות ואף לביטולים ולצמצום הלו"ז של החברות הישראליות. לפני כחודש המריאו לדובאי נציגי אגף הביטחון באל על, האמונים על אבטחת הטיסות של שלוש החברות הישראליות, יחד עם נציגי רשות התעופה האזרחית (רת"א) בניסיון לפתור את המשבר, אך ללא הצלחה.

בשב"כ הוסבר כי "פעילות חברות התעופה הישראליות בקו ישראל-דובאי התאפשרה עד כה הודות להסדרים אליהם הגיעו גורמי הביטחון הישראלים עם עמיתיהם בדובאי, על פי עקרונות האבטחה הישראלים הנהוגים בכל העולם. במהלך החודשים האחרונים, התגלו מחלוקות במישור האבטחתי בין הגורמים המוסמכים בדובאי למערך אבטחת התעופה הישראלי, באופן שלא מאפשר את מימוש האחריות לאבטחת התעופה הישראלית".

עוד מציינים כי המחלוקת אינה נמצאת במישור המדיני, עם זאת לפרשה נכנסו גורמים מדיניים בכירים בשתי המדינות המנסים למצוא פתרון לבעיה. בדובאי אומרים כי הדרישות הישראליות כמוהן כיצירת אוטונומיה ביטחונית במתחמי הבדיקות לטיסות של החברות הישראליות, וכי שדה התעופה בעיר/אמירות הוא ענק, משוכלל ומשמש עשרות רבות של חברות ומדינות.