אלקין: "גם בלי שינוי במדד תשומות הבנייה, יזמים יעלו מחירים אם יוכלו"

חוק ההצמדה של מדד תשומות הבנייה רק לעלויות הבנייה, שנחשף בגלובס, עבר בקריאה טרומית בכנסת • המשך העברת התיקון ימתין עד להגשת תיקונים נוספים בחוק המכר • שר השיכון והבינוי זאב אלקין ציין בדיון כי השינוי יקודם למרות תלונות הקבלנים

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

הצעת תיקון חוק המכר (דירות), שדנה בשינוי שיטת ההצמדה של מחירי הדירות החדשות למדדים, עברה היום בקריאה טרומית. שר השיכון זאב אלקין הודיע כי אינו מתרשם מאיומי הקבלנים, שהחוק יגרום לעליית מחירי הדירות. עם זאת, המשך העברת החוק ימתין עד להגשת תיקונים נוספים בחוק המכר, אותם יוזם משרד השיכון.

הצעת החוק, שהועלתה תחילה ע"י ח"כ בצלאל סמוטריץ (הציונות הדתית) ולאחר מכן בגרסה שונה ע"י אלכס קושניר (ישראל ביתנו) ונחשפה בגלובס, מסיימת למעשה את הנוהל הקיים כיום, לפיו כל מחיר הדירה מוצמד למדד המחירים לצרכן או למדד תשומות הבנייה. החוק החדש קובע כי יש להסיר את רכיב הקרקע במחיר הדירה מההצמדה, ולחשב את ההצמדה רק לרכיב של עלויות הבנייה. אלה נקבעות בחוק ל-5.5 אלף שקל למ"ר בנוי.

כך מדד תשומות הבנייה משפיע עליכם | גלובס עושה סדר

"יהיו עוד ניסיונות לחץ למניעת החוק"

קושניר אמר בדיון כי "היום כאשר זוג צעיר רוכש דירה מקבלן, הסכום שנפרש במשכנתה מוצמד אוטומטית למדד תשומות בנייה. המדד מורכב ממחיר עלות הבנייה ומחיר הקרקע. אין לכך שום סיבה מכיוון שגם עבור הקבלן ההתייקרות הפוטנציאלית באה לידי ביטוי רק במרכיבי הבנייה ולא במרכיבי הקרקע. הצעת החוק שיזמתי, באה לתקן את המצב ותשקף את העלייה בתשומות הבנייה רק על הבנייה עצמה ולא על רכיב הקרקע. החוק יביא לחיסכון של עשרות אלפי שקלים, ויקל משמעותית על הזוגות הצעירים שרוכשים דירה. המלחמה ביוקר המחיה ויוקר הדיור היא דגל ששמנו בממשלה הנוכחית, ואני שמח שהצעת החוק עברה בקונצנזוס של כל סיעות הבית למען הזוגות הצעירים".

ואולם הרגע המעניין בדיון היה, כאשר אלקין ענה בשם הממשלה על הצעת החוק, והגיב בחריפות על תגובות הקבלנים, שהתלוננו כי החישוב המצויין בחוק אינו תקין, וכי הפעלת החוק תביא לעליית מחירי דירות. "מאז כניסתי למשרד הבינוי והשיכון אנו עמלים על תיקונים לחוק המכר", אמר אלקין. "שינוי מדד תשומות הבנייה הוא מרכיב מרכזי בתיקונים כמו גם תיקון בנושא עיצומים כספיים על קבלנים שמאחרים במסירת הדירות ותיקונים נוספים. אבל, כשנולדה היוזמה של חברי הכנסת קושניר וסמוטריץ' לקדם את הנושא הזה עוד לפני שאנו משנים את כל החבילה, חשבתי שזה נכון. תחילת קידום החקיקה הוא חשוב וזאת כדי לתת לוועדה לקדם את החוק ולהביא רעיונות ליישום ואז להוסיף אותו להצעת החוק הממשלתית הכוללת.

"אני שומע תלונות ואיומים מהקבלנים שהתיקון יביא לעליית מחירים ושהמדד אינו מחושב נכון, ואני עונה שזה לא עושה עלי רושם כי אם זו התוצאה אז לא היו נחקקים חוקים לטובת הצרכן. הרי, ברור לכולנו שעם או בלי החוק, הקבלנים והיזמים יעלו את מחירי הדירות כל עוד הם יכולים. אני רוצה לציין שעצם זה שהתיקון מגיע מהקואליציה ומהאופוזיציה הוא מצוין כי נכונו לנו עוד אי אילו ניסיונות לחץ כדי למנוע קידום החוק, אבל יחד, יהיה יותר קל".

אלקין הודיע כי יתמוך בחוק בתנאי שהמשך הליכי החקיקה יתבצעו בהתאם להנחיות משרד הבינוי והשיכון ובתנאי שימתינו עם המשך החקיקה עד להגשת הצעת תיקוני חוק המכר הכוללים הממשלתית, שאליה יצטרף ההתיקון לחוק הזה.

הח"כים קושניר וסמוטריץ' הסכימו לתנאיו של השר אלקין והחוק כאמור עבר בקריאה טרומית פה אחד.