יוקר המחיה מטלטל את הקואליציה, ויאיר לפיד נקרא להרגיע

שר החוץ יאיר לפיד צייץ בטוויטר כי הוא "עומד לגמרי מאחורי התוכנית הכלכלית של שר האוצר ליברמן ונותן לו גיבוי מלא" • ברקע: במפלגות כחול לבן, העבודה ומרצ נשמעים קולות לוחמניים נגד עסקת החבילה ושכר המינימום, נגד התוכנית הכלכלית ונגד מתווה הפחתת המכסים בחקלאות

שר החוץ יאיר לפיד במליאת הכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר החוץ יאיר לפיד במליאת הכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ציוץ של שר החוץ יאיר לפיד הבוקר (ד') בטוויטר חושף מעט מהמתיחות מאחורי הקלעים בקואליציה נוכח הצעדים האחרונים שמקדם שר האוצר ליברמן ושלטענת רבים מחברי הכנסת אינם נותנים מענה למצוקה העולה מהשטח. "בניגוד לכל השמועות והנסיונות לסכסך אני עומד לגמרי מאחורי התוכנית הכלכלית של שר האוצר ליברמן ונותן לו גיבוי מלא. הדיון על מתווה הסיוע לעצמאים הוא נושא נפרד וייפתר בימים הקרובים", כתב לפיד.

שר החוץ התייחס לדרישות מפלגתו משר האוצר לקדם במהרה מתווה סיוע לעצמאים אך הדף את הטענות לכך שנוצר משבר. אך נראה שבנושא הזה, לפיד מייצג בעיקר את מפלגתו שכן במפלגות כחול לבן, העבודה ומרצ נשמעים קולות לוחמניים הרבה יותר נגד עסקת החבילה ושכר המינימום, נגד התוכנית הכלכלית וכמובן נגד מתווה הפחתת המכסים בחקלאות. בשבוע האחרון מאז הציג ליברמן את מתווה הסיוע והתפרסמה הצעת החוק בבסיס עסקת החבילה עלו דרישות מצד חברי כנסת לתקן את הצעדים ביניהם נעמה לזימי, מיכאל ביטון ורם שפע ובגיבוי ראשי מפלגותיהם שדרשו את תיקון המתווים שפורסמו.

כך כפי שפרסמנו יו"ר כחול לבן בני גנץ נתן גיבוי מלא לביטון יו"ר ועדת הכלכלה שאתמול (ג') כינס דיון סוער בכנסת בנושא יוקר המחיה. ביטון אמר אתמול לליברמן שהשתתף בדיון "שמעת את הזעקה, אנחנו מצפים כוועדת הכלכלה למהלך שלם וכולל. הצעדים שהודעתם עליהם הם מבורכים. בתוך הצעדים האלה להשאיר רק 250 מיליון שקל למענקי עבודה למי שמרוויח בשכר מינימום תנו את זה באותו מועד למי שמקבל את ההטבה בנקודות הזיכוי. תגדילו את החבילה למענקי עבודה כי הם עובדים וקורסים. ובתוך זה תביא רשת ביטחון לעסקים שירגיע את אלה שבאמת הפסידו כסף. מי שעושה עלינו תרגיל שלא יבכה. אני מברך על מה שראיתי על הגדלת הסיוע לקשישים אבל בקורונה עושים מעשים מיוחדים, לכן לסיכום הציפייה והבקשה לשכלל את התוכנית שעשיתם ולהגדיל היקף ומידיות למענקי עבודה ורשת ביטחון לעסקים ותשובה לאוכלוסיות המוחלשות ולקשישים שאין להם פנסיה.

"אני יודע שכששר האוצר מחליט זה קורה, נכון שאין נתונים אבל חלק מהמעשים מבוססים על אמון עם העסק אני קורא לך לשכלל את החבילה הזו ומודה לך על הקשב במשך שעתיים וחצי לשמוע דברים קשים מאוד. לא ראיתי שר שהקשיב שעתיים וחצי ואם ההקשבה תהפוך למעשים נוכל לפרגן למהלך".

מפלגת העבודה בכנס חירום על יוקר המחיה

אמש התקיים כנס חירום של פעילי מפלגת העבודה, שם ח"כ נעמה לזימי, תקפה גם כן את שותפה לקואליציה בעקיפין: "התוכנית הכלכלית שהוצגה בשבוע שעבר היא עוד מאותו דבר, ורחוקה מאוד מלהיות החוזה החדש שהחברה הישראלית זקוקה לו כדי הלתמודד עם יוקר המחיה. לא סתם הגענו לאן שהגענו, המדיניות הכלכלית-ימנית היא זו שהובילה לכמעט שני מיליון ישראלים הנמצאים מתחת לקו העוני ונאלצים לבחור בין אוכל לתרופות בסופר".

יו"ר ועדת החוקה, גלעד קריב, אמר גם הוא כי "התוכנית הכלכלית לא נותנת מענה לאנשים עובדים שלא מגיעים לרף תשלומי המס, מתעלמת כליל מהאזרחים הוותיקים בישראל, ולא כוללת כל הגדלה של הסיוע ליחידים ולמשפחות המוחלשים ביותר. תקציב המדינה כולל רזרבה לטובת ההתמודדות עם נגיף הקורונה. הכנסות המדינה העודפות יוצרות גם הן רזרבה. שתי הרזרבות יחד מאפשרות לממשלה להרחיב את התוכנית באופן שקול וענייני תוך הרחבת המענה לכלל האוכלוסייה - מבלי לשמוט את ההתמקדות באדם העובד".

בפגישה שקיים ליברמן עם ראשי סיעות בקואליציה ביום שני הוא ניסה לשכך מעט את ההתנגדויות לחוקים שיובאו להצבעה אך ללא הצלחה. יו"ר ועדת העבודה שפע הבהיר בדיון כי המפלגה תדרוש לתקן את הסעיפים הנוגעים לשכר המינימום וכן לא תתפשר בנושא החקלאות. דברים דומים אמר יו"ר סיעת כחול לבן איתן גינזבורג וכן יו"ר סיעת מרצ מיכל רוזין. בינתיים הגיבוי של לפיד נועד לשדר חזית אחידה אך מאחורי הקלעים דרכו של ליברמן להובלת המהלכים הכלכליים שרצה - חסומה.