האינפלציה בשיא של עשר שנים וחורגת מתחום היעד של בנק ישראל

מדד ינואר עלה ב-0.2% לעומת התחזיות ל-0.1% • קצב האינפלציה עלה ב-3.1% ב-12 החודשים האחרונים • מחירי הדירות לא עוצרים ומשלימים עלייה של 11.3% בתוך שנה

סופרמרקט בישראל: מסים, הטלים, חוסר תחרות / צילום: תמר מצפי
סופרמרקט בישראל: מסים, הטלים, חוסר תחרות / צילום: תמר מצפי

מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2% בחודש ינואר - כך פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. ב-12 החודשים האחרונים קצב האינפלציה עלה ב-3.1% - מעל לתחום היעד של בנק ישראל (1%-3%) ושיא של עשור.

החריגה מהגבול העליון של תחום היעד של בנק ישראל לאינפלציה לפי נתוני מדד ינואר אינה בגדר הפתעה, אלא שהצפי היה שהחריגה תגיע בפברואר. מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר עלה מעל הערכת קוצנזוס הכלכלנים בשוק (1%-0) זה החודש השני ברציפות. 

למרות החריגה מיעד האינפלציה בבנק ישראל צופים כי האינפלציה תתכנס אל אמצע תחום היעד השנה. את האינפלציה יש לרסן על פניו עם העלאת ריבית, כפי שהשוק צופה שיקרה באפריל הקרוב, במיוחד נוכח ההידוק בשוק העבודה והצמיחה החזקה. עם זאת, המשנה לנגיד בנק ישראל, אנדרו אביר, אמר בשבוע שעבר בראיון לגלובס כי גם אם האינפלציה תחרוג מהיעד הבנק לא ימהר להעלות את הריבית, שכן בהשוואה למדינות אחרות האינפלציה בישראל נמוכה. בארה"ב קצב האינפלציה עלה בשבוע שעבר ל-7.5%, גם כן מעל לתחזיות.

למרות הנסיגה של חלק מחברות המזון מהעלאת מחירים מדד מחירי המזון עלה ב-1.3% ותרם 0.18% למדד הכללי. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי ירקות ופירות טריים שעלו ב-2.1%.

מצד האינפלציה המיובאת סעיף הריהוט וציוד לבית עלה ב-0.7%, וסעיף התחבורה עלה ב-0.5%. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי הלבשה והנעלה שירד ב-5% ותרבות ובידור שירד ב-0.9%.

מדד מחירי דיור עלה ב-0.1%. מדד שירותי דיור בבעלות הדיירים ירד ב-0.1%; לעומתו מדד שכר דירה עלה ב-0.2% ומדד הוצאות דיור אחרות, כגון תיווך, עריכת חוזים וביטוח עלה ב-1.1%.

העלייה החדה במחירי הנפט והפיחות בשקל יבואו לידי ביטוי במדדים הבאים, כשמנגד הממשלה מיתנה את העלייה שהייתה צפויה במחירי החשמל. התוכנית שהציג בשבוע שעבר האוצר לטיפול ביוקר המחיה כוללת רכיבים דיפלציונים, ומצד שני הטבות המס צפויות להגדיל את ההכנסה הפנויה ובכך גם את הביקוש המצרפי שיתרום ללחצי אינפלציה בשוליים. בסך הכל חבילת הצעדים לא צפויה למתן משמעותית את האינפלציה.

הלמ"ס תפרסם מחר את האומדן הראשוני לצמיחה ברבעון האחרון של 2021. בנק ישראל צופה צמיחה של 5%. 

"מחירי הדיור ממשיכים לזנק ומהווים סיכון לאירוע אשראי"

בשוק הדיור, מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים נובמבר-דצמבר ואוקטובר-נובמבר, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-1.5% ובכך השלימו עלייה של 11.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (נובמבר 2020 - דצמבר 2020).

לדברי יונתן כץ, הכלכלן הראשי לידר שוקי הון: "לאחר מדד ינואר הגבוה יחסית, נראה שהעלאת ריבית ב-11 לאפריל כמעט מובטחת. האינפלציה שנה אחורה חצתה את רף ה-3% (3.1%) וצפויה לעלות לכיוון 3.3% בפברואר, וגם ציפיות האינפלציה שנה קדימה (בשוק ההון) עלו מעל 3%. שוק העבודה איתן ושיעור האבטלה הרחבה ירד בינואר למרות גל האומיקרון. בנק ישראל צופה צמיחה של 5% ברבעון ד' 21. הפד צפוי לעלות את הריבית ב- 0.5% ב-16 למרץ, מה שיקל על העלאת ריבית בנק ישראל. שיקול אולי משני עד עכשיו, אך חשיבותו צפוי להתגבר: מחירי הדיור ממשיכים לזנק ומהווים סיכון לאירוע אשראי".