"אנלוגיה של מטבעות": רוסיה מרככת את הגישה כלפי הקריפטו

מטבעות הקריפטו לא יוכרו כנכס פיננסי דיגיטלי, אלא כ"אנלוגיה של מטבעות", כלומר הסדרתם תהיה דומה להסדרת המט"ח במדינה

מכרה קריפטו בצפון רוסיה / צילום: Reuters, Alexander Ryumin
מכרה קריפטו בצפון רוסיה / צילום: Reuters, Alexander Ryumin

רוסיה משנה גישה לגבי ההתייחסות לקריפטו: בחודש שעבר המליץ הבנק המרכזי ברוסיה לאסור באופן גורף את השימוש והכרייה בכל המטבעות הדיגיטליים ברוסיה, שהיא אחת מהמדינות המובילות בכרייה. הסיבות שאותן מנה הבנק המרכזי לאיסור הן סכנות ליציבות המערכת הפיננסית במטבע, תמריצים לעקיפת רגולציה, עירעור הריבונות המוניטרית של המדינה ופגיעה באיכות הסביבה. המלצה זו של הבנק המרכזי שלחה את הביטקוין לירידות שערים. עם זאת, ההמלצה נדחתה על-ידי המדינה, והממשלה והבנק המרכזי של רוסיה הגיעו להסכמה להכיר במטבעות הקריפטו ולהסדיר את הפעילות בהם, באופן "קצת יותר מחמיר מהפעילות בדולרים".

עד סוף השבוע רוסיה צפויה לפרסם את טיוטת החוק שיחול על הקריפטו שייכנס לתוקפו ככל הנראה בשנה הבאה. המטבעות, לא יוכרו כנכס פיננסי דיגיטלי, אלא כ"אנלוגיה של מטבעות", כלומר הסדרתם תהיה דומה להסדרת המט"ח במדינה. כך, העסקאות יבוצעו באמצעות "מארגן מערכת המרת המטבעות הדיגיטלית", שהוא או בנק או מתווך עם רישיון. פעילות בקריפטו תתאפשר רק לאחר שהלקוח זוהה באופן מלא, ועמד בכל כללי הלבנת הון, וכל המידע על עסקאות דרך הבלוקציין, יזכה למעקב של המדינה.

אף שעמדת הבנק המרכזי לאסור באופן גורף את הבלוקצ'יין במדינה נדחתה, עדיין התקבלו הגבלות ואיסורים שונים כמו למשל שפעולות שוות ערך ליותר מ-600 אלף רובל יחויבו בהצהרה, ועסקאות שלא יעמדו בכללי הרגולציה יהוו עבירה פלילית. כמו כן, קבלת מטבעות קריפטו כאמצעי תשלום תהיה בלתי חוקית ותלווה בקנסות.