אושרה תוכנית המתאר לבורסה בר"ג: דיור מוגן, חדרי מלון ו-1,750 דירות

תוכנית המתאר למתחם הבורסה קובעת מדיניות וכלים להתחדשות המתחם, המשלב בניינים ומגדלים חדשים לצד מבנים ותיקים • התוכנית כוללת תמהיל שימושים של משרדים, מסחר, מגורים, מלונות, מעונות סטודנטים ושטחי ציבור • התוכנית שמה דגש על תכנון ירוק ועידוד שימוש בתחבורה ציבורית

מתחם הבורסה ברמת גן / צילום: תמר מצפי
מתחם הבורסה ברמת גן / צילום: תמר מצפי

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב אישרה את תוכנית המתאר למתחם הבורסה ברמת גן. התוכנית תאפשר את הקמתם של 1,750 יחידות דיור, 1,500 חדרי מלון, 400 יחידות דיור מוגן, 500 חדרי מעונות סטודנטים. בסך-הכול התוכנית כוללת 3 מיליון מ"ר עבור שטחי תעסוקה ו-200 אלף מ"ר למסחר. כמו כן, התוכנית כוללת גם התייחסות למבנים היסטוריים וקובעת הנחיות לבחינה כוללת של מתחם המלטשות הישן.

כמו כן, במרכז המתחם, ייקבעו בתוכניות מפורטות שני מרכזים ציבוריים בהיקף של 8,000-10,000 מ"ר כל אחד, וזאת מתוך כוונה להפוך את הבורסה למוקד של פעילויות תרבות וספורט לצד מרכז עסקים ראשי במטרופולין. במסגרת התוכנית צפוי להיבנות בחלקה הצפון מערבי של הבורסה מוסד חינוכי לצד מגדלי תעסוקה בהיקף שטח של 7,200 מ"ר. עוד יצוין כי מתחם הבורסה נקבע כאזור לתוספת זכויות בנייה, בו ניתן יהיה להגדיל את זכויות הבנייה לזכויות מרביות. זאת, בכפוף לביצוע תועלת ציבורית שתהיה מחוץ למתחם הבורסה שמוגדרת בתוכנית לשימור, חיזוק והתחדשות עירונית.

בוועדה המחוזית מציינים כי "מדובר בכלי תכנוני חשוב המאפשר לרשות המקומית לשמר בניינים ברחבי העיר, לחזק אותם או להביא להתחדשות של מתחמים. זאת, מבלי שיהיו לנטל על הקופה הציבורית".

בוועדה מוסיפים כי "קביעת המתחם כאזור לתוספת זכויות וסיווגו כאזור עסקים עם עוצמות בנייה גבוהות יוטמע בתוכנית הכוללנית לעיר אשר תידון להפקדה בוועדה המחוזית בחודשים הקרובים".

כמו כן, מתחם הבורסה ששטחו 343 דונם ממוקם בין ארבעה צירים מרכזיים: דרך ז'בוטינסקי מדרום, דרך אבא הלל ממזרח, רחוב ביאליק מצפון ודרך איילון ממערב. המתחם היה בתחילה אזור תעשייה זעירה ומלאכה. הקמת מגדל שמשון, באמצע שנות ה-60, סימנה את תחילת התפתחותו כאזור תעסוקה וכבורסת יהלומים. בהמשך נבנו במתחם מגדלי משרדים נוספים וב-2017 החל תהליך של פיתוח הרחובות המרכזיים לטובת הולכי הרגל.

תכנון ירוק ועידוד שימוש בתחבורה ציבורית

במסגרת התוכנית נקבעו הנחיות לשיפור ושדרוג המרחב הציבורי, לרבות נטיעות של עצי צל ושינוי חתך הרחוב. זאת, בהעדפה ליצירת שבילי אופניים וצירי הולכי רגל שיחברו את מתחם הבורסה לאזורים הסובבים אותו. זאת, לצד החובה בהקמת חזיתות מסחריות לאורך הרחובות במטרה להפוך את האזור למקום מזמין להולכי רגל וידידותי למשתמש, ומתוך מגמה לעודד את הפעילות המסחרית במתחם מעבר לשעות העבודה של המשרדים.

בהיבט התחבורתי, נקבע בתוכנית כי תקן החניה לרכב יהיה מצומצם. זאת, במטרה לעודד שימוש באמצעי התחבורה הציבורית השונים בהם רכב דו גלגלי ואופניים. צמצום התקן מבטא את קרבת המתחם לרחוב ז'בוטינסקי שבו נמצאות תחנות הקו האדום של הרכבת הקלה ורכבת תל אביב סבידור מרכז. בנוסף, מתחת לדרכים הציבוריות במתחם ניתן יהיה להקים חניונים ציבוריים.

מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדר' ארז בן אליעזר, מסר: "מדובר בתוכנית משמעותית לא רק עבור העיר רמת גן אלא למחוז ולמטרופולין כולו, שתהווה דחיפה אדירה ומנוע צמיחה למשק ולשוק המשרדים. התוכנית פורצת דרך בראייה כלל עירונית הקושרת בין תועלות ציבוריות להעצמת הבנייה במתחם הבורסה".

האדריכל ארז בן אליעזר / צילום: יח''צ
 האדריכל ארז בן אליעזר / צילום: יח''צ

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה-הכהן, מסר כי "הבורסה היא מנוע הצמיחה הכלכלי העיקרי של העיר והתוכנית הופכת אותו ממנוע דיזל למנוע סילון טורבו. הפיתוח הסביבתי החדשני והירוק צפוי לשדרג ולגוון את אופי הפעילות בבורסה - מעבר למסחר, גם תרבות ובילוי. תוך חמש שנים צפוי לקום המגדל הראשון מעל 100 קומות ותוך עשור מגדל בורסת היהלומים החדש בן 120 קומות מה שיהפוך את רמת גן לאבו דאבי מבחינה כלכלית".

התוכנית גובשה ביוזמת עיריית רמת גן ונערכה על ידי אדריכל דודי גלור.