שיא רכישת הדירות החדשות נשבר ב-2021. מי העיר המובילה?

ב-2021 נמכרו למעלה מ-56 אלף דירות חדשות - 37% יותר מהכמות שנרכשה ב-2020, לפי נתוני הלמ"ס • תל אביב הדיחה את אשקלון מהצמרת, וכעת היא מובילה לא רק עם הדירות היקרות ביותר אלא גם בהיקף העסקאות

תל אביב / צילום: גיא ליברמן
תל אביב / צילום: גיא ליברמן

שיא ברכישת דירות חדשות: ב-2021 נמכרו למעלה מ-56 אלף דירות חדשות, 37% יותר מהכמות שנרכשה ב-2020 - כך עולה מסקירת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) בנושא. כשליש מהדירות החדשות שנרכשו היו בתל אביב, באשקלון, בירושלים, בבת ים, בנתניה ובמודיעין. מדובר בנתון השנתי הראשון לשנה שעברה, שתוכתר כשנה שבה בוצע המספר הרב ביותר של עסקאות על דירות למגורים.

 
  

2021 הביאה לשיא את מגמת שינוי הטעמים של ציבור רוכשי הדירות מהשנים האחרונות, שהגדיל את רכישת הדירות החדשות. היא החלה ב-2019, כשמספר הדירות החדשות שנרכשו בה עלה בכ-505 יותר מאשר הכמות שנרכשה בשנת השפל 2018, ואילו בקורונה היא הואצה מאוד.

ניתן להעריך, כי היא החלה כתוצאה מ"מחיר למשתכן", שעודדה את הזוגות הצעירים לרכוש דירות חדשות ומוזלות. ואכן, רוב הדירות הוגרלו במסגרת התוכנית הממשלתית ב-2017-2018, אך מכירתן והקמתן החלה מאוחר יותר, בשלוש השנים האחרונות. אל הפופולריות של התוכנית הממשלתית נוספו גם זוגות צעירים שרכשו דירות בשוק החופשי, שאף הם העדיפו לרכוש דירות חדשות, בין היתר עקב תנאי התשלום הנוחים של היזמים.

ואולם הקורונה האיצה את המגמה הזו, שכן אנשים החלו לחפש לעצמם דירות מרווחות יותר, שיאפשרו להם לעבוד וללמוד מהבית, חשיבות המרפסות זינקה מעלה בעקבות הסגרים, וגם מחסנים וחניות צמודות הפכו לעזרים מבוקשים יותר. וכך, אם בעבר שיעור הדירות החדשות היוו בין חמישית לרבע מכלל שוק הדירות, כיום הן מהוות למעלה משליש ממנו.

כתוצאה מהטרנד הזה הדירות החדשות מבוצעת בקצב דומה לזה של קצב הבנייה, ואף עולה עליו, כך שהיצע הדירות החדשות שנותרו למכירה עומד כיום על 46.9 אלף דירות, עלייה קלה לעומת החודשים הקודמים, אך ירידה של כ-10% לעומת שיא ההיצע שהיה בתחילת 2020.

העיר היקרה ביותר בדירות ניצחה בביקושים את בירת הנדל"ן העממי

ושוב עולה השאלה, עד כמה מחירי הדירות בתל אביב הם בלתי נגישים לציבור? אין ספק שב-2021 הם הגיעו לשיא, ואולם מנגד נרשם זינוק מרשים של 36% במספר הדירות החדשות שנרכשו בה, לעומת 2020 שהגיעו ל-4.1 אלף.

העיר המובילה במחירים היא גם העיר המובילה במכירת דירות חדשות. אחריה, בפער קטן בן 41 דירות, נמצאת בירת הנדל"ן העממי, אשקלון, שרשמה גידול של 51% לעומת 2020. ירושלים, רמת גן ובת ים הגיעו אחריהן.

בשנה שעברה נמנו 14.4 אלף דירות חדשות למכירה, מהן 10.4 אלף היו דירות שנבנו בבנייה עצמית, בעיקר בפריפריה, 1.7 שנבנו להשכרה, וכ-750 שנבנו במסגרת קבוצות רכישה.